مجوز پر پیچ و خم تنفس خوراک

۱۴۰۲/۰۵/۰۹ - ۰۱:۱۵:۴۴
کد خبر: ۲۱۱۸۲۷
مجوز پر پیچ و خم تنفس خوراک

به زعم کارشناسان، گسترش پتروپالایشگاه‌ها در کشور یک ضرورت است و مزیت‌های زیادی دارد. این اقدام به خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی‌ می‌انجامد. زیرا نفت به صورت خام صادر نمی‌شود و آن را به فرآورده‌های سوختی یا پتروشیمیایی تبدیل‌ می‌کنیم که ارزش افزوده بالایی برایمان دارد. 

به گزارش خبرنگار «تعادل»، مجلس دهم در راستای کمک به توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور به تصویب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی پرداخت و تنفس خوراک را در این قانون پیش‌بینی کرد. تنفس خوراک به این معناست که طرح از بدو بهره‌برداری به تعداد روزی که معادل با هزینه سرمایه‌گذاری‌اش باشد، خوراک نفت خام را رایگان دریافت‌ می‌کند.

طرح‌های مختلفی مانند پتروپالایشگاه لاوان با ظرفیت 150 هزار بشکه، طرح پتروپالایشگاه مروارید مکران 300 هزار بشکه، طرح نگین بندرعباس 300 هزار بشکه، پیشگامان سیراف 60 هزار بشکه واجدشرایط دریافت تنفس خوراک هستند.  در ارتباط با لزوم توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور و حمایت از آنها به لحاظ ارایه خوراک با الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به گفت‌وگو نشستیم که حاصلش را در ادامه‌ می‌خوانید.

دهقانی با اشاره به این موضوع که راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور ما یک مزیت بزرگ برایمان محسوب‌ می‌شود و سودآوری بالایی برایمان خواهد داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» تصریح کرد: ما به لحاظ برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز در دنیا رتبه بالایی داریم و باید از این فرصت نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم.  وی ادامه داد: از طریق راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها‌ می‌توانیم محصولات با ارزش افزوده بالا تولید کنیم و ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشیم. متاسفانه این امر آن طور که شایسته بوده طی دهه‌های گذشته پیگیری نشده است. اگر به اندازه کافی به توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور توجه‌ می‌کردیم، می‌توانستیم ارزآوری بالایی برای کشور به ارمغان بیاوریم.  این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با اندک خوراکی‌ می‌توانیم به تولید محصولات نهایی در حوزه پتروپالایشگاهی بپردازیم و کشور را از ارزش افزوده بیش از 20 برابری نسبت به خام فروشی بهره مند کنیم. راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور یک ضرورت است و باید سیاست‌هایی را در راستای رونق بخشیدن به آنها در دستور کار قرار دهیم. دهقانی ادامه داد: به ویژه‌ می‌توانیم از طریق حمایت از بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران را به سمت سرمایه‌گذاری در پتروپالایشگاه‌ها سوق دهیم. ارایه خوراک با قیمت مناسب به پتروپالایشگاه‌ها و در نظر گرفتن تنفس خوراک برای آنها می‌تواند گزینه مناسبی در راستای حمایت از پتروپالایشگاه‌ها باشد. 

وی در ادامه تأکید کرد: از طریق جذب سرمایه‌گذاری‌ها و اعطای خوراک‌ می‌توانیم به رونق پتروپالایشگاه‌ها در کشور بپردازیم. در این مجتمع‌ها‌ می‌توانیم به تولید محصولات پتروشیمایی و سوخت بپردازیم. این محصولات در منطقه متقاضی دارد و نیازی به صادرات آنها به دوردست‌ها نداریم.  این نماینده مجلس گفت: توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور بستری فراهم‌ می‌کند که از طریق صادرات محصولات پتروشیمایی و سوخت به تأمین منابع مالی مورد نیاز برای طرح‌های توسعه‌ای دولت بپردازیم. باید در مرحله اول مجوز احداث پتروپالایشگاه‌ها را صادر کنیم. در مرحله بعد لازم است به این واحدها خوراک مورد نیاز را با قیمت مناسب اعطا کنیم یا تنفس خوراک را در نظر بگیریم. به لحاظ قانون‌گذاری در حوزه حمایت از توسعه پتروپالایشگاه‌ها کمبودی وجود ندارد و تنها در این مرحله باید مجوز تنفس خوراک نفت در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

 

ارسال نظر