تجارت ایران و بازار آفریقا

۱۴۰۲/۰۳/۰۱ - ۰۳:۰۸:۳۳
کد خبر: ۲۰۶۳۸۸
تجارت ایران و بازار آفریقا

ما در سال‌های گذشته به درستی از ظرفیت آفریقا استفاده نکرده‌ایم اما آمارها نشان می‌دهد که می‌توان از بازار این کشورها به شکل جدی استفاده کرد. در نخستین ماه سال جاری، ۷۱ هزار و ۸۷ تن کالای ایرانی به ارزش ۳۱ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۲۳۴ دلار به ۲۳ کشور آفریقایی صادر شد و ۴۳۲۹ تن کالا به ارزش پنج میلیون و ۸۷۹ هزار و ۴۸۲ دلار نیز از ۹ کشور آفریقایی واردات انجام شده است.

در سبد صادراتی کالاهای ایرانی به آفریقا در فروردین ماه، ۲۹ هزار و ۶۰۲ تن محصولات آهنی به ارزش ۱۶ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۱۶۲ دلار، با سهم ۵۱.۵ درصدی از کل صادرات به آفریقا در صدر قرار گرفت و کود اوره با ۲۷ هزار و ۱۷۲ تن به ارزش هفت میلیون و ۸۸۰ هزار دلار (سهم ۲۵ درصدی)، مواد غذایی با ۳۳۴۶ تن به ارزش دو میلیون و ۷۹۳ هزار دلار (سهم ۹ درصدی)، انواع قیر با ۶۰۲۹ تن به ارزش یک میلیون و ۷۹۳ هزار دلار (سهم ۶ درصدی) و سایر مشتقات پتروپالایشگاهی با ۲۵۲۴ تن به ارزش یک میلیون و ۴۰۷ هزار دلار (سهم ۴.۴ درصدی) در رتبه‌های دوم تا پنجم صادرات به آفریقا قرار گرفته‌اند و محصولات شیمیایی و پلاستیکی، ماشین‌آلات صنعتی، کف‌پوش، سولفور سدیم، لاستیک موتورسیکلت، بنتونیت، سیمان سفید، گچ، دارو، اسباب‌بازی و ظروف شیشه‌ای از دیگر کالاهای صادره از ایران به قاره آفریقا در فروردین بودند.

غنا با خرید ۱۵ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۱۵۹ دلار (رشد ۱۳۳درصدی)، آفریقای جنوبی با ۹ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۵۳۷ دلار (رشد ۹۶درصدی)، تانزانیا با یک میلیون و ۹۴۷ هزار و ۸۴۵ دلار (کاهش ۴۱درصدی)، کنیا با یک میلیون و ۲۰۳ هزار و ۹۰۲ دلار (کاهش ۶۰ درصدی) و سودان با یک میلیون و ۳۱ هزار و ۴۳۷ دلار (رشد ۷۳۹ درصدی) پنج مقصد نخست کالاهای صادراتی ایران به آفریقا بودند.

واردات ایران از آفریقا در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه ۹۸ درصد افزایش یافته و صادرات غیرنفتی به این قاره نیز با کاهش ۷۳ درصدی همراه بوده که توجه سیاست‌گذاران تجارت خارجی و فعالان این حوزه به رفع موانع صادرات به این بازار ۱.۳ میلیارد نفری سریعا باید در توجهات قرار گیرد و روند روبه رشد صادرات به این قاره در  دو سال اخیر نه تنها نباید متوقف شود، بلکه این بازار کشش خرید بیش از ۱۰ میلیارد دلار کالاهای ایرانی را در سال دارد و باید در مسیر افزایش صادرات کالاهای کیفی تلاش بیشتری داشت.  با در کنار هم قرار دادن این آمارها می‌توان به درستی درک کرد که بازار آفریقا می‌تواند برای تجارت ایران اهمیت فراوانی داشته باشد و در صورت استفاده از فرصت‌ها بستری مهم برای صادرات کالاهای ایران به وجود خواهد آمد.