آیا ایران باید پرونده صادرات گاز به اروپا را ببندد؟

۱۴۰۲/۰۳/۲۱ - ۰۴:۱۴:۲۷
کد خبر: ۲۰۷۹۳۲

تحلیلگر موسسه بین‌المللی کپلر گفت: در ایران نتوانستیم پیشروی بازار گاز طبیعی را خوب جلو ببریم، در حال حاضر سهم ایران از بازار جهانی گاز کمتر از ۱ درصد است، تنها به عراق و ترکیه صادرات داریم که آنها هم در خطر هستند.

همایون فلکشاهی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره نقش و جایگاه کشورهای شرق مدیترانه در تحولات بازار گاز جهان اظهار داشت: نقش کشورهای منطقه در بازار بین‌المللی گاز در راه رشد است و دلیل آن نیز موفقیت در اکتشافات در ۱۵ سال اخیر و تصمیمات دولت‌های منطقه بر تشویق کردن توسعه این منابع گازی است. در بین کشورهای منطقه اسراییل بزرگ‌ترین پتانسیل رشد صادرات گاز را دارد زیرا مصرف داخلی کمی دارد و ذخایر گازی عظیمی در آب‌های این کشور کشف شده‌اند، بنابراین امیدهای زیادی بر نقش رژیم صهیونیستی در بازار گاز طبیعی ایجاد شده است.

همچنین روابط سیاسی خوب بین اسراییل و کشورهای غربی باعث شده تا امکان اینکه گسترش روابط اقتصادی از طریق گاز طبیعی به واقعیت تبدیل شود، زیاد است. علاوه بر این، جنگ روسیه و اوکراین و کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا اهمیت منطقه شرق مدیترانه را برجسته کرده است. البته با این حساب منطقه شرق مدیترانه با چالش‌های زیادی مواجه است و سهم آن در تامین گاز اروپا هنوز چشمگیر نیست. در آینده اهمیت منطقه بر اساس قیمت‌های جهانی و خواست سیاسی دولت‌ها تعیین خواهد شد، زیرا احداث خط لوله بین شرق مدیترانه و اروپا نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم دارد و اگر قیمت‌ها به میزان کافی نباشند؛ می‌تواند جلوی اقتصادی بودن چنین پروژه‌هایی را بگیرد.

وی درباره اینکه آیا در آینده اروپا می‌تواند روی انرژی گازی خاورمیانه حساب کند، گفت: در این منطقه فعلا فقط مصر جزو تامین‌کنندگان گاز اروپا از طریق دو کارخانه ال‌ان‌جی دامیئتا و ادکو در شمال این کشور است. سال گذشته میلادی از صادرات کلی ۷.۱۴ میلیون تنی مصر، ۵.۰۵ میلیون تن به اروپا صادر شد. میزان ماهیانه صادرات مصر به اروپا در سال جاری تاکنون بین ۵۰۰ و ۶۰۰ هزار تن است. اما نکته جالب این تجارت این است که کشور مصر برای تامین بازار داخلی خود از اسراییل گاز وارد می‌کند.

بنابراین مصر فقط در صورت وارد کردن گاز از اسراییل می‌تواند به عنوان صادرکننده گاز طبیعی مایع شده به اروپا نقش ایفا کند.  تحلیلگر موسسه بین‌المللی کپلر در ادامه با بیان اینکه هفته گذشته شرکت یونانی انگلیسی انرژئان (energean) میدان گازی جدیدی به نام کاتلان را کشف کرده است، گفت: در سال ۲۰۲۲ سهم مصر از واردات کلی ال‌ان‌جی اروپا ۴درصد یعنی ۵ میلیون تن از کل ۱۲۴.۶ میلیون تن بوده و این رقم در سال جاری به ۳ درصد افت کرده است. در بلندمدت می‌شود این انتظار را داشت که صادرات این منطقه به اروپا رو به افزایش داشته باشد اما برای این کار نیاز به افزایش تولید گاز و توسعه ساخت زیرساخت‌ها است که می‌تواند به صورت خط لوله یا کارخانه ال‌ان‌جی باشد.

 

ارسال نظر