دلایل افزایش خشونت

۱۴۰۲/۰۴/۲۹ - ۰۳:۳۶:۰۸
کد خبر: ۲۱۱۰۶۳
دلایل افزایش خشونت

افسانه بوذری

این روزها بسیاری از افراد به دلایل مختلف توانایی کنترل خشم و عصبانیت خود را ندارند. کلافگی باعث می‌شود تا افراد زیادی در لحظه دست به اعمالی بزنند که قطعا بعد از آن ابراز پشیمانی خواهند کرد. اما چرا چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد و چرا افرادی از اینکه بتوانند خشم و عصبانیت خود را کنترل کنند عاجز هستند.

عوامل زیادی در این موضوع دخیل است. اینکه فرد از کودکی شاهد بروز خشونت در خانواده بوده و نحوه کنترل خشم را از همان دوران نیاموخته است. از سوی دیگر فشارهای موجود در زندگی فردی. افرادی که مدام استرس و اضطراب دارند، افرادی که نمی‌توانند روال دلخواه خود در زندگی را دنبال کنند و افرادی که به دلایلی از جمله فقر، فاصله طبقاتی و عدم دسترسی به رویاها و آرزوهایشان دچار عقده‌های درونی فراوانی شده‌اند. اغلب کسانی هستند که کنترلی بر خشم و عصبانیت خود ندارد.

این افراد در لحظه عصبانی می‌شوند حتی ممکن است دست به اعمال خشونت بار بزنند اما بعد از مدت کوتاهی از کاری که کرده‌اند پشیمان می‌شوند. متاسفانه بسیاری از خشونت‌های خانگی که علیه زنان صورت می‌گیرد از این دست است. در واقع مرد قصد کتک زدن و آزار همسر خود را ندارد، اما از آنجایی که نمی‌تواند احساسات خود اعم از خشم و عصبانیت را به درستی کنترل کند دست به آزار می‌زند و در نهایت هم می‌خواهد با یک عذرخواهی همه‌چیز طبق روال سابق شود. این افراد در جامعه نیز نمی‌توانند کنترلی بر خشم و عصبانیت خود داشته باشند. متاسفانه شاهد بوده‌ایم بارها و بارها به دلیل همین عدم کنترل خشم و عصبانیت قتل‌هایی صورت گرفته که می‌توانست اتفاق نیفتند. اما یک لحظه غفلت و از کوره در رفتن مساوی می‌شود با یک عمر پشیمانی که دیگر سودی ندارد. کسانی که توانایی کنترل خشم و عصبانیت خود را ندارد قبل از هر چیز باید به این مساله توجه کنند که عصبانیت می‌تواند عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد. به همین خاطر بهتر است برای اینکه بتوانند بر اعمال و رفتار خود هنگام خشم مسلط باشند باید از روانشناس کمک بگیرد. راه‌های کنترل خشم را فرا بگیرند و سعی کنند آن را به کار برند تا بتوانند هم خود و هم دیگران را از گزندی که هنگام عصبانیت بروز می‌کند در امان دارند. افرادی که زود عصبانی می‌شوند و از کوره در می‌روند اغلب کسانی هستند که ظرفیتشان تکمیل شده است.

در واقع فرد از انواع و اقسام بلاها و نامرادی‌ها و... گذر کرده و حالا به جایی رسیده که شاید کوچک‌ترین اتفاق او را به درجه‌ای از عصبانیت می‌رساند که دیگر کنترل رفتار خود را از دست می‌دهد. از سوی دیگر هستند افرادی که به دلیل زندگی در خانواده‌هایی که دعوا و مشاجره در آنها زیاد بوده کنترل خشم و عصبانیت را نیاموخته‌اند و فکر می‌کنند به هر اتفاقی که باب میلشان نیست باید واکنشی تند نشان دهند. فراموش نکنیم که فشارهای اقتصادی و اجتماعی نیز می‌تواند منجر به افزایش خشونت در افراد و جامعه شود. فردی که مدام تحت فشارهای اقتصادی قرار دارد و نمی‌تواند معیشت خود و خانواده را تامین کند به دنبال راهی برای تخلیه ناکامی‌های خود می‌گردد و همین مساله باعث می‌شود تا میزان خشونت در جامعه افزایش پیدا کند. از سوی دیگر فشارهای اجتماعی و برخوردهای قهرآمیز خود می‌تواند زمینه‌ساز افزایش خشونت باشد. 

 

 

ارسال نظر