سوءاستفاده عجیب از شبکه تلفن همراه و تحمیل هزینه به مشترکان

۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۰۳:۴۲:۵۵
کد خبر: ۲۰۸۱۵۴

طبق گفته کارشناسان با پیشرفت روزانه تکنولوژی، حملات و کلاهبرداری سایبری هم بیشتر شده که امری طبیعی است و به همین دلیل توصیه می‌شود که کاربران همواره نسبت به بروز خطرات آگاهی داشته و با عملکرد صحیح مانند کلیک نکردن برروی لینک‌های ناشناس و عدم دانلود از منابع نامعتبر زمینه را برای کلاهبرداری فراهم نکنند.

به گزارش ایسنا، با وجود اینکه بارها به کاربران و مشترکان هشدار داده شده که یکی از شگردهای کلاهبرداران سایبری این است که با سوءاستفاده از احساسات شهروندان یا مهندسی اجتماعی، به ارسال لینک‌های حاوی بدافزار و سرقت اطلاعات اقدام می‌کنند، اما باز هم هستند افرادی که با دریافت لینک بدون اینکه اطلاعات و آگاهی داشته باشد، بر روی آن کلیک کرده و در نتیجه مشکل اصلی در این مرحله شروع و با باز کردن لینک آلوده به ویروس، زمینه برای هک کردن و در اختیار قرار گرفتن همه اطلاعات یا سایر کلاهبرداری‌ها فراهم می‌شود. در همین رابطه برخی مشترکان تلفن همراه در تماس با ایسنا از وقوع چنین مساله‌ای برای خود خبر داده و اعلام کردند که پس از کلیک برروی لینک دریافت شده در گوشی خود، متوجه هک شدن دستگاهشان شده و به دنبال آن تعداد زیادی پیام از گوشی آنها، برای مخاطبانشان ارسال شده است و اکنون آنها باید هزینه پیامک‌های ارسال شده را پرداخت کنند.

نکته قابل توجه در این جریان این است که این افراد معتقدند گوشی آنها قابلیت ارسال چند صد پیامک همزمان را نداشته و این اتفاق بواسطه وجود باگ یا ضعف امنیتی سیستم شبکه اپراتور تلفن همراه در قبال ویروس یا هک و امن نبودن سرورهای این شبکه که مورد استفاده هکر قرار گرفته، رخ داده است.

طبق اظهارات آنها، پس از اینکه با بخش فنی اپراتور و ادمین مذکور برای پیگیری این موضوع تماس گرفته‌ و این اشکال را اعلام کرده‌اند، وجود ضعف امنیت شبکه که منجر به ارسال چندین پیامک به داخل و خارج از کشور شده، به‌طور ضمنی پذیرفته شده و به ایشان اظهار کرده‌اند که قبول داریم از شما دزدی شده اما خودتان باید مراقبت می‌کردید و اکنون این فرد باید هزینه اضافی اعمال شده روی قبض تلفن همراه خود را پرداخت کند.

اکنون با توجه به اینکه ممکن است این مشکل و کلاهبرداری در موارد متعدد و برای مشترکان بیشتری تکرار شود، این سوال وجود دارد که اپراتورهای همراه در موارد اینچنینی، چه نقشی دارند و چه اقدامی می‌توانند و باید انجام دهند؟ هزینه‌های ناشی از این اتفاق تماما به دوش مشترکان می‌افتد یا اپراتورها می‌پذیرند و می‌توانند که درصورت اثبات رخ دادن چنین هک و کلاهبرداری یا ویروسی شدن گوشی مشترکانشان، به گونه‌ای عمل کنند که مثلا مبلغ تحمیل شده به مشترکان در قبوض بعدی آنها لحاظ نشود؟

 

ارسال نظر