شناسایی ۹۳ ساختمان «پرخطر» در تهران

۱۴۰۲/۰۵/۰۲ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۱۳۲۲

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: ۳۵ هزار ساختمان در تهران از نظر ایمنی بازرسی شدند که در نتیجه آن ۹۳ ساختمان پرخطر شناسایی شد. به گزارش تسنیم، علی‌ القاصی‌مهر، رییس کل دادگستری استان تهران از شناسایی 93 ساختمان پرخطر در تهران خبر داد و اظهار کرد: این ساختمان‌ها پس از بازرسی و ارزیابی ایمنی 35 هزار ساختمان شناسایی شدند.

القاصی‌مهر گفت: در طی سال‌های گذشته هر از چند گاهی وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده و مهیب یا ریزش یا انفجار ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی قدیمی و فرسوده یا در حال ساخت عمدتاً در کلان‌شهر تهران و بعضاً در سایر شهرستان‌های کشور خبرساز بوده است که ساختمان پلاسکو، کلینیک سینا اطهر و متروپل آبادان از این دست موضوعات هستند. وی افزود: معمولاً پس از وقوع چنین حوادثی افکار عمومی رسانه‌ها و توجه مسوولان و متولیان امر معطوف به وضعیت ساختمان‌های ناایمن و رفع خطر در شهر‌هاست و دستوراتی صادر و اقداماتی مقطعی انجام و پس از آن مجدد به فراموشی سپرده می‌شود.

رییس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: بر اساس دستورات و تأکیدات رییس قوه قضاییه مبنی بر توجه به حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم و مطابق دستورات قضایی در استان تهران مطالبه رسانه‌ها و افکار عمومی موضوع شناسایی ساختمان‌های ناایمن در دستور کار شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران قرار گرفت. القاصی‌مهر گفت: طرحی تحت عنوان طرح نظام بازرسی در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید که به موجب آن سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران مکلف شده است ساختمان‌های ناایمن در سطح شهر تهران را شناسایی و امور مربوط به رفع خطر ایمن‌سازی‌های آنها را پیگیری کند. رییس کل دادگستری استان تهران بیان کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی تاکنون از سوی سازمان آتش‌نشانی تعداد 35 هزار ساختمان در تهران از این منظر مورد بازرسی و ارزیابی قرار گرفته است و تعداد 93 ساختمان در وضعیت بسیار پرخطر و تعداد 13 هزار و 700 ساختمان نیز شناسایی و طبقه‌بندی شدند. وی افزود: در هر منطقه از شهرداری تهران کمیته‌ای تحت عنوان کمیته ایمنی متشکل از مسوولان ذی‌ربط در شهرداری به ریاست شهردار هر منطقه تشکیل و ساختمان‌های بسیار پرخطر در آن کمیته مطرح و مطابق با بند 14 ماده 55 قانون شهرداری در خصوص نحوه اقدام و مواجه با این ساختمان‌ها در آن کمیته اتخاذ تصمیم می‌شود.

القاصی‌مهر اظهار کرد: در این کمیته متناسب با وضعیت بحرانی هر ساختمان تصمیمات و مصوباتی اتخاذ می‌شود که عمدتاً تصمیمات معطوف به اعمال محدودیت‌هایی از قبیل قطع برق یا گاز ساختمان یا قطع و تعطیلی آسانسور یا تخلیه مشاعات و انباری‌ها در طبقات به ویژه در ساختمان‌های تجاری یا حتی بعضاً پلمب و تعطیلی و تخلیه کامل ساختمان است. رییس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: با توجه به لزوم حضور ماموران فراجا جهت تأمین امنیت در زمان اجرای تصمیمات مذکور، مراتب به دادستانی تهران اعلام و از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران نیز دستورات قضایی صرفاً جهت حضور ماموران برای تأمین امنیت محل و جلوگیری از تمرد برابر ماموران شهرداری صادر می‌شود.

 

ارسال نظر