خشم پاریس

۱۴۰۲/۰۴/۱۰ - ۰۱:۲۴:۴۰
کد خبر: ۲۰۹۵۰۵
خشم پاریس

زهرا سلیمانی|  «عدالت برای ناهل» و «پلیس آدم می‌کشد.» این شعارهایی است، که از چهارشنبه شب تا روز گذشته، در خیابان‌های پاریس و حومه پاریس، میان شهروندان این کشور دهان به دهان می‌چرخید.

ماجرا از جایی آغاز شد که خبر رسید، یکی از افسران پلیس فرانسه به جوان 17ساله شلیک کرده و باعث مرگ او شده است. بلافاصله پس از گسترش دامنه این خبر، حومه شهر پاریس در آتش اعتراضان فرو رفت و فریاد اعتراض نسبت به نژادپرستی و خصومت پلیس فرانسه با شهروندان این کشور بالا گرفت.

پس از یک آرامش اولیه، اواخر عصر چهارشنبه ناآرامی‌ها شدت گرفت. روزنامه‌نگاران خبرگزاری فرانسه گزارش دادند که بیش از ده خودرو و سطل‌های زباله متعدد به آتش کشیده شدند و معترضان در خیابان‌ها موانع ایجاد کردند. دودهای غلیظی از منطقه برخاسته بود. پلیس برای آرام کردن فضای اعتراضی اعلام کرد این جوان 17ساله بارها به دلیل تخلفات رانندگی تحت تعقیب قرار داشت، اما علی‌رغم همه این بهانه‌تراشی‌ها، فرانسوی‌ها به درستی می‌دانستند که ریشه بروز یک چنین مشکلاتی به مسائلی عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر بازمی‌گردد.

بلافاصله پس از انتشار این خبر تحلیلگران به ارزیابی ابعاد اقتصادی و راهبردی این خبر پرداختند. با توجه به اینکه این نوع عتراضات در فرانسه، به صورت مستمر دنبال می‌شود و موضوعی سابقه‌دار است، مطابق پیش‌بینی‌های قبلی بلافاصله پس از اعتراض‌ها و ناآرامی‌های اخیر در فرانسه، تحلیلگران پیش‌بینی کردند، این اعتراضات بار مالی بسیار زیادی بر دوش دولت و تاثیرات مستمر و پایداری بر اقتصاد فرانسه بگذارد.

وزیر اقتصاد فرانسه گفت: «اعتراض‌های خیابانی اخیر ضد سیاست‌های دولت، آثار جدی، پایدار و مستمری بر اقتصاد فرانسه خواهد گذاشت.» علاوه بر وزیر اقتصاد فرانسه، شهردار پاریس نیز گفته است که اعتراض‌های خیابانی مردم، سه تا چهار میلیون یورو برای شهرداری این شهر هزینه دربر داشته است.

   ریشه‌یابی یک قتل

روز سه‌شنبه 6تیر گشت موتوری پلیس راهنمایی و رانندگی در شهر نانتر فرانسه، پس از متوقف کردن یک خودرو حامل سه سرنشین، از فاصله نزدیک به راننده شلیک کرد و او را در دم کشت. به گزارش «فرانس اینفو» افسر مربوطه به «ظن قتل عمد» بازداشت شده و تحقیقات در وزارت کشور ادامه دارد. ویدئوهای منتشر شده از محل حادثه، خشونت آشکار و ناگهانی پلیس را نشان می‌دهند. جوانان و شهروندان خشمگین پس از این واقعه، خیابان‌ها را مسدود کردند، سطل‌های آشغال را آتش زدند و به پاسگاه‌های پلیس حمله بردند.

شورش که از عصر در نانتر شروع شد، در طول شب به شهرهای مجاور سرایت کرد. پلیس نانتر در توجیه حادثه عنوان کرده که مقتول بارها سابقه تخلفات رانندگی داشت و به همین دلیل متوقف شده بود. خودرو دو سرنشین دیگر نیز داشت که یکی از آنها متواری است و نفر دوم نیز پس از تیراندازی مرگبار مدت کوتاهی بازداشت و سپس آزاد شد.

خشونت بیش از حد پلیس در بازرسی‌ها بحث و مشکلی غیرقابل قبول در افکار عمومی فرانسه است. گفته می‌شود مردم در بسیاری موارد پیش پا افتاده و جزیی با واکنش‌های شدید و مرگبار روبرو می‌شوند. دو هفته قبل نیز جوان ۱۹‌ساله‌ای در شهر آنگولم در غرب فرانسه با شلیک پلیس راهنمایی کشته شد. این مامور ادعا کرد که راننده با خودرو به پای او کوبیده بود.

   صنعت توریسم نخستین قربانی  حوادث پاریس

نخستین قربانی حوادث فرانسه صنعت توریسم این کشور است؛ «مارسو بنه زهگ» رییس اتحادیه هتلداران و رستوران‌داران فرانسه نیز ضمن «فاجعه‌بار» توصیف کردن خشونت‌های شنبه سیاه در فرانسه، از کاهش 5 درصدی گردشگران خارجی به این کشور خبر داد. دامنه وسیعی از اقتصاد فرانسه را صنعت توریسم این کشور تشکیل می‌دهد؛ افزایش ناآرامی‌ها اما این صنعت را با حاشیه‌های جدی مواجه می‌سازد. در مرحله بعدی مشکلات اعتراضات اخیر در فرانسه باعث نزول بورس این کشور و کاهش جریان سرمایه‌گذاری در این کشور می‌شود. در کنار این موارد، تحولات فرانسه به عنوان دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا بر کل اروپا اثرگذار خواهد بود.

 

ارسال نظر