آمریکا در روابطش با اسرائیل بازنگری می‌کند

۱۴۰۲/۰۴/۲۱ - ۲۳:۴۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۴۵۸
آمریکا در روابطش با اسرائیل بازنگری می‌کند

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، به باراک راوید، خبرنگار پایگاه خبری اکسیوس گفته آمریکا در حال بحث در مورد بازنگری در روابطش با دولت اسرائیل است. در پی تصویب «اصلاحات قضایی» در اسرائیل، دیروز توماس فریدمن، در یادداشتی برای نیویورک تایمز نوشته بود که بازنگری در روابط با اسرائیل اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش آبان‌نیوز و به نقل از جهان دیپلماسی، توماس فریدمن در یادداشت خود، بازنگری در روابط را اینگونه توضیح داده‌بود: «منظورم بازنگری در همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی‌مان با اسرائیل نیست که قوی و حیاتی باقی می‌ماند. بلکه از روابط اساسی دیپلماتیک‌مان با اسرائیلی صحبت می‌کنم که بی‌شرمانه روی راه‌حل یک دولتی قفل شده‌است: یک دولت صرفا یهودی که سرنوشت فلسطینیان در آن قرار است در آینده نامعلوم مشخص شود.»

این روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه تاکید کرد: «چنین ارزیابی مجددی بر اساس منافع و ارزش‌های ایالات متحده به نوعی سختگیری عاشقانه‌ای برای اسرائیل است، پیش از اینکه کاملا به جاده خاکی بزند.»

فریدمن نوشته بود: «اینکه بایدن آماده می‌شود تا در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا وارد مواجهه با نتانیاهو شود نشان می‌دهد که رییس جمهور ما نه تنها از حمایت اکثریت آمریکایی‌ها، بلکه آمریکایی‌های یهودی و حتی اکثر یهودی‌های اسرائیل برخوردار است.»

در واکنش به این یادداشت یک مقام اسرائیلی، به جروزالم پست گفته بود: «ما از ارزیابی مجدد توسط دولت آمریکا با خبر نیستیم. اما اگر هم چنین باشد، مفهوم جدیدی نیست. دولت فورد گفته‌بود که روابط با دولت رابین را بازنگری می‌کند، ریگان هم در مقابل دولت بگین چنین گفته‌بود، بوش پدردر مقابل دولت شامیر، بوش پسر در مقابل دولت‌های باراک و شارون.»

 

ارسال نظر