«قیامت» در پارلمان شهری پایتخت

۱۴۰۲/۰۴/۲۶ - ۰۴:۰۷:۰۹
کد خبر: ۲۱۰۷۸۲
«قیامت» در پارلمان شهری پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

گزارش معاون حمل و نقل شهرداری تهران درباره وضعیت حمل و نقل عمومی و قراردادهای منعقده برای تامین ناوگان جدید در صحن علنی دیروز شورای شهر، واکنش‌های پرتعداد اعضای این شورا را در پی داشت به گونه‌ای که مهدی اقراریان، وقایع دیروز صحن علنی پارلمان شهری را «یوم الحساب» خواند. بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی در مهرماه و جهش تقاضا برای سفرهای درون شهری و از سوی دیگر، وضعیت نابسامان و ناکافی ناوگان اتوبوسرانی منجر به نگرانی اعضای شورای شهر شده است. نگرانی از وضعیتی که نرجس سلیمانی آن را «پل صراط شهرداری تهران» توصیف کرد. در این حال، مهدی چمران، رییس شورای شهر آب پاکی را روی دست شوراییان ریخت و گفت که قراردادهای خرید اتوبوس تا اول مهرماه منجر به ورود اتوبوس‌های جدید نمی‌شوند.

    میانگین عمر مدیر در شهرداری 8 ماه است

نرجس سلیمانی در واکنش به گزارش معاون شهردار تهران با بیان اینکه جابه‌جایی مدیران حق مدیریت شهری است، اما هر حقی حقوق و تکالیف متقابل ایجاد می‌کند، گفت: وقتی عمر یک مدیر در شهرداری تهران هشت ماهه است برای من سوال ایجاد می‌شود که در شهرداری تهران مدیران متخصص و متعهد وجود ندارند؟ وی با بیان اینکه ۱۷ هزار ساعت تا پایان این دوره مدیریت شهری باقی مانده است،

تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی می‌گویند که می‌خواهند اتوبوس سه کابین بیاورند اما اتوبوس سه‌کابین سال‌هاست که در پارکینگ خاک می‌خورد و جالب است که در حوزه قراردادها تا امروز علی‌رغم همه سوالات و تذکراتی که دادم هنوز قرارداد مشخصی به ما ارایه نکردند تا صحت‌سنجی کنیم. سلیمانی با بیان اینکه مدعی شده‌اند، قرارداد ساخت ۱۰۰۰ اتوبوس را با عقاب افشان منعقد کردند؛ اما هنوز یک اتوبوس وارد ناوگان نشده است، اظهار کرد: مهرماه امسال پل صراط شهرداری تهران است که اگر نتوانیم با آغاز سال تحصیلی حمل و نقل عمومی را درست پوشش دهیم همه باید پاسخگو باشیم. ناصر امانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه کلیات بودجه شهرداری مشخص است و ما در بودجه امسال برای معاونت حمل و نقل حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب کردیم، اما مبلغ ۱۱۶ میلیارد تومان قرارداد بسته‌اند، اظهار کرد: مدیران شهری از ورود اتوبوس‌های برقی حرف می‌زنند اما آقای علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خبر اعلام کرد که نمی‌تواند بگوید که امسال اتوبوس برقی وارد ناوگان می‌شود یا نه؟ و حالا شما از ورود ۵۰۰ اتوبوس صحبت می‌کنید و بهتر است که واقع بینانه صحبت کنیم و در مورد پیش پرداخت ۶۳۰ واگن نیز باز هم ما را به آینده و ان‌شاءالله حواله می‌دهند و این در حالی است که آقای زاکانی در ابتدای امسال در شورا اعلام کرد که موضوع پیش پرداخت تمام شده است. مهدی چمران در واکنش به این سخنان گفت: مرتبا این موضوعات پیگیری می‌شوند و وقتی یک مرحله را رد می‌کنیم ممکن است در مرحله بعد بمانیم اما فرزین (رییس بانک مرکزی) قول دادند که از اختیارات خودش استفاده کرده و مشکل را حل می‌کند و دقت داشته باشید که همه تلاش می‌کنند تا این مشکلی که از سال ۱۳۹۶ تاکنون وجود دارد؛ حل شود.

