قانونگذاری‌هایی که باعث رنج بازار می‌شود

۱۴۰۲/۰۴/۱۱ - ۰۲:۰۳:۱۴
کد خبر: ۲۰۹۶۱۳

بورس‌نیوز| ستایش روانشاد، کارشناس بازار سرمایه در خصوص ریسک‌های موجود که بازار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد بیان کرد: در حال حاضر عوامل و چالش‌های زیادی پیش روی بازار سرمایه قرار دارد. اخبار و ابهامات مربوط به توافقات و روابط دیپلماسی همچنان سایه سنگینی بر سر بازار سرمایه دارد که علاوه بر بازار بورس، بازار‌های موازی مانند دلار و طلا را نیز دستخوش نوسان کرده است. وی افزود: عامل دیگر بحران انرژی است که با شروع فصل تابستان صنایع با چالش قطعی برق مواجه خواهند شد و تولیدات آنها تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت و اثر منفی آن بزودی در گزارش‌های عملکرد ماهانه تابستان به‌خصوص در صنایع فولاد و سیمان قابل‌مشاهده خواهد بود.

این کارشناس بازار درباره تأثیر تصمیمات اتخاذ شده در بازار سرمایه را چنین عنوان کرد: بزرگ‌ترین رنج بازار این روز‌ها ریسک قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری است که برای مثال می‌توان به تصمیمات ناپایدار درباره نحوه قیمت‌گذاری و عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد که حواشی این موضوع باعث نوسانات بازار در این مدت بوده است یا خبر بازگشت دلار فرآورده‌های نفتی به ۲۸۵۰۰ تومان درحالی که کمتر از ۴۸ ساعت قبل از آن از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش مقرر شده بود که این گروه کالایی با دلار ۳۷ هزار و ۹۶۳ تومان عرضه و معامله شوند فضای بازار را بیش‌ازپیش دچار ابهام کرد.

وی ادامه داد: در نهایت ترسی که تحلیلگران بازار درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها داشتند در این هفته اتفاق افتاد و نرخ خوراک صنایع پتروشیمی طبق مصوبه جدید هیات دولت به ۷ هزار تومان افزایش یافت. افزایش نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها بیش از همه اوره‌سازان و متانولی‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.  بر اساس نرخ جدید خوراک، هزینه تولید یک تن متانول حدوداً بین ۲۳۵ تا ۲۴۰ دلار خواهد بود درصورتی‌که قیمت خود محصول طبق آخرین نشریه‌های جهانی برابر با ۲۳۷ دلار بوده و عملاً تولید متانول صرفه اقتصادی نخواهد داشت و با احتساب سایر هزینه‌هایی مثل استهلاک و سربار ثابت شرکت‌های متانولی با زیان روبرو خواهند شد و اثر منفی و کاهش سود این شرکت‌ها دامن‌گیر شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی نیز خواهد شد. روانشاد در خصوص صنایع پیشرو بازار عنوان کرد: با وجود ریسک‌های موجود و مشکلات مطرح‌شده همچنان می‌توان به بازار سرمایه امیدوار بود زیرا؛ با عدم افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو قیمت کامودیتی‌ها می‌تواند به ثبات نسبی برسد و این موضوع برای بازار ایران که بالای ۶۰ درصد آن وابسته به کامودیتی است حائز اهمیت است. 

وی خاطرنشان کرد: از طرفی بسیاری از شرکت‌ها احتمالاً گزارش‌های قابل‌قبولی را برای عملکرد فصل بهار خود منتشر خواهند کرد دراین‌بین باتوجه‌به بهبود تراز عملیاتی بانک‌ها می‌توان انتظار عملکرد مناسبی از این صنعت داشت، گروه سیمان نیز باتوجه‌به رقابت و افزایش نرخ آن در بورس کالا و همچنین نرخ صادراتی بالای ۳۰ دلارِ برخی شرکت‌های فعال در این صنعت، می‌تواند حاشیه سود خود را حفظ و اثر منفی افزایش هزینه یوتیلیتی و قطعی برق را خنثی کند همچنین می‌توان انتظار سودآوری مناسب از شرکت‌های گروه روانکار را داشت. مناسب بودن شرایط بنیادی بازار همچنان قابل‌تأیید است به این دلیل که نسبت p/e بازار نزدیک به میانگین بلندمدت خود قرار دارد و با عدد فضایی سال ۱۳۹۹ فاصله بسیاری دارد اما؛ سبز شدن بازار نیاز به ورود پول و بالا رفتن حجم معاملات دارد و باید منتظر سیگنال حجم معاملات از سمت بازار باشیم.

 

ارسال نظر