افت نرخ بهره بین بانکی در آغاز تابستان

۱۴۰۲/۰۴/۱۰ - ۱۵:۳۰:۲۴
کد خبر: ۲۰۹۵۸۰
افت نرخ بهره بین بانکی در آغاز تابستان

امروز بانک مرکزی در ادامه روند انتشار هفتگی نرخ‌های بهره بازار پول، در نخستین هفته تیر ماه سال ۱۴۰۲ نیز این گزارش را منتشر کرد؛ گزارشی که در آن آمار دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو اعلام شده است.

به گزارش تجارت نیوز، بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی پس از آن که در هفته آخر خرداد ماه در جا زد، در هفته‌ای که گذشت با کاهش نسبی همراه شد. از سوی دیگر نیز حداقل نرخ توافق بازخرید یا همان نرخ ریپو، همچنان تغییری نکرده و از 15 هفته پیش تاکنون در سطح 23 درصدی ثابت مانده است.

 

نرخ بهره بین بانکی به 23.41 درصد رسید

گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته با کاهش 0.07 واحد درصدی مواجه شده است. به این ترتیب، میانگین موزون نرخ مذکور در هفته‌ای که گذشت رقم 23.41 درصد را به ثبت رساند. این در حالیست که نرخ بهره این بازار در هفته پایانی اردیبهشت ماه به سقف تاریخی خود در 23.75 درصد رسیده بود و پس از آن روندی نزولی را آغاز کرد. با این وجود این روند تنها سه هفته به طول انجامید و نرخ مذکور در هفته منتهی به 24 خرداد ماه با افزایش 0.04 واحد درصدی مواجه شد و هفته گذشته نیز در این سطح باقی ماند.

مداخله بانک مرکزی در بازار شبانه افزایش یافت

کاهش نسبی نرخ بهره بین بانکی در شرایطی رقم خورد که میزان مداخله بانک مرکزی در این بازار برای دومین هفته متوالی با افزایش مواجه شد. به طوری که پس از رشد سه هزار و 300 میلیارد تومانی در هفته گذشته، تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی این هفته نیز سه هزار میلیارد تومان افزایش یافت و به رقم هفت هزار میلیارد تومان رسید. با این وجود این رقم همچنان در مقایسه با اعداد و ارقام ثبت شده تا پیش از خرداد ماه امسال، در سطوح پایینی قرار دارد.

خالص عملیات بانک مرکزی در بازار بین بانکی، منفی شد

دیگر نکته قابل توجه آن است که با وجود تزریق پول هفت هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی در بازار بین بانکی، این هفته 10.5 هزار میلیارد تومان از مبلغی که بانک مرکزی پیش‌تر به بانک‌ها قرض داده بود، سررسید شد تا این مبلغ به این نهاد بازگردد.

از سوی دیگر اما همزمان با افزایش نسبی تزریق پول در بازار بین بانکی، میزان استقراض بانک‌ها از طریق سازوکار بازار باز کاهش نسبی را تجربه کرده است. به طوری که در هفته منتهی به 17 خرداد ماه، رکورد تزریق پول در بازار بین بانکی با 150 هزار میلیارد تومان شکسته شد اما این رقم در نخستین هفته تیر ماه به 128.5 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

ارسال نظر