مهدی اقراریان نیز با بیان اینکه امروز یوم‌الحساب حمل و نقل عمومی بوده است، تصریح کرد: امیدوارم تا آخر دوره مدیریت شهری شاهد حداقل‌ جابه‌جایی‌ها باشیم تا شاهد ثبات در شهر باشیم. وی با بیان اینکه مردم از وضعیت تمیزی و عفاف و حجاب در مترو گلایه دارند و به نظر می‌رسد که اراده‌ای در مسوولان مترو در این خصوص وجود ندارد، اظهار کرد: توقع عجیبی نیست که بانوان مایل هستند که واگن‌هایی برای خودشان داشته باشند و خنده‌دار است که بین واگن‌ها درهایی گذاشتند که متحرک است.

مهدی پیرهادی نیز در واکنش به گزارش معاون حمل و نقل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه سیستم گزارش‌دهی مشخص نیست گفت: بهتر است که معاون شهردار گزارشش را امضاء شده به اعضای شورا بدهد تا راستی‌آزمایی کنند. تشکری هاشمی دیگر عضو شورای شهر تهران هم اظهار کرد: همه اقدامات در معاونت حمل و نقل نیست و باید سایر سازمان‌ها هم دست به دست هم دهند تا مشکل حل شود و بدانید که در مورد خط هشت تا ۱۱ مترو هنوز هیچ مطالعه اجرایی انجام نشده است و بهتر است خط متروی پرند هم قبل از افتتاح تعیین تکلیف شود تا مشکلات حقوقی ایجاد نشود.

وی با انتقاد از روند نوسازی تاکسی‌ها گفت: ۹۰ درصد از تاکسی‌های تهران به سن فرسودگی رسیده‌اند و تنها ۵۰۰ عدد نوسازی شده است. مهدی عباسی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز بیان کرد: مدتی است که وقتی افراد برای پیگیری پرونده‌های شهرسازی‌شان به من مراجعه می‌کنند می‌گویند که حواستان باشد که ما ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ اتوبوس برای شهرداری می‌خریم و از شهرداری می‌خواهم که قراردادهای واقعی را مورد توجه قرار دهند. وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود از سوی شورا کمیته‌ای برای بازدید از کارخانه‌هایی که اتوبوس‌های شهرداری در آن ساخته می‌شود، داشته باشید.

   انتقاد به اعتراض اعضای شورا 

آخوندی نیز در واکنش به این تذکرات اظهارکرد: قراردادها مشخص است و بر روی سامانه بارگذاری شده و جوری صحبت نکنیم که انگار کاری انجام نشده است. این سخنان آخوندی موجب اعتراض برخی از اعضای شورا شد و برای دقایقی نظم جلسه بهم خورد که مهدی چمران رییس شورای شهر تهران وارد شد و گفت قراردادها مشخص است و در پستو که منعقد نمی‌شود و روی سایت بارگذاری شده است و به نظرم به مهرماه دل نبندید. هرچند که ممکن است تعدادی از اتوبوس‌ها برسد؛ اما تعدادشان زیاد نیست.

وی خطاب به اعضای شورای شهر تهران اظهار کرد: ما از شهرداری طلب داریم تا اوضاع حمل و نقل عمومی را بهبود ببخشند اما به گونه‌ای حرف نزنیم که گویا تا حالا کاری انجام نشده است و دقت داشته باشیم که قراردادها بر روی سامانه بارگذاری شده که اگر این کار را نکنند اقدام غیرقانونی انجام شده است. به گزارش ایسنا، با راهنمایی تعدادی از اعضای شورای شهر تهران قراردادهای بارگذاری معاونت حمل و نقل در صحن علنی به نمایش عموم اعضاء گذاشته شد.

