از کدام سنسورها برای دزدگیر اماکن استفاده کنم تا خانه ایمن باشد؟

۱۴۰۲/۰۴/۱۳ - ۱۹:۵۸:۴۰
کد خبر: ۲۰۹۸۳۰
از کدام سنسورها برای دزدگیر اماکن استفاده کنم تا خانه ایمن باشد؟

این دزدگیرها را برای تشخیص سارق از سنسورهای گوناگونی استفاده می‌کنند. انتخاب این سنسورها بسته به وضعیت کلی محل نصب مانند تعداد ورودی‌ها، طبقه، نگهداری از حیوانات خانگی، نوع محل نصب مسکونی، اداری، تجاری، کارگاه و ... دارد.

انواع سنسورها در دزدگیر اماکن اعم از چشمی، مگنت، شوک سنسور و  دتکتور دود هستند. در ادامه به بررسی مهمترین انواع سنسور دزدگیر اماکن میپردازیم.

سنسور چشمی حرکتی:

سنسور چشمی حرکتی از متداول‌ ترین و مرسوم‌ترین سنسورهای تشخیص سارق در انواع دزدگیرهای اماکن است که مانند چشم انسان عمل می‌کنند و مشاهدات خود را به مغز (پنل مرکزی دزدگیر) ارسال می‌کند. چشمی‌ها انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها که دارای مصارف بالایی هستند، چشمی حرکتی و چشمی وزنی است.

هر چه ورودی های یک مکان بیشتر باشد، تعداد این سنسور افزایش پیدا میکند که قیمت دزدگیر اماکن را افزایش میدهد و مراحل نصب دزدگیر را پیچیده تر میکند. در چشمی حرکتی سیگنال‌هایی به صورت مداوم در محیط پخش می‌گردد زمانی که عاملی رو به روی چشمی قرار گیرد  و سیگنال را قطع می‌کند، چشمی اطلاعات را به پنل  مرکزی ارسال می‌کند و آژیر جهت اطلاع رسانی به صدا در می‌آید.

چشمی حرکتی به دو صورت سیم‌دار و وایرلس وجود دارد؛ برای محیط‌هایی که فاصله چشمی از دستگاه اصلی کم باشد استفاده از چشمی سیم‌دار مطمئن‌تر است، اما اگر در محل نصب امکان سیم کشی وجود نداشته باشد می‌تواند چشمی بیسیم استفاده کرد.

چشمی  های حرکتی بسته به نوع برندی که دارند، دارای زاویه و طول دید متفاوتی هستند اما اکثر آنها مانند چشم انسان دارای زاویه دید ۱۱۰ درجه هستند. بهترین ارتفاع برای نصب چشمی‌های دزدگیر اماکن یک و نیم تا ۲ متر است.

چشمی حرکتی وزنی

این چشمی بر اساس ابعاد و وزن اجسام عمل می‌کند.این اجسام شامل انسان و حیوانات است.چشمی وزنی، مورد استفاده در اماکنی است که در آنجا حیوانات نگهداری می‌شود. حساسیت این چشمی‌ها با هم متفاوت بوده و از وزن ۱۵ کیلو به بالا طراحی شده‌اند.

 بسته به محل نصب و وزن حیواناتی که نگهداری می‌شود، چشمی مناسبی باید انتخاب کرد. به عنوان مثال چشمی وزنی ۱۵ کیلوگرم به این گونه عمل می‌کند که  زمانی که جسمی پایین‌تر از وزن ۱۵ کیلوگرم از مقابل چشمی عبور کند، هشداری بابت وقوع حادثه به پنل مرکزی ارسال نمی‌گردد، اما اگر جسم از ۱۵ کیلوگرم، وزن بالاتری داشته باشد، چشمی حرکت را تشخیص می‌دهد و اعلام وقوع حادثه را به پنل اطلاع رسانی می‌کند.

نکات مهمی در چگونگی نصب چشمی‌ها وجود دارد که باید حتماً رعایت گردد، مانند خودداری از نصب چشمی‌ها در معرض تابش نور مستقیم خورشید و هر لوازم برقی دیگر ، نصب در جوار هرگونه سیستم سرمایشی و گرمایشی و  نصب در روبه روی دریچه‌های هوایی.

سنسور مگنت

محل استفاده از این سنسور بر روی انواع درب و پنجره است که به صورت لولایی و کشویی باز و بسته می‌گردد. سنسور مگنت از دو قسمت بدنه اصلی و آهنربا تشکیل شده است. بدنه اصلی را بر روی چهارچوب ثابت درب و قسمت آهنربا را  درست روبه روی بدنه روی درب نصب می‌کنند .

به محض باز شدن درب  و پنجره،  ارتباط این دو قسمت از هم جدا می‌شود و باعث ارسال هشدار توسط سنسور به پنل اصلی شده و آژیر فعال می‌گردد.  مگنت به صورت وایرلس و سیم‌دار تولید می‌شود.

سنسور شک (سنسور ضربه)

این سنسور دزدگیر اماکن روی انواع سطوح مانند درب، پنجره و  دیوار نصب می‌شود و مکانیزم عمل آن با ارتعاش (ضربه زدن) است. زمانی که سارق به درب و  پنجره ضربه زند  تا وارد منزل گردد، این سنسور ارتعاش را تشخیص داده و فعال می‌گردد.

انتخاب محل نصب شک سنسور بسیار مهم است و حتماً باید روی شیشه و درب‌های محکم نصب شود تا از بروز خطا جلوگیری شود. استفاده از شک سنسور بر روی درب‌های اصلی ساختمان می‌تواند از تخریب درب توسط سارق جلوگیری کند و خسارت کمی را به وجود آورد زیرا قبل از تخریب کامل درب با اولین ضربه به توپی قفل، سنسور عمل می‌کند و آژیر به صدا در می‌آید.

سنسور دتکتور دود

آتش سوزی از حوادث ویران کننده و جبران ناپذیر است و برای جلوگیری از این حادثه استفاده از دتکتور دود بسیار هوشمندانه است. این سنسور برای تشخیص دما، دود، و حرارت است و به محض اینکه دما در محیط از حد مجاز بالاتر برود، این سنسور فعال شده و آژیر به صدا در می‌آید.

 

ارسال نظر