شکرگزاری زندگی شما را شاد می‌کند

۱۴۰۲/۰۵/۰۷ - ۲۲:۰۰:۵۲
کد خبر: ۲۱۱۷۱۷
شکرگزاری زندگی شما را شاد می‌کند

اول اینکه شادی چیست؟ وقتی به شادی فکر می کنیم، معمولاً آن را به عنوان یک حس ذهنی خوب، احساس شادی و رضایت در نظر می گیریم. چیزی که بسیاری از مردم ممکن است متوجه نباشند این است که شادی فقط یک احساس زودگذر نیست. شادی یعنی چقدر احساس خوبی دارید و همچنین چقدر از زندگی خود راضی هستید.

به گزارش سلامت نیوز، مثبت گرا سونیا لیوبومیرسکی،محقق روانشناسی آن احساسات خوب مانند شادی و احساس بهزیستی مثبت را در اندازه گیری شادی در نظر گرفت. با این حال، او همچنین شادی را شامل احساس عمیق معنا، ارزش و هدف در زندگی یافت.

دکتر امی ای. کلر، روانشناس، یک درمانگر ازدواج و خانواده، جنبه هدفمند در ایجاد شادی را کنار نمی گذارد. وقتی احساس شادی می‌کنید، احساس می‌کنید که زندگی‌تان معنا دارد، قدردان چیزهایی هستید که دارید.

او می‌گوید: «وقتی در مورد شادی با مشتریان صحبت می‌کنم، بر احساس هدفمند و مرتبط بودن و پرورش رضایت و ارزش خود و همچنین احساس لذت ساده تأکید می‌کنم - که البته این نیز یک عامل است! قدردانی از شادی به طرق مرتبط با همه اینها حمایت می کند.»

بیایید نگاهی به فواید مثبت قدردانی بیندازیم و اینکه چگونه می توانید یاد بگیرید که قدردانی را در زندگی روزمره خود پرورش دهید.

وقتی شکرگزار هستیم چه اتفاقی برای بدن ما می افتد؟

بسیاری از شواهد علمی نشان داده اند که قدردانی تأثیرات گسترده ای بر سلامت ما دارد. وقتی مردم شکرگزار هستند و با چیزهایی که هستند خوبند، سلامت جسمانی آنها منعکس کننده آن است. آنها بیشتر ورزش می کنند، بهتر غذا می خورند و مراقب سلامتی خود هستند.

محققان در طول سال ها به کاهش استرس، کاهش درد و بهبود سیستم ایمنی در نتیجه شکرگزاری اشاره می کنند. حتی فشار خون بهتر و تأثیرات مثبت بر قلب با شکرگزاری مرتبط است.

قدردانی تأثیر مثبت قوی بر سلامت روانی نیز دارد. عزت نفس را افزایش می دهد، احساسات مثبت را تقویت می کند و ما را خوش بین تر می کند.

هنگامی که ما احساس شادی عمیقی می کنیم، بدن ما انواع مواد شیمیایی شگفت انگیز را تولید می کند.

تجربه قدردانی و شکرگذاری، انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین را فعال می کند که ما آن را با لذت مرتبط می کنیم و سروتونین که خلق و خوی ما را تنظیم می کند. همچنین باعث می شود مغز اکسی توسین ترشح کند، هورمونی که احساساتی مانند اعتماد و سخاوت را القا می کند که پیوند اجتماعی و احساس ارتباط را تقویت می کند.

از اهالی اسکاندیناوی یاد بگیرید

در سال‌های 2018 و 2019، فنلاند رتبه اول را در گزارش شادی جهانی سازمان ملل متحد (سازمان ملل) کسب کرد.بیایید فکر کنیم چرا فنلاند، نروژ، سوئد، دانمارک و ایسلند اغلب در صدر شادترین مردم جهان قرار دارند. گزارش سازمان ملل یک بررسی از شادی جهانی است که 156 کشور را بر اساس رتبه بندی پاسخ دهندگان از زندگی خود رتبه بندی می کند.

بنابراین، خود اسکاندیناویایی ها سطح شادی خود را تعیین می کنند که واضح است که بسیار بالاست. آنها از جامعه‌ای قدردانی می‌کنند که در آن امنیت اقتصادی دارند و نهادهای اجتماعی از همه حمایت می‌کنند، نه عده‌ای معدودی. با این حال، چیز دیگری وجود دارد. سوئدی‌ها از کلمه «لاگوم» برای توصیف نوعی اعتدال استفاده می‌کنند، چیزی که به اندازه کافی برایشان ارزش قائل هستند. به طور کلی، آنها پذیرنده و راضی هستند. آنها به خاطر تعادل سالم بین کار و زندگی سپاسگزار هستند، در طول روز کاری به استراحت می پردازند و استاندارد زندگی بالایی دارند. آنها همچنین دارای فساد پایین و سطح اعتماد اجتماعی بالایی هستند.

