سوددهی از خریدهای مکرر بیت‌‌کوین

۱۴۰۲/۰۴/۱۹ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۲۰۸
سوددهی از خریدهای مکرر بیت‌‌کوین

مایک مک‌گلون، تحلیلگر رمزارزهای دیجیتال، هشدار داد که بیت‌کوین در مسیر آزمایشی بزرگ است؛ تحقیقات تازه نشان داده است کسانی که از زمان سقوط بیت‌کوین تاکنون به خریدهای مکرر ادامه داده‌اند، بخشی از ضررهای خود را با خرید در زمان‌های سقوط قیمت جبران کرده‌اند؛ مانند زمانی که قیمت بیت‌کوین پس از سقوط صرافی FTX به زیر ۱۶ هزار دلار سقوط کرد.

در این میان با وجود روند خنثی و نوسان‌های عرضی قیمت بین ۳۰هزار دلار ۳۱هزار دلار، نشانه‌ای از عقب‌نشینی در انباشت واحدهای بیشتر بین نهنگ‌ها دیده نمی‌شود.  نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری تمام افرادی که طی سال‌های گذشته، روزانه و به‌شکل مستمر مقدار ثابتی بیت‌کوین خریده‌اند، اکنون رسماً به سوددهی رسیده است. یک سرمایه‌گذار بیت‌کوین به نام «ویکد» روز دوشنبه نموداری را در توییتر به اشتراک گذشت که متوسط وزنی هزینه پرداختی برای خرید بیت‌کوین را نشان می‌دهد.

طبق این داده‌ها، سرمایه‌گذارانی که با روش «میانگین‌سازی هزینه دلاری» (DCA) بیت‌کوین خریده‌اند، بدون توجه به این مساله که چه زمانی سرمایه‌گذاری خود را آغاز کرده‌اند، اکنون در سود هستند. میانگین‌سازی هزینه دلاری یک استراتژی است که در آن سرمایه‌گذاران بدون درنظرگرفتن تغییرات قیمت دارایی، در فواصل زمانی معین مقدار ثابتی پول برای خرید سهام یا ارز دیجیتال هزینه می‌کنند. هدف این استراتژی، کاهش استرس و پیچیدگی تعیین زمان مناسب برای ورود به یک بازار به‌شدت پرنوسان است و اغلب توسط طرفداران برجسته بیت‌کوین به عنوان جایگزین عاقلانه‌تری به‌جای معامله‌گری تبلیغ می‌شود. میانگین وزنی هزینه پرداختی برای خرید بیت‌کوین تا ۳ ژوئیه (۱۲ تیر) به 31.233 دلار رسیده که بالاترین سطح قیمتی از ژوئن (خرداد) سال گذشته است. البته، این بدان معنا نیست که همه سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در سود هستند، به‌ویژه کسانی که در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) بیت‌کوین ۶۹هزار دلاری خریده‌اند و پس از آن هیچ کاری نکرده‌اند.

در مقابل، کسانی که از آن زمان تاکنون به خریدهای مکرر ادامه داده‌اند، بخشی از ضررهای خود را با خرید در زمان‌های سقوط قیمت جبران کرده‌اند؛ مانند زمانی که قیمت بیت‌کوین پس از سقوط صرافی FTX به زیر ۱۶ هزار دلار سقوط کرد. سیف‌الدین آموس، نویسنده کتاب «استاندارد بیت‌کوین»، روز دوشنبه در توییتی نوشت: «خرید منظم برای همه سودآور است، حتی در زمانی که قیمت بیت‌کوین نسبت به بالاترین سطح خود ۵۵درصد کاهش یافته است. گواهی حیرت‌انگیز نسبت به قدرت بیت‌کوین به عنوان یک فناوری نجات‌بخش.» قیمت بیت‌کوین تا از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا به امروز حدود ۸۵درصد رشد داشته است.

کاهش اعتماد به سیستم بانکی در ماه مارس (اسفند) و افزایش اطمینان نسبت به احتمال تأیید ETF اسپات بیت‌کوین در ایالات متحده پس از ارایه درخواست بلک‌راک در ماه ژوئن (خرداد) از مهم‌ترین دلایل این رشد بوده‌اند. به لطف رشد اخیر قیمت، سرمایه‌گذاری مایکرواستراتژی در بیت‌کوین نیز از ضرر خارج شده است. این شرکت، به عنوان یکی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران نهادی بیت‌کوین، طی خریدهای مکرر از اوت ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹) تاکنون، در مجموع 152.333 بیت‌کوین در اختیار دارد. مایکل سیلور، مدیر اجرای مایکرواستراتژی به توصیه برای «هرگز نفروختن بیت‌کوین» خود معروف است.