   توسعه حمل و نقل  مستلزم ۶۲۷ هزار میلیارد تومان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اما دیروز در صحن علنی شورای شهر با بیان اینکه تا پایان سال یک هزار و ۴۶۰ اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت اضافه می‌شود، گفت: برای اجرای طرح‌های پیش‌بینی‌شده در حوزه حمل‌ونقل عمومی تهران و تکمیل خطوط و ظرفیت ناوگان به اعتبارات ۶۲۷ هزار میلیارد تومانی نیاز داریم.

جلال بهرامی افزود: ما اقدامات را براساس برنامه مصوب انجام داده‌ایم. همچنین برنامه‌ها براساس چشم‌انداز شهرداری انجام شده و مبالغ مورد نیاز برای اجرای طرح‌ها نیز در گزارشات لحاظ شده است. وی با بیان اینکه مبلغ ابلاغی امسال نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده و سرفصل‌های آن کاملا مشخص است، تاکید کرد: تا امروز ۱۱۶ هزار میلیارد تومان کار تعریف شده و این عددی نیست که صرفا شهرداری باید آن را بپردازد؛ برای مثال در بخش تاکسی که ۳۳ هزار میلیارد تومان نیاز دارد، شرایط برای دریافت تسهیلات لازم را فراهم می‌کنیم.

   وعده وزیر صمت 

بهرامی با تاکید بر اینکه ما هر هفته یک‌بار برای به نتیجه رسیدن قراردادهای خرید اتوبوس با وزیر صمت جلسه برگزار می‌کنیم، گفت: پیگیری‌ها برای تامین اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی و خارجی انجام می‌شود. وزیر با جدیت پای کار است و با برنامه‌ریزی و روی باز موارد را پیگیری می‌کند و وعده داده است که ۹ هزار میلیارد تومان تنها برای پایتخت اختصاص خواهد یافت. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید تا پایان سال یک هزار و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس جدید تحویل ناوگان اتوبوسرانی پایتخت می‌شود، گفت: ما قراردادها را بدون واسطه و دلال با شرکت‌های اتوبوس‌سازی منعقد کرده‌ایم؛ هفته آینده به ترکیه سفر خواهیم کرد تا قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سه‌کابینه را منعقد کنیم. مابقی قراردادها نیز در نیمه دوم امسال منعقد خواهد شد. وی تاکید کرد: اگر بانک مرکزی برای گشایش ارزی کمک کند، یک هزار و ۴۶۰ دستگاه را تا پایان سال تأمین خواهیم کرد. همچنین ۵۰۰ دستگاه دو‌کابینه و ۵۰۰ دستگاه نیز به صورت بازسازی‌شده به ناوگان اضافه خواهد شد.

   تخصیص ۸ هزار میلیارد تومان در بهار 1402

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نیز در جلسه علنی دیروز شورای شهر گفت: از بودجه سه ماه ابتدایی سال جاری، ۸ هزار میلیارد تومان به حمل‌ونقل اختصاص دادیم. آیا باید از اقدامات تقدیر شود یا به عنوان نقطه ضعف قلمداد شود؟ لطف‌الله فروزنده در یکصد و شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه همه ما تلاش می‌کنیم برنامه‌ها محقق شود و نباید به گونه‌ای صحبت شود که کارها رها شده است، گفت: آقای امانی گفتند که تنها ۵۰ درصد بودجه حمل‌ونقل در سال قبل محقق شده است، در حالی که اعتبار مصوب حمل‌ونقل در سال قبل ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود و ما ۱۱ هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان اعتبار دادیم و ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مخارج تاکنون ثبت شده است. وی افزود: سال گذشته ما ۶۹ هزار میلیارد تومان عملکرد داشتیم که اعلام کردیم. ما اجازه داریم امسال متمم ارایه دهیم و وقتی نظر شورا این است که بودجه حمل و نقل تقویت شود اجازه می‌گیریم و متمم ارایه می‌دهیم.

فروزنده با اشاره به آمار مقایسه‌ای بودجه در سه ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل، تصریح کرد: ما از بودجه سه ماه ابتدایی سال ۸ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل اختصاص دادیم. آیا باید از اقدامات تقدیر شود یا به عنوان نقطه ضعف قلمداد شود؟

 

ارسال نظر