احداث خط ریلی رشت- آستارا بدون تخریب جنگل

۱۴۰۲/۰۳/۰۲ - ۰۴:۰۴:۴۰
کد خبر: ۲۰۶۴۸۵

در پی امضای سند توافق پروژه ایران و روسیه برای تکمیل راه آهن رشت-آستارا، شبهه‌هایی مبنی بر اینکه این پروژه تخریب جنگل‌های هیرکانی را به همراه دارد مطرح شده است. آیا این شایعه‌ها درست هستند؟

به گزارش مهر، پروژه ریلی رشت آستارا به طول ۱۶۰ کیلومتر است که قرار است ۳ ساله به اتمام رسد. با این حال برخی از رسانه‌های معاند اعلام کرده‌اند اجرای این خط منجر به نابودی بخشی از جنگل‌های هیرکانی خواهد شد. که بعد از بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد این ادعا پوچ است. سمیه رفیعی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در خصوص طرح ریلی رشت – آستارا اعتقاد دارد که این خط ریلی جنگل‌های گیسوم را نابود می‌کند اما این ادعا از سوی سازمان محیط زیست و مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن رد شد.

محمد منجمی مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور در این خصوص که آیا خط ریلی رشت آستا را به محیط زیست منطقه آسیب وارد می‌کند یا خیر گفت: به‌طور کلی حمل‌ونقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته می‌شود و احداث راه‌آهن رشت - آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا می‌کند و هم موجب کاهش سوانح و تصادفات می‌شود. از سوی دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی‌رویه شهرها در کرانه راه‌ها نیز تاثیرگذار است.

 

ارسال نظر