تهدید به کاهش کیفیت

۱۴۰۲/۰۴/۱۸ - ۰۲:۰۱:۵۷
کد خبر: ۲۱۰۱۲۶
تهدید به کاهش کیفیت

در حالی که رگولاتوری هفته گذشته با تمدید پروانه فعالیت مخابرات، البته ظاهرا صوری و برای هشدار به این شرکت مخالفت کرد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با انتقاد از شرکت مخابرات، این شرکت را به کوتاهی در انجام وظایفش در لایه تجمیع و شبکه داخل شهرها و استان‌ها متهم کرد، مدیرعامل مخابرات می‌گوید این شرکت که 14 سال است از اختیار کامل دولت خارج شده و به صورت نیمه‌دولتی درآمده، اگر درآمدی نداشته باشد، نوسازی و بازسازی نخواهد شد که در آن صورت زمان رفع خرابی‌ها بالا می‌رود، کیفیت شبکه افت می‌کند و ارایه خدمات مطلوبیت خود را از دست می‌دهد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی 13 تیرماه نامه‌ای به مخابرات ارسال کرد که در آن با تمدید پروانه این شرکت به دلیل حل نشدن مشکلات شبکه مخالفت شده بود. در این نامه با تمدید پروانه فعالیت مخابرات موافقت نشده بود. از جمله دلایلی که رگولاتوری برای مخالفت با تمدید پروانه مخابرات برشمرده بود، رسیدگی نکردن به وضعیت بازنشستگان و پرداخت نشدن مطالبات آنان است. هرچند پس از آن نماینده دولت اعلام کرد این نامه فقط برای هشدار صادر شده و مساله در حال رسیدگی است.

    عملکرد مخابرات  صدای وزیر ارتباطات را هم درآورد

پس از آن بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از شرکت مخابرات، این شرکت را به کوتاهی در انجام وظایفش در لایه تجمیع و شبکه داخل شهرها و استان‌ها متهم کرد. ۱۴ تیر ماه بود که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حاشیه جلسه هیات دولت نیز به انتقاد از این شرکت پرداخت. زارع‌پور ابراز امیدواری کرد از جایگاه فرادستگاهی مرکز ملی فضای مجازی مشکلات این‌چنینی را حل کند.

او گفت: امیدواریم مرکز ملی فضای مجازی از ظرفیت‌های خودش در دوره جدید استفاده کند تا نقش موثرتری نسبت به گذشته در حوزه فضای مجازی کشور ایفا کند و با نقش فرادستگاهی آن، مشکلاتی را که خارج از اراده وزارت ارتباطات است برطرف کنیم. او صراحتاً با نام بردن از شرکت مخابرات از عملکرد آن انتقاد کرد و ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه حاکمیت شرکتی، شرکت‌های خصوصی بنا بر دلایل مختلفی که در گذشته بود ماموریت خودشان را به درستی در شبکه انجام ندادند. مثلاً شرکت مخابرات در لایه تجمیع و شبکه داخل شهرها و استان‌ها طی سال‌های گذشته وظیفه خودش را انجام نداده و شبکه اشباع و مشکلاتی ایجاد شده است.

   مخابرات تنها ۱۰ درصد سود تقسیم کرد

شرکت مخابرات ایران در مجمع سالانه خود تصمیم گرفت سودی میان سهامداران تقسیم نکند و تنها برای رعایت قانون تجارت، ۱۰ درصد سود را به سهامداران اختصاص دهد. این تصمیم با کمتر مخالفتی در مجمع سالانه سهامداران روبرو شد؛ اما در مقابل سهامداران نسبت به تجدید ارزیابی نشدن دارایی‌های شرکت مخابرات، قیمت پایین سهام این شرکت، زیان عملیاتی شرکت اصلی و ثابت ماندن تعرفه‌های خدمات مخابراتی اعتراض کردند. همچنین اعتراض بازنشستگان شرکت مخابرات و شرکت تلفن بابت وصول نشدن مطالبات سال‌های گذشته، باز هم تکرار شد که مانند هر سال با وعده مدیران برای پرداخت این مطالبات همراه بود. مجمع مخابرات سه روز پس از آن برگزار شد که نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خطاب به مدیرعامل شرکت مخابرات منتشر شده بود. 

