چگونه کارت سوخت را از لیست سیاه خارج کنیم؟

۱۴۰۲/۰۵/۰۷ - ۲۱:۳۰:۴۱
کد خبر: ۲۱۱۷۲۹
چگونه کارت سوخت را از لیست سیاه خارج کنیم؟

نحوه رفع مسدودی کارت‌های سوخت، یکی از کارهایی است که احتمالا، اگر با این مشکل رو به رو شده‌اید، می‌خواهید در مورد آن بدانید. رفع مسدودی کارت‌های سوخت، به وسیله مراجعه به مراجع قضایی و پرداخت جریمه تعیین شده به وسیله قاضی، انجام می‌شود. در این مقاله، قصد داریم در مورد نحوه رفع توقیف کارت سوخت، با شما صحبت کنیم. بنابراین با ما همراه باشید.

علت قرار گرفتن سوخت در لیست سیاه

در ابتدا باید بدانید به چه دلایلی یک کارت سوخت در لیست سیاه قرار می‌گیرد و مسدود می‌شود؟ برخی از کارت‌های سوخت که در نقاط مرزی و برای قاچاق سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرند، به وسیله مراجع قضایی ضبط و مسدود می‌شوند. افراد زیادی با گران شدن سوخت، اقدام به فروش کارت‌های سوخت خود کرده‌اند که، این موضوع از چشمان تیز بین مراجع قضایی پنهان نمانده است. البته گاهی برخی افراد، بعد از مراجعه به جایگاه‌های سوخت متوجه می‌شوند که، کارت سوختی که همیشه دست خودشان بوده است، مسدود شده است. این افراد باید به مراجع قضایی مراجعه کنند و درخواست رفع مسدودی دهند.

مراحل خارج کردن کارت سوخت از لیست سیاه

رفع توقیف کارت‌های سوخت

اگر با پیام مسدود شدن کارت سوخت مواجه شده‌اید، احتمالا به دنبال خارج کردن کارت سوخت خود از لیست سیاه و فعال کردن مجدد آن هستید. برای رفع مسدودی کارت سوخت باید به روش زیر عمل کنید:

1- به پلیس +۱۰ مراجعه کنید و علت مسدود شدن کارت سوخت را بیابید.

2- مدارک را به مرجع قضایی ارائه دهید تا حکم رفع مسدود سازی را صادر نمایند.

3- مجددا درخواست کارت سوخت المثنی خود را در سامانه کارت سوخت ثبت کنید.

4- در صورتی که کارت سوخت شما به دلیل جا به جایی و فروش سوخت به وسیله خودتان یا دیگران، مسدود شده باشد، باید برابر با لیتراژ سوختی که جا به جا شده است، جریمه پرداخت کنید. این جریمه به وسیله قاضی تعیین می‌شود. بعد از پرداخت جریمه، می‌توانید دوباره درخواست کارت سوخت دهید.

5- در صورتی که کارت سوخت شما با مشکلاتی غیر از مسدود شدن رو به رو است، می‌توانید به شرکت فرآورده‌های نفتی موضوع را گزارش دهید یا با پشتیبانی آن‌ها تماس بگیرید.

دقت داشته باشید که فروش کارت سوخت و دادن آن به دیگران، بر اساس قانون جرم است.

روش پیگیری کارت سوخت

پیگیری کارت سوخت

در قسمت ابتدایی در مورد روش رفع مسدودی کارت‌های سوخت، صحبت کردیم. اما اگر شما درخواست صدور کارت سوخت خود را ثبت کرده‌اید و تا کنون به دستتان نرسیده است، از روش‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم، می‌توانید برای پیگیری کارت سوخت خودرو و موتور خود، استفاده کنید.

البته به خاطر داشته باشید که اگر خودرو یا موتور خود را به تازگی تعویض پلاک کرده‌اید باید برای درخواست کارت سوخت هوشمند، به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید. همچنین در صورتی که درخواست را ثبت کرده‌اید و مدت زمان زیادی از آن گذشته است، مجددا به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه و موضوع را پیگیری نمایید.

1- می‌توانید کد VIN  ثبت شده روی کارت موتورسیکلت خود را، به سامانه پیامکی مربوطه ارسال کنید تا وضعیت کارت سوخت خود را متوجه شوید.

2- اگر کارت سوخت شما صادر نشده است، باید به پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

3- برای پیگیری کارت سوخت خود، با شماره ۰۹۶۲۷، تماس بگیرید.

4- به سایت پست مراجعه کنید و با وارد کردن شماره پلاک موتور یا خودرو خود، وضعیت کارت سوختتان را مشاهده کنید.

نکته: پیگیری کارت سوخت ماشین صفر،  استعلام کارت سوخت معلولین، پیگیری کارت سوخت ماشین سنگین، پیگیری کارت سوخت گازوئیل، پیگیری کارت سوخت وانت، را نیز می توانید از طریق یکی از این ۶ روش انجام دهید.

مدارک لازم برای پیگیری کارت سوخت موتور

برای اینکه بتوانید پیگیری کارت سوخت موتور را انجام دهید، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • کد VIN بر روی کارت موتور خود را با ترتیب حرف انگلیسی M، ستاره، عدد VIN (M*VIN)، به سامانه پیامکی ارسال کنید تا استعلام شرایط کارت سوخت موتور برای شما مشخص شود.
  • در صورت عدم صدور کارت سوخت موتور سیکلت می‌توانید به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید.
  • می‌توانید با شماره تلفن پیگیری کارت سوخت، کد خدماتی ۰۹۶۲۷، تماس حاصل کنید.
  • به سایت www.post.ir مراجعه کنید. این سایت برای پیگیری کارت سوخت از طریق پست است و تنها با وارد کردن شماره پلاک موتور سیکلت می‌توانید وضعیت کارت سوخت خود را مشاهده کنید.

پیگیری کارت سوخت جا مانده در جایگاه

اگر کارت سوخت خود را در جایگاه، جا گذاشته‌اید، باید با در دست داشتن کارت ملی و سند یا کارت وسیله نقلیه، به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ بروید و مشخصات سوخت‌گیری خود را دریافت نمایید. در برگه‌ای که پلیس +۱۰ به شما می‌دهد، آخرین سوخت‌گیری، زمان و مکان آن، مشخص است.

سپس با استفاده از این برگه و مدارک شناسایی خود، می‌توانید به جایگاه سوخت مذکور رفته و کارت سوخت خود را دریافت نمایید.

رفع توقیف کارت سوخت

رفع مسدودی کارت‌های سوخت و مدارک لازم برای انجام آن را در این مقاله، با شما در میان گذاشتیم. بد نیست بدانید که، مسدود شدن کارت سوخت دردسرهای زیادی دارد و مدت زمان صدور المثنی آن، ممکن است طولانی شود. بنابراین بهتر است در استفاده از کارت سوخت خود، قوانین را رعایت کنید تا با مشکلاتی این چنینی رو به رو نشوید.

 

ارسال نظر