بالا و پایین سود صنایع با برق

۱۴۰۲/۰۴/۱۰ - ۰۱:۳۴:۱۷
کد خبر: ۲۰۹۵۱۳
بالا و پایین سود صنایع با برق

برق یک چالش بسیار مهم و سنگین برای صنایع به حساب می‌آید که به واسطه این موضوع شرکت‌ها در فصول مختلف سال می‌توانند سودده یا زیان‌ده باشند؛ در اصل در فصل گرم سال هر سال با قطعی برق صنایع با زیان سنگین مواجه می‌شوند. هر سال در فصل گرم سال به علت مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق مجبور است که برق صنایع و خانگی را سهمیه‌بندی کند.

البته میزان سهمه‌بندی بخش خانگی کمتر است و این بدان معناست که مصارف خانگی قطعی کمتری را متحمل می‌شوند؛ اما صنایع به واسطه ماهیت خودقطعی‌های بیشتری را هر سال متحمل می‌شوند و این قطعی‌ها باعث زیان  سنگین به صنایع می‌شود، در اصل زمانی که برق یک صنعت قطع می‌شود خط تولید آن شرکت نیز برای مدت زمان خاص مثلا 12 ساعت متوقف می‌شود و همین توقف میزان تولیدات شرکت را کاهش می‌دهد و پس آن موجب می‌شود که خط تولید و کیفیت محصولات نیز دچار مشکل شود؛ چراکه برخی از قطعات تولیدی نباید خاموش شوند و باید 24 ساعته فعالیت کنند  و این توقف 12 ساعته قطعه را دچار مشکل می‌کند و در نهایت شرکت مجبور است با هزینه‌های میلیون دلاری این زیان وارد به قطعه را جبران کند.

از سوی دیگر ممکن است که کیفیت محصولات نیز به مخاطره بیفتد، یعنی زمانی که خط تولید یک زمان مشخص خاموش است باید مدت زمانی صرف دوباره گرم شدن دستگاه‌ها شود و تا گذر این زمان محصولاتی با کیفیت پایین‌تر تولید خواهد شد. در اصل قطع برق یک چرخه است که به تولید، سود و کیفیت محصول تولید‌کننده ضربه می‌زند و شرکت‌ها با قطعی فصلی زیان سنگینی را تجربه می‌کنند. برای جبران این وضعیت یک راهکار جدید به اسم تالار سبز بورس انرژی وجود دارد که به واسطه این موضوع شرکت‌ها می‌توانند خرید برقی بدون واسطه و با سود بیشتر داشته باشند.

تا پیش از این سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق به صورت قراردادهای خرید تضمینی برق این نیروگاه‌ها را خریداری می‌کرد و به شبکه برق تحویل می‌داد، اما با راه‌اندازی تالار برق سبز در بورس انرژی ایران، مسیر جدید و شفافی فراهم  شده است و شرکت‌های فولادی می‌توانند از این طریق بخشی از برق مورد نیاز خود را بدون قطعی یا کمترین قطعی و با هزینه کمتری تامین کنند. در اصل باید گفت خرید برق تجدیدپذیر از تالار برق سبز بورس انرژی باعث می‌شود که خریداران در   زمان پیک مصرف مشمول خاموشی نشوند؛ البته بورس انرژی راهکارهای مختلفی برای عدم قطعی برق یا کمترین قطعی دارد در اصل می‌توان گفت تالار برق سبز بورس انرژی باعث می‌شود که شرکت‌ها در فصل تابستان با قطعی برق و زیان سنگین مواجه نشوند و در این فصل برخلاف سال‌های دیگر سودسازی بسیار خوبی برای سهامداران خود داشته باشند و سایه ریسک‌های فصلی از روی بازار برداشته شود.

 

ارسال نظر