   تهدید مخابرات به افت کیفیت شبکه

اما در این مجمع، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران هم اظهاراتی را مطرح کرد. مجید سلطانی درباره عملکرد مخابرات در سال گذشته گفت: باند پهن، خدمات دیتا و انتقال، تلفن ثابت، خدمات ارزش افزوده و ارایه خدمات به شرکت ارتباط سیار مهم‌ترین بخش‌های درآمدی مخابرات است که ضمن تمام مشکلات درآمدی و قانونی موجود، در سال ۱۴۰۱ به‌طور متوسط رشد ۴۰ درصدی داشته است. رشد مصرف ترافیک داخلی، رشد درآمد عملیاتی و رشد درآمد کل را در سال ۱۴۰۱ شاهد هستیم.

اهم اقدامات و دستاوردهای سال ۱۴۰۱ در حوزه تجاری و خدمات مشتریان، امضای قرارداد با شرکای تجاری در بخش‌های، فروش تولید محتوا خدمات جدید و اتصال بیش از ۳۰۰۰ مکان دولتی به فیبر دسترسی و کسب در آمد حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است. سلطانی با اشاره به حذف سرویس‌های زیان‌ده از سبد محصولات شرکت مخابرات ایران و بازنگری محصولات و سرویس‌های موجود گفت: در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ با افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق بر اساس وزارت کار، ۳۰۰۰ میلیارد به هزینه‌های مخابرات افزوده شد و خرداد ۱۴۰۰ مصوبه شورای رقابت آمد و اگر با عدد اعلامی کمیسیون تنظیم مقررات، موافقت می‌شد، ۵۷۰۰ میلیارد تومان به درآمد مخابرات افزوده می‌شد و نه تنها مطالبات بازنشستگان تامین می‌شد بلکه سود سهامداران نیز پرداخت می‌شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر درآمدی نداشته باشیم نوسازی و بازسازی در شبکه مخابرات را شاهد نخواهیم بود و نهایتا ارایه خدمات کم و مطلوبیت خود را از دست می‌دهد، زمان رفع خرابی‌ها بالا می‌رود و کیفیت شبکه افت می‌کند و ممکن است متوقف شود. سلطانی با اشاره به ضرورت پیاده‌سازی الزامات توسعه‌ای تشریح کرد: اگر این الزامات در زمینه توسعه در کشور که همانا تفکر جهادی است در برنامه‌های عملیاتی رعایت نشود، رشد اقتصادی اتفاق نخواهد افتاد.

   ادامه دارد

بالغ بر 14 سال از واگذاری سهام مدیریتی شرکت مخابرات ایران به بخش غیر دولتی می‌گذرد و اما به نظر می‌رسد هر روز به مشکلات این شرکت افزوده می‌شود. شرکت مخابرات ایران در سال گذشته موفق شد سرانجام مصوبه تعیین حداقل کارکرد تلفن ثابت را در نیمه دوم سال اجرایی کند.

هرچند این کار با مخالفت‌هایی روبرو شد. مدیران مخابرات بارها گفته‌اند اجرای این مصوبه با توجه به افزایش شدید هزینه‌ها به خصوص در بخش حقوق و دستمزد، نتوانسته است صورت‌های مالی را به فاز مثبت تغییر دهد. البته همان زمان وزیر ارتباطات در دفاع از افزایش حداقل حق اشتراک مخابرات اعلام کرد مخابرات برای توسعه شبکه نیاز به منابع اضافه دارد و اگر منابع تامین نشود این شرکت عملا ورشکسته می‌شود.

زارع‌پور همچنین گفت این افزایش تعرفه نیاز به درج در بودجه ندارد و وزارت ارتباطات متولی تعرفه‌گذاری است. وزیر ارتباطات نسبت به احتمال ورشکستگی مخابرات نیز هشدار داد: اگر برای مخابرات منابع تامین نشود، عملاً ورشکست می‌شود و از آنجاکه اپراتورهای دیگر نیز از مخابرات سرویس دریافت می‌کنند با مشکل روبرو می‌شوند. در عین حال مدیرعامل شرکت مخابرات ایران چندی پیش اعلام کرد که این شرکت در سال گذشته (۱۴۰۱) بدون محاسبه درآمد از محل حداقل کارکرد تلفن ثابت، رشد ۳۵ درصدی درآمد عملیاتی داشته است؛ اما افزایش هزینه‌های این شرکت باعث شده است نتواند زیان خود را جبران کند. شرکت مخابرات ایران سال ۱۴۰۰ را با زیان بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومانی به پایان برده بود.

 

ارسال نظر