آمادگی برای سرمایه‌گذاری مشترک با عمان

۱۴۰۲/۰۴/۲۰ - ۰۳:۱۰:۵۱
کد خبر: ۲۱۰۳۲۵

رییس اتاق ایران بر آمادگی بخش‌های خصوصی ایران و عمان برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک، استفاده از ظرفیت ترانزیت و صادرات مجدد در صورت تأمین زیرساخت‌ها از سوی دولت‌های دو کشور، تأکید کرد.

ابراهیم بن احمد المعینی، سفیر سلطنت عمان در تهران با حسین سلاح‌ورزی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد. در این دیدار، ظرفیت‌های تجاری، موانع همکاری‌های دو جانبه و راهکارهای افزایش سطح مبادلات اقتصادی میان ایران و عمان بررسی شد.

  رییس اتاق ایران با اشاره به رشد 40 درصدی مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن گفت: اگرچه این روند مثبت قابل توجه است اما تلاش اتاق ایران بر افزایش هرچه بیشتر حجم مبادلات است. حسین سلاح‌ورزی با اشاره به اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان به زودی در تهران برگزار خواهد شد از اعلام آمادگی اتاق ایران برای ارایه موضوعات مرتبط با تسهیل تجارت بخش خصوصی دو کشور خبر داده و افزود: اصلی‌ترین موانع پیش روی همکاری‌های دو کشور مربوط به روابط بانکی و حمل‌ونقل است.

او به برنامه توسعه بلندمدت دولت عمان تا سال 2040 اشاره کرده و گفت: ما در اتاق ایران در تلاش هستیم تا برنامه عملیاتی برای حضور بخش‌های خصوصی دو کشور در این برنامه توسعه‌ای را ارایه کنیم. سلاح‌ورزی تأکید کرد: وقت آن رسیده که بعد از روند مثبت تبادلات تجاری، بر ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین بخش‌های خصوصی دو کشور، استفاده از ظرفیت ترانزیت و صادرات مجدد تمرکز کنیم. تأمین زیرساخت‌ها و امکانات و تسهیلات این امر مستلزم توجه دولت‌های دو کشور است.

سفیر عمان با استقبال از سخنان رییس اتاق ایران گفت: دولت عمان بخش خصوصی را به‌طور مرتب برای افزایش مبادلات بین دو کشور تشویق می‌کند ما سعی می‌کنیم موانع را تسهیل و رفع کنیم. تا 5 سال پیش مبادلات بین دو کشور بیش از 200 میلیون دلار نبود ولی آلان بیش از دو میلیارد دلار شده است. البته هرچند پیشرفت روابط دو کشور مهم است ولی نباید به این سطح قانع باشیم. او با اشاره به حل مشکل صدور ویزا برای ایرانیان و همین‌طور ایجاد دو بندر ویژه تبادلات تجاری با ایران در عمان گفت: در کنار اینها در تلاش برای یافتن راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات پولی و بانکی دو کشور هستیم. او همچنین گفت: امیدواریم دولت ایران نیز مشکلات اجرایی از جمله مشکل تعرفه بالای گمرکی را حل کند.

عمان فقط 5 درصد تعرفه گمرکی برای کالاهای ایرانی در نظر گرفته در حالی که این تعرفه برای کالاهای عمان در ایران به 30 درصد می‌رسد. او در پایان از طرف رییس اتاق عمان از سلاح‌ورزی دعوت کرد تا به این کشور سفر کند. رییس اتاق ایران هم با استقبال از این دعوت گفت که اتاق ایران هم از رییس اتاق عمان دعوت می‌کند تا هم‌زمان با برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور به همراه هیات تجاری به تهران سفر کند. او همچنین تأکید کرد که اتاق ایران به سهم خود برای رفع موانع تجاری میان دو کشور و کاهش تعرفه‌های گمرکی تلاش خواهد کرد.

 

ارسال نظر