در نتیجه این رضایت احساس می‌کنند زندگی‌شان ارزش دارد. فشار کمتری دارند، استرس کمتری دارند و زمان بیشتری برای چیزهایی که از آن لذت می برند دارند.

شکرگزاری را به طور منظم فعال کنید

بهترین راه برای تبدیل قدردانی به عادت این است که منتظر لحظات خاص نباشید. درمانگران به برخی افراد گفته‌اند که می‌توانند با نگه‌داشتن یک دفتر خاطرات سپاسگزاری، استرس و اضطراب را از خود دور کنند. نوشتن روزانه نیز با افزایش شادی مرتبط است.

اما اگر برای چنین تعهدی آماده نیستید، راه آسانی برای شروع مسیرتان برای شکرگزاری وجود دارد. شروع به شناسایی چیزهایی کنید که ممکن است بدیهی بدانید. سپس، لحظه ای از آنها تشکر کنید.

حتماً اقدامات و رویدادهای مثبتی را که ممکن است کوچک، معمولی یا بی اهمیت به نظر برسند، در نظر بگیرید. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

برای فنجان چای گرمی که از آن لذت می برید سپاسگزار باشید.

به بالا نگاه کنید و از سقف بالای سر خود قدردانی کنید.

برای کارهای کوچک مهربانی که فراموش کرده اید

سپاسگزار باشید کسی که به شما برای خرابی ماشین در پارکینگ کمک کرد.

لحظه ای از اینکه بهترین دوستتان به شما پیامک ارسال کرده تا ببینید سردردتان چگونه است، سپاسگزار باشید.

از اینکه مادرتان به شما پیامک فرستاد تا شب خوبی داشته باشید، سپاسگزار باشید.

البته این فهرست جامعی نیست زیرا راه‌های مختلفی برای پرورش قدردانی وجود دارد. بنابراین، خلاقیت به خرج دهید و آنها را با زندگی خود تنظیم کنید!

تمرینات قدردانی را انجام دهید

هدف شما این است که با نیت تمرین کنید و این عادت مبتنی بر علم را برای افزایش شادی خود اضافه کنید. آیا احساس می کنید که بیش از حد مشغول هستید، به خصوص با کار؟ کِلر مشتریان خود را تشویق می کند که حتی در محل کار شکرگزاری را تمرین کنند.

او با چندین تاجر کار می کند و آنها را تشویق می کند تا قبل از جلسات بزرگ تمرینات قدردانی انجام دهند. کِلر می‌گوید: «این نه تنها اضطراب آن‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه نگرش آن‌ها را به سمت همکاری تغییر می‌دهد (به این فکر کنید که اکسی‌توسین وارد می‌شود) که منجر به تعاملات مثبت و سازنده‌تر می‌شود – که به نوبه خود به آنها احساس موفقیت (دوپامین!) بهبود می‌بخشد. احساس کلی رضایت و عزت نفس آنها.»

در روزهای شلوغ کاری و حتی آخر هفته‌ها، زمانی که به ما فشار می‌آورد، راه‌های قابل انجامی وجود دارد که قدردانی را در برنامه‌تان جای دهید.

در حالی که ثابت شده است که هر روز یادداشت برداری در مورد آنچه برای آن سپاسگزار هستید بسیار مفید است

در اینجا فعالیت های ممکن دیگری وجود دارد که به شما کمک می کند در مسیر خود بمانید:

پیاده روی کنید و برای هر موردی که می بینید سپاسگزار باشید: درختان، گل ها، آسمان، پرندگان.

یک شیشه یا جعبه قدردانی درست کنید. با استفاده از تکه‌های کاغذ، روزانه سه چیز را بنویسید که بابت آنها سپاسگزار هستید. در شیشه یا جعبه قرار دهید و به صورت دوره ای بیرون بیاورید تا بخوانید.

با کسی که کار مهربانی انجام داده تماس بگیرید و قدردانی خود را ابراز کنید.

نامه ای به کسی بنویسید تا بگویید چقدر برای کاری که آن شخص برای شما انجام داده سپاسگزار هستید.

یک ملاقات را برنامه ریزی کنید و به این شخص بگویید که لطف یا عمل سخاوتمندانه او واقعاً برای شما ارزش دارد.

بر اساس شماره اخیر یک خبرنامه منتشر شده توسط هاروارد هلث، قدردانی به طور مداوم با شادی بیشتر بر اساس تحقیقات روانشناسی مثبت همراه است. خبرنامه نشان می دهد که قدردانی به افراد کمک می کند تا «احساسات مثبت بیشتری را احساس کنند، از تجربیات خوب لذت ببرند، سلامت خود را بهبود بخشند، با ناملایمات کنار بیایند و روابط قوی ایجاد کنند.»

بنابراین، کمی وقت بگذارید تا شکرگزار باشید. این می تواند شادی شما را تحت تاثیر قرار دهد و بسیاری از جنبه های زندگی شما را بهبود بخشد.

ارسال نظر