گوش دادن مهم‌ترین مهارت ارتباطی

۱۴۰۲/۰۴/۱۷ - ۰۱:۳۲:۵۱
کد خبر: ۲۱۰۰۴۶

شهلا مولوی |ازدواج موفق، سرچشمه و اساس یک زندگی سالم فردی و اجتماعی است. چنانچه ازدواج با موفقیت همراه باشد نه فقط زوجین بلکه فرزندان خانواده نیز از سلامت روانی برخوردار می‌شوند و حالاتی نظیر احساس امنیت و آرامش، دوستی و صمیمیت متقابل، امیدواری به زندگی و شعف در آنان به وجود می‌آید.

رابطه زناشویی می‌تواند دستمایه شادی و در غیر این صورت منبع بزرگ رنج و تألم باشد. بعضی‌ها می‌گویند موفقیت ازدواج بستگی به این دارد که تا چه اندازه به عشق متعهد باشید. جمعی دیگر موفقیت روابط صمیمانه را به بخت و اقبال نسبت می‌دهند و اینکه بتوانید شخص مناسب خود را پیدا کنید، کسی که با او همخوانی داشته باشید.  جمعی دیگر هم به شور و اشتیاق و به وجود علایق یا ارزش‌های مشترک اشاره می‌کنند. نتیجه بررسی صدها رابطه به ما نشان داده که، کسانی در روابط صمیمانه خود موفق می‌شوند که از مهارت‌های ویژه‌ای برخوردارند.

همچنان ثابت شده که روابط پایا و پُر دوام را زوج‌هایی تحقق می‌بخشند که با مهارت‌های میان فردی آشنایی دارند: گوش دادن، ارتباط روشن، مذاکره، برخورد موثر با خشم و... . گوش دادن مهم‌ترین مهارت ارتباطی است که می‌تواند صمیمیت را به وجود آورد و آن را حفظ کند. وقتی خوب گوش می‌دهید همسرتان را بهتر درک می‌کنید، با او هماهنگ می‌شوید، از روابط خود بیشتر لذت می‌برید و بی‌آنکه مجبور به ذهن خوانی باشید می‌فهمید که همسرتان چرا چنین می‌گوید و چنین می‌کند و با چشمان همسرتان به مسائل نگاه می‌کنید.

در ضمن گوش دادن، نشانگر مهر و محبت شما نسبت به همسرتان است. گوش دادن موثر صرفاً به سکوت کردن و شنیدن حرف‌های همسر خلاصه نمی‌شود. گوش دادن واقعی به قصد و نیت شما بستگی دارد.

اگر نیت شما فهمیدن، لذت بردن، آموختن یا کمک کردن به همسرتان است، در این صورت به واقع گوش می‌دهید.  این کار شاید برای خیلی‌ها سخت به نظر برسد اما از اینکه بخواهیم ساعت‌ها مشاجره و گفت‌وگوی بی‌حاصل را تحمل کنیم بسیار آسان‌تر خواهد بود. کافی است یک بار امتحان کنید، البته با یک بار امتحان کردن توقع معجزه را نباید داشته باشیم اما همان یک بار هم می‌تواند آن حس امنیت و آرامش مورد نظر را هم به شما القا کند و هم به همسرتان. اگر این روش را امتحان کنید می‌بینید که همدلی و ارتباط موثر بین شما شکل می‌گیرد. در واقع همدلی به شما کمک می‌کند تا مواضع همسرتان را بهتر درک کنید.

ارتباط موثر از عزت نفس حمایت می‌کند و فضای مناسبی برای حل و فصل مسائل به وجود می‌آورد. در ارتباط موثر، طرفین درباره تأثیر حرفشان قبول مسوولیت می‌کنند. ارتباط موثر زمانی برقرار می‌شود که صداقت حاکم باشد و طرفین از گفتن دروغ اجتناب کنند. ارتباط موثر زمانی برقرار می‌شود که تمام مطلب را به شکلی که وجود دارد بگویید و از ذکر برخی از حقایق درباره مطلب خودداری نکنید. از همه اینها مهم‌تر لازمه ایجاد ارتباط موثر رفتار حمایتگرانه است، باید به جای رفتار انفعالی و فاصله گرفتن، نزدیک شدن و درک کردن را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر