پاسخ توانیر به یادداشت «راه فرار از خاموشی»

۱۴۰۲/۰۴/۰۵ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۱۷۱

سردبیر محترم روزنامه تعادل

موضوع: پاسخ به مطلب درج شده با عنوان «راه فرار از خاموشی»

با سلام و احترام

پیرو مطلبی که با عنوان «راه فرار از خاموشی» در موخ 29/3/1402 در صفحه نخست آن روزنامه درج شده بود، توضیح ذیل جهت تنویر افکار عمومی ارسال می‌شود.

خواهشمند است دستور فرمایید حسب قانون مطبوعات در اولین فرصت در همان صفحه، با همان فونت و اندازه و با تیتر ذیل منتشر شود.

برنامه‌ریزی گسترده برای حفظ پایداری  شبکه برق 

با توجه به اینکه نگارنده مطلب، خود از آگاهان به صنعت برق به بوده و سال‌ها به عنوان در سندیکای برق نیز دارای مسوولیت بوده است، جهت یادآوری ایشان و جهت آگاه‌سازی هموطنان و خوانندگان محترم آن رسانه وزین، موارد ذیل عنوان می‌شود: 

1- در خصوص سرمایه‌گذاری در حالی که در تمام دنیا بخش انرژی جزو حوزه‌های علاقه‌مند سرمایه‌گذاران است اما در ایران به دلیل نرخ‌های تکلیفی و فاصله چند برابری نرخ تمام شده برق با قیمت فروش به مشترکان، سرمایه‌گذاران رغبت کمتری برای حضور در این حوزه از خود نشان داده‌اند.

2- همان‌گونه که در بند‌‌1 نیز تصریح شد، هم‌اکنون نرخ فروش برق به مشترکان بسیار پایین‌تر از هزینه تمام شده تولید است به‌طوری که در حال حاضر بدون احتساب هزینه سوخت، قیمت تمام شده تولید برق (تبدیل انرژی) بین 20 تا 30 هزار ریال است. به عنوان مثال هم‌اکنون سهم برق از هزینه تمام شده فولاد کمتر از 7درصد است که این موضوع در خصوص صنایع دیگر نیز صادق است.

- این موضوع (هزینه ناچیز انرژی) باعث شده تا صنایع نسبت به استفاده از تجهیزات به‌روز و فناوری‌های جدید در تولید یا بهره‌گیری از راهکارهای مدیریت مصرف برق در خطوط تولید خود، بی‌میل باشند. شاهد این مدعا نیز حضور کم تعداد مدیران صنایع یا مسوولان انرژی در دوره‌های آموزشی مدیریت انرژی است که از سال 90 تاکنون از میان 75 هزار واحد صنعتی داخل شهرک‌های صنعتی، تنها 6 هزار واحد صنعتی اقدام به حضور در دوره‌های آموزشی کرده‌اند. 4- در خصوص تابستان امسال نیز تاکید می‌شود که 90 درصد واحدهای صنعتی هیچگونه محدودیتی در تامین برق خود ندارند و در عمل بدون محدودیت به تولید مشغول هستند و در الباقی نیز تنها نیم روز در هفته (12 ساعت) با اعلام قبلی، نسبت به مدیریت بار اقدام می‌شود.

5- در سال جاری برای نخستین‌بار طرحی موسوم به فیدر تضمینی که پیشتر در مشهد اجرایی شده بود، با هدف سپردن مدیریت بار شهرک‌های صنعتی به مدیران خود صنایع، در شهرک صنعتی شمس آباد اجرایی شده است که تاکنون رضایت بالای صاحبان صنایع را به دنبال داشته است.

6- در خصوص تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه نیز اگرچه وزارت نیرو و توانیر مسوولیتی در این زمینه ندارند اما این توضیح به منظورایجاد شفافیت و ابهام‌زدایی ضروری است که صندوق توسعه ملی براساس (ماده 61) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشکیل شده است و براساس تبصره 2 بند «خ» اساسنامه این صندوق، اعطای تسهیلات موضوع این ماده فقط به صورت ارزی است و سرمایه‌گذاران استفاده‌کننده از این تسهیلات اجازه تبدیل ارز به ریال در بازار داخلی را ندارند.

 

ارسال نظر