ورود هوش مصنوعی به حوزه سلامت

۱۴۰۲/۰۴/۲۶ - ۱۹:۲۷:۲۵
کد خبر: ۲۱۰۸۳۵
ورود هوش مصنوعی به حوزه سلامت

مصطفی قانعی؛ دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی،  فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی برگزار شد، با اشاره به ورود هوش مصنوعی به حوزه سلامت در یک دهه آینده گفت: با قراردادی که با بیمه سلامت منعقد شد قرار است این بیمه در دو حوزه درمان سرطان سینه به عنوان شایع‌ترین سرطان و سرطان ریه به عنوان کشنده‌ترین سرطان سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش تسنیم، وی خاطرنشان کرد: در این همکاری قرار است هوش مصنوعی در حوزه تشخیص این دو سرطان به کمک پزشکان و کاهش هزینه‌ها یابد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی،  فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با بیان اینکه دولت حاضر نیست بیشتر از این به حوزه سلامت کمک کند، افزود: در این میان فناوری می‌تواند به کمک بیاید تا هزینه‌های سلامت کاهش یابد. در حال حاضر 500 همت در حوزه سلامت هزینه می‌شود. بر این اساس در این ستاد برنامه‌هایی را تدارک دیده است.

وی با بیان اینکه یکی از این برنامه‌ها تولید 3 واکسن است و ادامه داد: یکی از این واکسن‌ها، واکسن پنوموکوک یا سینه پهلو است که با حمایت معاونت علمی و صندوق نوآوری به تولید می‌‌رسد چرا که سالانه 1.5 میلیون تولد داریم و هر نوزاد نیاز به 3 دوز دارد که تامین این میزان واکسن 4.5 میلیون دوز می‌شود.

قانعی، واکسن روتاویروس یا واکسن اسهال کودکان را دومین محصول مورد حمایت این ستاد نام برد و ادامه داد: این واکسن در مراحل نهایی قرار دارد و سومین واکسن مورد حمایت واکسن 4 ظرفیتی سرطان رحم است.

به گفته دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی،  فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، واکسن سرطان رحم 2 ظرفیتی در بازار است و در این طرح واکسن 2 ظرفیتی به 4 ظرفیتی تبدیل خواهد شد.

وی گفت: در حوزه انسولین قبلاً از یک شرکت حمایت می‌شد که امروز سه شرکت حمایت می‌شوند و یک قراردادی با معاونت علمی و صندوق نوآوری برای حمایت از تولید انسولین صورت گرفته است. بالای 150 میلیون دلار واردات سالیانه انسولین است و تا سال آینده انسولین تولید خواهد به بازار خواهد آمد.

قانعی اضافه کرد: 20 درصد بازار فرآورده‌های پلاسمایی است. ایران از 40 سال پیش کار پالایشگاه پلاسما را آغاز کرد که در 20 سال گذشته پالایشگاه پلاسما تعطیل شد و امروز بالای 100 میلیون دلار در سال واردات داریم. امروز یک شرکت دانش‌بنیان محصول خود را وارد بازار کرده و این محصول مورد حمایت قرار گرفته است. در کل سه آیتم واکسن، انسولین و پلاسما بالغ بر 600 میلیون دلار صرفه‌جویی به همراه داشته است.

ارسال نظر