درآمد صادرات نفت اوپک چگونه به بالاترین میزان طی یک دهه اخیر رسید؟

۱۴۰۲/۰۴/۲۱ - ۲۳:۲۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۴۵۷
درآمد صادرات نفت اوپک چگونه به بالاترین میزان طی یک دهه اخیر رسید؟

درآمد صادرات نفت خام  کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال ۲۰۲۲ در بحبوحه افزایش قیمت نفت به دلیل جنگ روسیه و اوکراین  به بالاترین سطح خود در نزدیک به یک دهه گذشته رسید. این درحالی است که اعضای اصلی این ائتلاف ۲۳ کشوری در این مدت  تولید خود را افزایش داده اند

به گزارش آبان‌نیوز و به نقل از المانیتور، پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، قیمت نفت افزایش یافت اما از آن زمان به دلیل دورنمای نامشخص اقتصادی و بهبود آهسته پس از همه‌گیری  که منجر به تقاضای کمتر شده بود ، تثبیت شد و نسبتاً پایین ماند. تا صبح چهارشنبه قیمت برنت تقریباً ۸۰ دلار در هر بشکه بود.

حدود ۱۳ کشور – از جمله الجزایر، ایران، عراق، کویت، امارات متحده عربی و عربستان سعودی – اوپک را تشکیل می دهند. ۱۰ کشور غیرعضو دیگر اوپک، همراه با اعضای اوپک، اوپک پلاس را تشکیل می دهند که حدود ۴۰ درصد از نفت خام جهان را تولید می کند

در سال ۲۰۲۲، ۱۳ کشور اوپک شاهد افزایش ۵۴ درصدی درآمدها به ۸۷۳.۵۷ میلیارد دلار بودند که از ۵۶۶.۴۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به دست آمد. بر اساس آمارهای اوپک، درآمدهای سال ۲۰۲۲ بالاترین میزان در یک دهه گذشته بود که این رقم در سال ۲۰۱۲ به اوج خود و به ۱.۲ تریلیون دلار رسید.

در این گزارش آمده است که تقاضای جهانی نفت از ۹۷.۹۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ به ۹۹.۵۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. این معادل افزایش تقاضای سالانه ۲.۶ درصدی است.

هفته گذشته، وزرای انرژی و مدیران عامل نفت اوپک در مقر این گروه در وین، چند روز پس از آن که اعضای قدرتمند عربستان سعودی و روسیه از تمدید کاهش تولید و کاهش صادرات نفت خام خبر دادند. قیمت برنت در این هفته نسبت به هفته گذشته پس از آن اعلامیه ها حدود ۵ دلار افزایش یافت.

اوپک معتقد است که صنعت نفت از هم اکنون تا سال ۲۰۴۵ به ۱۲.۱ تریلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد تا پیش بینی ائتلاف نفتی از تقاضای جهانی انرژی برای افزایش ۲۳ درصدی در این ۲۲ سال برآورده شود. با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای سوخت‌های فسیلی پس از سال ۲۰۲۶ به دلیل گسترش خودروهای الکتریکی، رشد سوخت‌های زیستی و بهبود مصرف سوخت کاهش می‌یابد. المانیتور برای اظهار نظر با اوپک و آژانس بین المللی انرژی تماس گرفته است.

 

ارسال نظر