وزارت دفاع از موشک «خرمشهر4» رونمایی کرد

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۰۲:۲۰:۳۴
کد خبر: ۲۰۶۸۰۹
وزارت دفاع از موشک «خرمشهر4» رونمایی کرد

موشک بالستیک «خرمشهر ۴» با نام خیبر صبح پنجشنبه با حضور امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و جمعی از معاونان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. برد این موشک، ۲ هزار کیلومتر و وزن سرجنگی آن نیز ۱۵۰۰ کیلوگرم است. 

  وزیر دفاع: این رونمایی‌ها در آینده ادامه خواهد یافت

امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع در مراسم رونمایی از موشک بالستیک «خرمشهر ۴» با اشاره به ویژگی‌های آن گفت: «همان‌طور که به مردم قول داده بودیم در مسیر ارتقای توانمندی‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران ما از موشک بالستیک راهبردی نقطه‌زن خرمشهر ۴ ارتقا یافته رونمایی کردیم و این موشک ثمره تلاش چندین ساله دانشمندان و متخصصان ما در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع است.»

وی ‌افزود: «از ویژگی‌های بارز این موشک می‌توان به رادارگریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن به جهت سطح مقطع کم راداری اشاره کرد.»

امیر آشتیانی با بیان اینکه این موشک ۲۰۰۰ کیلومتر بُرد و سر جنگی با قدرت انفجاری بسیار بالا دارد، تصریح کرد: «این موشک می‌تواند از سر جنگی‌های متنوع برحسب ماموریت‌های خود استفاده کند و از قدرت تحرک و آماده‌سازی در کمترین زمان برخوردار است.»

وی ادامه داد: «موشک‌های بالستیکی که بتوانند به سرعت آماده اجرای عملیات شوند از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ اما پیام وزارت دفاع در رونمایی از این‌ موشک این است که ساخت موشک ‌خرمشهر ۴ در راستای ارتقای توانمندی‌های دفاعی در برابر دشمنان صورت گرفته است و این ‌یعنی ما در دفاع از کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی مصمم هستیم.»

وزیر دفاع بیان کرد: «از سوی دیگر به دشمنان هم این را نشان‌ می‌دهیم ‌که به هیچ‌وجه نمی‌توانند جوانان ما را از مسیر پیشرفت، رشد و تعالی باز دارند و پیام این اقدام برای دوستان ما هم کمک به ثبات در منطقه و حمایت همه‌جانبه از دوستان و کشورهایی که در مسیر مبارزه با نظام سلطه قرار دارند، است.»

  مشخصات موشک جدید

این موشک آخرین نسخه پیشرفته خرمشهر است که از انواع موشک‌های نقطه‌زن بدون نیاز به هدایت در فاز نهایی است. موتور آن، موتور پیشرفته اروند است که از سوخت هایپرگولیک بهره می‌برد.

به گزارش فارس، متخصصان صنایع موشکی برای ایجاد قابلیت‌های تاکتیکی، موتور موشک خرمشهر ۴ را در داخل مخزن سوخت قرار دادند که این امر باعث کاهش طول موشک به حدود ۱۳ متر شده است.

موشک خرمشهر ۴ (خیبر) مجهز به سیستم کمک ناوبری بوده و قابلیت حمل سرجنگی سنگین را داراست.

این موشک همچنین از هدایت و کنترل فاز فعال، هدایت و کنترل فاز میانی بهره برده و در برابر جنگال نیز مقاوم است.

  4متر، سر جنگی

سرجنگی این موشک با طول حدود 4 متر، یکی از بزرگ‌ترین و اثر بخش‌ترین سرجنگی‌های تولید شده است که قابلیت حمل بیش از یک تن مواد ناریه را داراست.

سرعت بالای اصابت سرجنگی به هدف، باعث می‌شود سیستم‌های پدافندی دشمن، قادر به تشخیص و رهگیری و اقدام جهت انهدام سرجنگی را نداشته باشند.

تفاوت این موشک با سایر نسل‌های قبلی خود تامین دقت نقطه‌زنی در فاز میانی (پرواز بالای جو) است. سرعت آماده‌سازی و روانه‌سازی بسیار کم نیز از دیگر ویژگی‌های بارز خرمشهر ۴ است که آن را به یک موشک تاکتیکی تبدیل کرده است.

