ادارات چگونه مصرف برق را کاهش دهند؟

۱۴۰۲/۰۵/۰۹ - ۰۱:۱۹:۲۳
کد خبر: ۲۱۱۸۲۹

بخش مهمی از مصرف برق سهم بخش اداری کشور است که حدود ۶۰ درصد از این مصرف در فصل گرم سال مربوط به سیستم‌های سرمایشی است و به همین دلیل بخش قابل‌توجهی از صرفه‌جویی در مصرف برق با استفاده صحیح از وسایل سرمایشی به دست می‌آید.به گزارش ایرنا، رعایت صرفه‌جویی در مصرف برق بخش اداری کشور یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین اقدام‌ها برای کمک به شبکه برق و تأمین برق پایدار محسوب می‌شود.براین‌اساس امسال وزارت نیرو اقدام‌های سختگیرانه‌تری را برای این بخش مدنظر قرار داده تا بخش اداری را موظف به رعایت مدیریت مصرف کند.

قطع برق اداره‌های پر مصرف و معرفی پرمصرف‌های اداری از جمله این رویکردها است. براین‌اساس بخش اداری برای رعایت مدیریت مصرف می‌تواند اقدام‌های به‌ظاهر ساده اما موثری را انجام داده تا مشمول قطع برق نشود.روشن‌کردن سیستم‌های سرمایشی در ساعت‌های مناسب و خاموش‌کردن آنها قبل از پایان ساعت اداری به عنوان راهکارهای کاهش مصرف انرژی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های مدیریت مصرف برق در بخش اداری است.

دومین گروه مصرف‌کنندگان برق در ادارات، دستگاه‌ها و ملزوم‌های اداری از قبیل کامپیوتر، پرینتر، هستند، بنابراین ضروری است، تنها زمانی که به این تجهیزات نیاز داریم آنها را روشن کنیم و در غیر این صورت این تجهیزات در حال آماده‌به‌کار (استندبای) قرار گیرند یا در صورت استفاده‌نکردن از این تجهیزات آنها را خاموش و از مدار خارج کنیم. می‌توان با کاهش استفاده از روشنایی لامپ‌ها، باتوجه‌به وجود نور طبیعی در طول روز، مصرف را کاهش داد. چرا که روشنایی طبیعی علاوه بر صرفه‌جویی انرژی، به‌سلامت روحی و روانی افراد می‌افزاید.استفاده از مولدهای خود تأمین در ادارات از دیگر مولفه‌های کمک به مصرف انرژی برق در ایام اوج بار تابستان است. تقریباً ۳۰ درصد از کل انرژی برق مصرف شده در ادارات به روشنایی اختصاص داده می‌شود. استفاده از لامپ LED، حتی یک لامپ اضافی می‌تواند تأثیر بسیاری در مصرف انرژی برق داشته باشد، بنابراین لامپ‌های اضافی را خاموش کنیم. به‌ویژه پس از پایان ساعت کار در ادارات فراموش نکنیم همه لامپ‌های غیرضروری خاموش شود. وسایل برقی را بعد از استفاده از پریز برق بکشیم. این عمل به‌ظاهر کوچک هم مصرف برق را کم می‌کند و هم طول عمر دستگاه را افزایش می‌دهد.

راهکارهای درازمدت و کم‌هزینه دیگری هم وجود دارند، مانند استفاده از تجهیزات سرمایشی کم‌مصرف با کارایی بالا، استفاده از عایق‌کاری، بهره‌گیری از پنجره‌های دوجداره، استفاده از پرده، تعویض لامپ‌های پرمصرف یا تعویض تجهیزات پرمصرف، تبدیل تجهیزات گرمایشی برقی به گازی وجود دارد که در طولانی‌مدت موجب صرفه‌جویی و بازگشت هزینه برق در ادارات خواهد شد. رعایت این نکات به‌ظاهر ساده نقش مهمی در تأمین پایدار برق برای همه بخش‌های کشور به همراه خواهد داشت.

 

ارسال نظر