شکست سناریوی اوپک پلاس برای قیمت نفت

۱۴۰۲/۰۴/۱۵ - ۰۱:۴۷:۳۳
کد خبر: ۲۰۹۹۶۱

با وجود اعلام چند دور کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان اوپک پلاس، قیمت نفت نتوانسته است از دورنمای محدودیت عرضه این گروه، حمایت کافی را دریافت کند و پایین مرز ۸۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود. به گزارش ایسنا، اوپک پلاس که گروهی متشکل از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانشان شامل روسیه است، از نوامبر گذشته، تولید نفت خود را در واکنش به قیمت‌های ضعیف، کاهش داده است.

عربستان سعودی و روسیه که بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان هستند، دوشنبه هفته جاری در تلاش برای تقویت قیمت‌ها، اعلام کردند کاهش عرضه نفت خود را عمیق‌تر می‌کنند. با این حال، این اقدام فقط برای مدت کوتاهی توانست بازار را به مسیر افزایشی برگرداند  کاهش عرضه اعلام شده از سوی این دو کشور، علاوه بر توافق گسترده‌تر اوپک پلاس برای محدود کردن عرضه تا پایان سال ۲۰۲۴ است و مجموع کاهش تولید این گروه را به بیش از پنج میلیون بشکه در روز معادل حدود پنج درصد از تولید جهانی نفت می‌رساند.

کاهش تولید غافلگیرکننده‌ای که در آوریل از سوی اعضای اوپک پلاس اعلام شد، کاهش تولیدی که در نوامبر تصویب شده بود را عمیق‌تر کرد و کمک کرد قیمت‌ها حدود ۹ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرده و در روزهای بعد به بالای ۸۷ دلار در هر بشکه صعود کنند اما هر دو شاخص از آن زمان، این افزایش‌ را از دست دادند و بهای معاملات آتی نفت برنت اکنون کمتر از ۷۶ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.بنا بر استدلال تحلیلگران گروه اوراسیا، کاهش‌ بیشتر تولید در بازاری که مملو از بدبینی نسبت به چشم‌انداز رشد تقاضای نفت در نیمه دوم سال است، کمک چندانی به تغییر احساسات نزولی نخواهد کرد.

 

ارسال نظر