پشت‌پرده تعطیلی یک نام آشنا

۱۴۰۲/۰۳/۲۹ - ۰۳:۳۷:۴۶
کد خبر: ۲۰۸۶۴۸

ایسنا| بررسی پرونده مالیاتی هلدینگ داروگر حاکی از انجام برخی تخلفات مالیاتی از جمله فرار مالیاتی، کتمان درآمد و... است. اطلاعاتی که سازمان امور مالیاتی در اختیار ایسنا قرار داده، حاکی از آن است که مدیرعامل این هلدینگ تولیدی درپی شناسایی شیوه‌های فرار مالیاتی جلوگیری از فروش سهام بورسی مدیریتی و املاک شخصی در مناطق با ارزش تهران و شهرستان‌ها بوده است.

طبق این اطلاعات، در هلدینگ داروگر مجموعه‌ای از تخلفات و اقدامات مجرمانه صورت گرفته است. از جمله آن بررسی احراز صلاحیت نامبرده در فرآیند واگذاری کارخانه‌ها و شرکت‌های تملک شده در اجرای خصوصی‌سازی است. در پی آن نظارت بر نحوه مدیریت و اقدامات اجرایی مالک جدید در روند اقتصادی مجموعه‌های تحت اختیار ایشان است. همچین تسهیلات و امکانات دولتی که در مقاطع مختلف در سال‌های متمادی به این هلدینگ اختصاص یافته است، از جمله ارزهای دولتی برای تجهیز کارخانه و واردات مواد اولیه که عدم شفافیت هزینه کرد منابع مذکور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

نخستین تخلف مالیاتی این هلدینگ، فرار مالیاتی است که شامل اظهار خلاف واقع و ارایه اسناد و مدارک و دفاتر مالی غیر واقعی در اظهارنامه‌های مالیاتی، عدم التزام به قوانین مالیات برارزش افزوده و استنکاف از پرداخت وجوه مالیات‌هایی که از مصرف‌کنندگان اخذ شده است، معاملات با شرکت‌های کاغذی و صوری، انعقاد قراردادهای مالی خرید و فروش کالا و خدمات به صورت پنهانی و خارج از چارچوب قوانین مالیاتی، عدول از تبصره ۳ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم با استفاده از ثبت تغیرات هیات‌مدیره در سامانه کدال سازمان بورس و اوراق بهادار و عدم پذیرش مسوولیت پرداخت مالیات اعضای هیات‌مدیره، ارزش اسمی سهام که قبلاً در توثیق بانک‌ها قرار گرفته به دلیل معوقات بانکی و مالیاتی رو به کاهش است؛ لیکن ارزش دارایی‌های ثابت رو به افزایش است می‌شود.

همچنین عدم اجرای ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و استفاده از حساب‌های اجاره‌ای در طول یک دهه درخصوص گردش فروش کارخانجات همزمان با تسلیم اظهارنامه صفر از جمله این موارد است. دومین تخلف کتمان درآمد است. مدیرعامل این هلدینگ در تمام دوره‌های اظهارنامه، درآمد ناشی از عملیات شرکت‌ها را صفر اعلام کرده است. همچنین ضرر و زیان غیر واقعی در دفاتر مالی اعلام کرده و نسبت به اعلام تراکنش‌های بانکی در قالب غیر از فعالیت عملیاتی شرکت‌ها اقدام کرده است. تشریح روش‌های استنکاف از پرداخت مالیات از دیگر تخلفات مطرح شده است. 

 

ارسال نظر