مدت زمان لازم برای شلیک این موشک به دلیل استفاده از سوخت خودمشتعل (هایپرگولیک)، بی‌نیازی از تزریق سوخت راه‌انداز و هوا و عدم نیاز به نشانه‌روی افقی پس از عمودسازی، کمتر از ۱۲ دقیقه است. همچنین به دلیل برخورداری از مخازن جدید سوخت می‌توان سوخت را در آن تزریق و موشک را به مدت چند سال در حالت شارژ، نگهداری کرد.

موشک خرمشهر ۴ به دلیل بهره‌مندی از موتور بسیار قدرتمند از ضربه ویژه بسیار بالایی برخوردار است که این ضربه ویژه روی زمین ۲۸۰ و در شرایط خلأ ۳۰۰ ثانیه است. همچنین موتور مذکور باعث شده است تا سرعت این موشک در خارج از جو به ۱۶ ماخ و در داخل جو به ۸ ماخ برسد. استحکام بیشتر سازه موشک در نسل جدید خرمشهر نسبت به سه نسل قبل دیگر ویژگی این موشک است که باعث شده تا پرتابگر بتواند آن را با سرعت بیشتری جابه‌جا کند. سخنگوی وزارت دفاع ضمن تشریح ویژگی‌های موشک «خرمشهر ۴» بیان کرد: «موشک خرمشهر که تاکنون سه نسل از آن رونمایی شده بود و روز گذشته جدیدترین نسل آن با نام «خرمشهر ۴» معرفی شد، سطح مقطع راداری کمی داشته و امکان رادارگریزی آن بالاست.

این موشک سرعت بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی خود دارد.» وی افزود: «طراحی موشک «خرمشهر ۴» نسبت به نسل‌های قبلی خود تفاوت دارد و می‌تواند از سرجنگی‌های گوناگون استفاده کند. در واقع، متناسب با نوع سرجنگی‌ها امکان سرعت، مسافت و تعیین هدف تغییر می‌کند. لذا قابلیت مانورپذیری بالایی دارد و همچنین امکان آماده‌سازی در کمترین زمان ممکن نسبت به موشک‌های قبلی در این موشک وجود دارد.» طلایی‌نیک درباره سایر ویژگی‌های نسل چهارم موشک خرمشهر عنوان کرد: «سامانه کنترل و هدایت موشک در عبور از جو خاموش می‌شود و به همین دلیل، قدرت مانورپذیری و رادارگریزی موشک نیز افزایش پیدا می‌کند.»

  واکنش فرانسه و امریکا به موشک جدید

اما این رونمایی با واکنش برخی کشورهای غربی روبه‌رو شد. «آنه کلر لجندر»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه با اشاره به اینکه آزمایش موشک خیبر توسط ایران نقض قطعنامه شورای امنیت محسوب می‌شود، گفت: «این فعالیت‌ها با توجه به تشدید برنامه هسته‌ای ایران، بیشتر نگران‌کننده هستند.» به گزارش ایسنا، وی در ادامه گفت: فعالیت‌های ایران تهدیدهای جدی عدم اشاعه هسته‌ای دارند و هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای آنها وجود ندارد. این مقام فرانسوی اظهار کرد: ما از ایران انتظار داریم که به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد و پیشرفت ملموسی پیش از نشست شورای حکام حاصل کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا هم در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که چه واکنشی نسبت به رونمایی از موشک بالستیک خرمشهر۴ (خیبر) توسط ایران دارد، با مطرح کردن ادعاهایی درباره برنامه موشکی ایران گفت: «ما به وضوح گفته‌ایم که توسعه و اشاعه موشک‌های بالستیک توسط ایران تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و یک چالش مهم در زمینه عدم اشاعه تسلیحات اتمی است.»

میلر ادامه داد: «ما به استفاده از برخی ابزارهای‌مان در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، از جمله تحریم‌ها برای مقابله با توسعه بیشتر برنامه موشک‌های بالستیک ایران و توانمندی آن برای اشاعه موشک‌ها و فناوری مرتبط ادامه می‌دهیم.» در واکنش به این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که «دولت‌هایی که در صدر صادرکنندگان تسلیحات به منطقه قرار دارند، امروز از پیشرفت و اقتدار دفاعی ایران ابراز نگرانی می‌کنند.»

او در توییتی نوشت: «همان دولت‌های غربی خاصه امریکا و فرانسه که نقش مهمی در تحریک و تسلیح رژیم بعث صدام به تجاوز نظامی و موشک‌باران شهرها و مردم بی‌دفاع ایران داشتند و در صدر صادرکنندگان تسلیحات به منطقه قرار دارند، امروز از پیشرفت و اقتدار دفاعی ایران ابراز نگرانی می‌کنند. آنها با ایران قوی مخالفند.»


 

ارسال نظر