آغاز جابه‌جایی حجاج از 3 خرداد

۱۴۰۲/۰۲/۳۱ - ۰۴:۱۳:۳۳
کد خبر: ۲۰۶۳۱۵

گروه راه و شهرسازی|

بیش از 1500 پرواز از 21 فرودگاه کشور قرار است از سوم خرداد سال جاری حجاج ایرانی را برای انجام اعمال حج واجب به عربستان منتقل کنند. آنگونه که مسوولان هواپیمایی ایران گفته‌اند، حدود 30 درصد از این پروازها از فرودگاه امام خمینی در 40 کیلومتری جنوب تهران انجام خواهد شد.

به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری هما متولی انجام پروازهای حج در سال جاری است و‌ 2 شرکت هواپیمایی معراج و قشم‌ایر نیز به عنوان معین ایران‌ایر در پروازهای حج امسال در نظر گرفته شده‌اند. محمد محمدی‌بخش در حاشیه مراسم هماهنگی اعزام حجاج بیت‌الله‌الحرام که به صورت رسمی از سوم خرداد آغاز می‌شود، اظهار کرد: اولین پرواز حجاج ساعت 50 دقیقه بامداد روز سوم خرداد انجام خواهد شد و زوار از ترمینال سلام فرودگاه امام به خانه خدا اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام پروازهای حج امسال را بر عهده دارد، ‌گفت: 2 شرکت هواپیمایی نیز معین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پروازهای حج هستند تا در صورت بروز مشکل احتمالی بخشی از عملیات اعزام زوار را انجام دهند که شامل شرکت معراج و قشم‌ایر است. به گزارش فارس، رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در این رابطه معراج مجوز را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کرده است و قشم‌ایر نیز به زودی مجوز سازمان را برای پروازهای حج دریافت خواهد کرد.البته این 2 شرکت تحت عنوان همان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پروازهای حج را انجام خواهند داد. وی ادامه داد: در همه پروازهای حج استاندارد عوارض فرودگاهی طبق تعرفه مصوب در همه 21 فرودگاه دریافت می‌شود.

   تعداد حجاج؛ دو برابر سال قبل

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: امسال 90 هزار حاجی از طریق 21 فرودگاه کشور به خانه خدا اعزام می‌شوند. محمدی‌بخش اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته تعداد بیشتری از حجاج از طریق حمل و نقل هوایی به خانه خدا اعزام می‌شوند دو برابر سال گذشته است و این هماهنگی در سطح عالی را می‌طلبد. وی با بیان اینکه در این باره هماهنگی با نهادهای مختلف انجام شده است، افزود: اولین سری حجاج روز سوم خرداد از فرودگاه امام خمینی رحمه‌الله علیه اعزام می‌شوند؛ ترمینال سلام در اختیار حجاج قرار می‌گیرد و بقیه حجاج از ۲۰ فرودگاه اعزام می‌شوند.

محمدی بخش ادامه داد: انتظار داریم هماهنگی‌های با کشور عربستان تا چند روز آینده نهایی شود و از شرکت‌هایی به عنوان معین ایران ایر در پروازها درخواست همکاری داشتیم که هنوز به نتیجه نرسیده است و امیدواریم این شرکت‌ها نیز اضافه شود. رییس سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی مناسب این پروازها مثل سال گذشته به موقع و بر اساس زمانبندی دقیق اجرا شود؛ ملاحظاتی که از قبل باید مورد توجه قرار بگیرد از طریق سازمان حج و زیارت و مدیران کاروان اطلاع‌رسانی شده است. وی با بیان اینکه با اطلاعات کامل از طریق مدیران اعزام حجاج انجام می‌شود، گفت: امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب پروازها به موقع انجام شود. رییس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: امسال 90 هزار زائر به خانه خدا اعزام می‌شوند. وی گفت: مرکز کنترل پرواز‌ها در ایران ایر به محوریت این شرکت هواپیمایی تشکیل شده است.

   هما کمترین سود را  از پروازهای حج اخذ می‌کند

در ادامه مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران اظهار کرد: ایران‌ایر در پروازهای حج کمترین سود را دارد در حالی که قیمت پروازهای حج در همین کشورهای همسایه 2 تا 3 برابر هما است. کاپیتان فرزادی‌پور افزود: ما برای هر حاجی در واقع 4 لگ پرواز را اختصاص می‌دهیم چون یک پرواز با صندلی پر می‌رود و خالی برمی‌گردد و پرواز برگشت هم هواپیما با صندلی خالی می‌رود که با صندلی تکمیل برمی‌گردد اما با محاسبه همه این اعداد ما تلاش کرده‌ایم در کنار اینکه پایین‌ترین نرخ را دریافت کنیم هما زیان نبیند و درآمدهای پروازهای حج هما نظیر سایر پروازها است. کاپیتان فرزادی‌پور گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم 9 فروند هواپیما برای پروازهای رفت حجاج و 11 فروند هواپیما برای پروازهای برگشت اختصاص یابد.

   جزییات اعزام حجاج  از ترمینال سلام فرودگاه امام

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز در این رابطه گفت: روزهای سی و یکم اردیبهشت و دوم خرداد عملیات اعزام دست اندرکاران انجام می‌شود و چهارشنبه سوم خرداد ساعت 50 دقیقه بامداد، اولین کاروان حجاج به خانه خدا اعزام می‌شوند. سعید چلندری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: امسال ۳۰ درصد از عملیات اعزام و پذیرش حجاج از فرودگاه امام خمینی انجام می‌شود؛ ترمینال سلام به متراژ ۵۴ هزار مترمربع به پرواز‌های زیارتی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: هماهنگی‌ها در این باره با همه ارگان‌های دست اندرکار نظیر سپاه فرودگاه، پلیس، گذرنامه، گمرک و سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده است تا عملیات پروازی مناسبی برای حجاج انجام شود. وی تصریح کرد: روزهای سی و یکم اردیبهشت و دوم خرداد عملیات اعزام دست اندرکاران انجام می‌شود و چهارشنبه سوم خرداد ساعت 50 دقیقه بامداد، اولین کاروان حجاج به خانه خدا اعزام می‌شوند. 

 

ارسال نظر