کالاهای ایرانی و بازار ارمنستان

۱۴۰۲/۰۵/۰۴ - ۰۲:۲۹:۴۶
کد خبر: ۲۱۱۵۲۹

روح‌الله لطیفی

استفاده از ظرفیت بازارهای کشورهای همسایه، قطعا نقش و سهمی مهم در  اقتصاد ایران دارد و در این بین همسایه شمالی ایران، یکی از بهترین زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها برای حضوری قدرتمندتر و صادرات گسترده کالاهای ایرانی به شمار می‌رود.

تجارت غیر نفتی ایران به کشور ارمنستان در بهار امسال به بیش از۳۳۵هزار تن کالا، به ارزش ۱۰۱ میلیون و ۷۴۷ هزار دلار رسید که این میزان در مقایسه با بهار سال قبل، با رشد ۷۰ درصدی در وزن و ۳۸.۴ درصدی در ارزش همراه بوده است.

صادرات غیرنفتی ایران به ارمنستان در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد ۵۳درصدی بود و این روند در بهار امسال، شتاب بیشتری را با رشد ۳۸.۴ درصدی نسبت به سه ماهه نخست ۱۴۰۱ پیدا کرده است. جمهوری اسلامی ایران سیاست توسعه روابط همه‌جانبه با همسایگان را با نگاه احترام متقابل، حفظ تمامیت ارزی و منافع مشترک دنبال می‌کند که توسعه روابط اقتصادی با ارمنستان در همین چارچوب قابل ارزیابی است. ارمنستان با وجود جمعیت نسبتا کم سه میلیون نفری، دروازه ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و شرق اروپا است و به عبارتی تنها مرز زمینی ایران با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمعیت ۱۸۴میلیون نفری و بازار خرید ۵۰۰ میلیارد دلاری به شمار می‌رود .

مواد معدنی، لاشه گوسفندی، انواع فیلترها، کاغذ کرافت، مقوا، چوب، تجهیزات پزشکی، دستگاه‌های سنجش، لوازم الکتریکی، محصولات آهنی و لوازم یدکی، هزار و ۸۷۲ تن کالای وارداتی از ارمنستان در فصل بهار به ارزش هفت میلیون و ۹۹۵ هزار و ۴۱۰ دلار بود که با رشد ۱۶۲ درصدی در وزن و ۳۰۰ درصدی در ارزش همراه بوده است .

با تقویت مناسبات در منطقه قفقاز بین همسایگان و کاهش تنش‌های موجود، توسعه زیرساخت‌ها و عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، می‌توان شاهد افزایش حجم تجارت ایران با اوراسیا و شرق اروپا از طریق ارمنستان، در کنار سایر مسیرهای دریایی (بنادر شمالی به روسیه و قزاقستان)، زمینی و ریلی (از آذربایجان به روسیه) بود البته توسعه روابط با کشورهای عضو اکو مانند آذربایجان نیز همواره در چارچوب سیاست همسایگی، همگرایی، چند جانبه‌گرایی و توسعه بازار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار دولت سیزدهم بوده و رونق تجارت با این کشور، کشورهای آسیای میانه، شبه قاره هند و عربی همزمان دنبال می‌شود. 

 

ارسال نظر