اضطراب باعث چاقی می‌شود؟

۱۴۰۲/۰۴/۲۶ - ۲۱:۲۹:۴۴
کد خبر: ۲۱۰۸۳۷
اضطراب باعث چاقی می‌شود؟

علی گرجی، با اشاره به اینکه انسان‌ها همیشه به جهت رشدی که در زندگی باید داشته باشند، چه از نظر رشد اجتماعی، عقلی، تفکری و مادی در شرایط پر تنشی به سر می‌برند و گاهی شرایط پر تنش آن‌ها را به سمت موفقیت سوق می‌دهد، اما شواهد بی شماری وجود دارد که نشان می‌دهد چاقی با تنش و اضطراب رابطه دارد، گفت: علاوه بر تاثیرات مخربی که چاقی و اضافه وزن بر روی قلب و عروق، کبد، کلیه و سایر ارگان‌های بدن ما دارد، تحقیقات نشان داده است که چاقی ارتباط تنگاتنگی با بیماری‌هایی که روان ما را می‌آزارد، نظیر اضطراب و افسردگی دارد.

به گزارش وبدا، وی با بیان اینکه افراد چاق به‌خصوص در دوره میان‌سالی شانس بیشتری دارند که از تنش‌های روزمره رنج ببرند و به اضطراب مبتلا شوند، عنوان کرد:  افراد مبتلا به اضافه وزن احساس آرامش کمتری با بدن خود دارند و همین آنها را مستعد اضطراب می‌کند.

گرجی با اشاره به اینکه چاقی و تنش و اضطراب می‌توانند در کنار یکدیگر تشکیل یک حلقه معیوب دهند، اظهار کرد:  چاقی باعث اضطراب می‌شود و فرد مضطرب در برابر این تنش روانی به خوردن بیشتر روی می‌آورد که این خود باعث چاقی بیشتر وی می‌شود.

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه نوجوانانی که از چاقی رنج می‌برند (به‌خصوص دختران) شانس بالایی برای ابتلا به اضطراب دارند، عنوان کرد: چاقی از نظر اجتماعی یک خصیصه نامطلوب بدنی است، این از نظر روانی برای فرد چاق فشاری روانی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این یک واقعیت است که بعضی از انسان‌ها بیشتر مستعد چاقی و اضافه وزن می‌باشند؛ اما نباید فراموش کرد که اضافه وزن همیشه نتیجه دریافت کالری بیشتر از مقداری است که برای فعالیت‌های روزانه نیاز داریم، گفت: ایجاد تعادل بین میزان غذایی که می‌خوریم و فعالیت بدنی می‌تواند بهترین راه حل برای غلبه بر چاقی و به‌دنبال آن تنش و اضطراب باشد.

وی با اشاره به اینکه برای مدیریت تنش ناشی از چاقی راهکارهایی وجود دارد، گفت: مدیریت تنش‌های روزانه، تاثیر به‌سزایی در پیشگیری از پرخوری و چاقی دارد؛  ورزش یکی از نعمت‌هایی است که خداوند به بشر داده است، ورزش با آزاد کردن هورمون‌ها و مواد شیمیایی شادی آور در مغز ما احساس آرامش را برای ما به ارمغان می‌آورد.

پروفسور گرجی با بیان اینکه غذاهایی که به ما کمک می‌کنند تا آسانتر بتوانیم طعم شیرین آرامش را بچشیم، غذاهایی مانند سبزیجات، میوه ها و غذاهای دریایی هستند که کمترین کالری را به بدن ما می‌رسانند، گفت: در مقابل غذاهای چرب، شکلات و نوشابه (کولا) که بیشترین گناه را در چاق کردن افراد به‌دوش می‌کشند، با افزایش مواد شیمیایی تنش‌زا نظیر کورتیزول باعث پایین آمدن آستانه تحمل ما در مقابل مشکلات زندگی می‌شوند.

ارسال نظر