   بیت‌کوین با آزمونی بزرگ  روبرو خواهد شد

در این میان مایک مک گلون، استراتژیست کلان بلومبرگ اظهار کرد که بیت‌کوین احتمالا در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ با آزمونی بزرگ روبرو خواهد شد. وی در توییتی گفت که بیت‌کوین پس از عملکرد قوی در نیمه اول سال، احتمالا در ۶ ماه آینده باید شرایط سخت رکودی را تحمل کند. افزایش ۸۴ درصدی بیت‌کوین در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تقریبا دو برابر نزدک ۱۰۰ بود و در نوسانات سالانه نیز ثابت بود اما این نیمه دوم خواهد بود که ممکن است ارز دیجیتال معیار را به عنوان نسخه بتای بالا از بازار سهام یا پتانسیل آن برای طلای دیجیتال در دنیایی که به آن سمت می‌رود، تعریف کند.

مک‌گلون پیش‌بینی کرد که بازار سهام شروع به کاهش خواهد کرد و بیت‌کوین این شانس را خواهد داشت که خود را به‌ عنوان یک ذخیره‌کننده ارزش یا «طلای دیجیتال» با عدم فرو رفتن در کنار سهام ثابت کند. با این حال، مک‌گلون هشدار داد: در حالی که فدرال رزرو در رکودهای گذشته به سرعت سیاست‌های پولی را کاهش داد، بانک مرکزی ممکن است این‌بار به دلیل تورم بالا تمایلی به انجام این کار نداشته باشد. این استراتژیست افزود: ما معتقدیم زمانی که بازار سهام در مقطعی وارد بازار نزولی می‌شود، آزمایش واقعی بیت‌کوین ممکن است انجام شود. 

   نهنگ‌های بیت‌کوین  بیش از ۲میلیارد دلار خرید جدید داشته‌اند

داده‌های پلتفرم تحلیلی سانتیمنت نشان می‌دهد آن دسته از نهنگ‌های شبکه بیت‌کوین که ۱۰ تا ۱۰ هزار واحد موجودی دارند، طی ۳ هفته اخیر ۷۱ هزار (معادل ۲.۱۵میلیارد دلار) واحد بیت‌کوین جدید به کیف پول‌های خود اضافه کرده‌اند. سانتیمنت می‌گوید با وجود روند خنثی و نوسان‌های عرضی قیمت بین ۳۰هزار دلار ۳۱هزار دلار، نشانه‌ای از عقب‌نشینی در انباشت واحدهای بیشتر بین نهنگ‌ها دیده نمی‌شود.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۱.۱۸ تریلیون دلار برآورد می‌شود و در حال حاضر ۴۹.۸۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۰۶ درصد کاهش داشته است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰.۱ میلیارد دلار است که ۲۷.۴۹ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۱.۸۹ میلیارد دلار است که ۹.۴۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۱۸.۰۸میلیارد دلار است که ۸۹.۹۵ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

   تصویب ETF بیت‌کوین تاثیر بزرگی  بر بازار ارز دیجیتال نخواهد نداشت

در عین حال بر اساس گزارش نیکلاوس پانی‌گیرتزوگلو، مدیر اجرایی و استراتژیست بازارهای جهانی جی‌پی مورگان، تصویب صندوق نقدی قابل معامله بیت‌کوین (ETF) در ایالات متحده ممکن است تأثیر قابل‌توجهی بر بازارهای ارز دیجیتال نداشته باشد، اما می‌تواند به نفع ارزهای دیجیتال پیشرو باشد. پانیگیرتزوگلو معتقد است که ETF بیت‌کوین در ایالات متحده تأثیری مشابه آنچه در کانادا و اروپا دیده می‌شود خواهد داشت، ETFهای بیت‌کوین دو سال است که در کانادا و اروپا در دسترس بوده و در این مدت سرمایه‌گذاران کمی را به خود جذب کرده است.

با این وجود او تاکید می‌کند که ETF بیت‌کوین نقدینگی بیشتری را به بازارهای ارز دیجیتال می‌آورد. با وجود این مدیرعامل شرکت آرک اینوست می‌گوید در صورت تایید ETF بیت‌کوین، آنها در صف اول ایجاد آن قرار دارند؛ صحبت‌های زیادی درمورد اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار، درصورت نشان دادن چراغ سبز، ابتدا درخواست ETF بیت‌کوین چه شرکتی را تایید می‌کند، وجود دارد.

بلومبرگ گزارش می‌دهد که کتی وود، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آرک، اعلام کرده که در صورت تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای ایجاد صندوق ETF بیت‌کوین، شرکت او در خط مقدم قرار داشته و آمادگی کاملی برای مدیریت صندوق نقدی را دارد. مدیرعامل آرک اینوست ادعا می‌کند با در نظر گرفتن همه عوامل، بلک راک هیچ برتری نسبت به شرکت سرمایه‌گذاری آنها ندارد و سرمایه‌گذاران نباید گمان کنند که بلک راک به‌دلیل بزرگی خود ابتدا تایید می‌شود.

 

ارسال نظر