حضور پررنگ روس‌ها در نمایشگاه نفت امسال

۱۴۰۲/۰۲/۲۸ - ۰۱:۲۰:۴۶
کد خبر: ۲۰۶۰۷۷
حضور پررنگ روس‌ها در نمایشگاه نفت امسال

گلناز پرتوی مهر|

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و دیگر مدیران ارشد صنعت نفت در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار «تعادل»، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور ۱۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی ۲۷ اردیبهشت ماه افتتاح شد.

در این نمایشگاه هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی حضور دارند که نشان از توانمندی سازندگان داخلی دارد و ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان شامل روسیه، چین، بلاروس، آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند، امارات، عمان و ترکیه نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار «صنعت نفت، تولید فناورانه و مصرف بهینه» در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد.

 

    بهره‌برداری از ۱۲میلیارد دلار  طرح نیمه‌تمام نفتی

وزیر نفت در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از به بهره‌برداری رسیدن فاز ۱۱ پارس جنوبی تا سه ماه آینده خبر داد. جواد اوجی وزیر نفت در ایین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی فراتر از یک رویداد نمایشگاهی است زیرا زمینه تعاملات صنعت نفت را فراهم کرده و علت رقم تحریم‌های ظالمانه یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خاورمیانه است.

وی با اشاره به اینکه نیازها و چالش‌های هر بخش عرضه شده، اضافه کرد: در این نمایشگاه زمینه تعاملات فراهم شده و ۱۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی حضور دارند و از حیث مشارکت شرکت‌های داخلی ۳۵ درصد و خارجی رشد ۱۰۰ درصدی داشته‌اند که این آمار سال به سال بیشتر می‌شود.

اوجی اضافه کرد: همکاری‌های گسترده‌ای با شرکت‌های روسی داریم و هیاتی از این کشور در این نمایشگاه حضور دارند، با وجود تشدید تحریم‌های ظالمانه در همه بخش‌های صنعت نفت خودکفا هستیم و صادرات نفت در این دولت ۲ برابر شده است.

وزیر نفت اضافه کرد: ایران بالاترین مقدار سطح نفت و گاز جهان را دارد که در دولت سیزدهم روند تولید نفت و گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی روند صعودی داشته است و امسال نیز ۱۵ میلیارد دلار پروژه در این حوزه افتتاح خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تمهیداتی اندیشیده شده تا تحریم‌های ظالمانه نتواند ما را از توسعه حداکثری صنعت نفت و گاز محروم کند، اضافه کرد: فرصت سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد دلار طرح بالادستی و پایین دستی در صنعت نفت وجود دارد.

به گفته وزیر نفت در سال گذشته پروژه‌های نیمه تمام ۱۲ هزار میلیارد دلار بود و در سال جاری ۱۵ هزار میلیارد برآورد می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد تا دو سه ماه آینده فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲۰ سال به بهره‌برداری برسد. به گفته وزیر نفت ۱۲ طرح‌های پتروشیمی وجود دارد و صنعت پالایشگاهی نیز ارتقا خواهند داشت. از سوی دیگر گازرسانی به شهرها از طرح‌های مهم است که در مجموع این طرح‌ها ۱۵ میلیارد دلار می‌شود.

وزیر نفت اضافه کرد: سهم سازندگان داخلی در تأمین تجهیزات طرح‌های نیمه تمام بیش از ۸۰ درصد است و ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت وجود دارد که نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌ایم از همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم که در این طرح‌ها مشارکت کنند. به گفته وزیر نفت توسعه میادین نفت و گاز و تکمیل زنجیره ارزش علاوه بر تأمین انرژی کشور یکی از پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی است.

وی اضافه کرد: تولیدات نفتی و گازی متناسب با سطح ذخایر ایران نیست، و به دلیل عدم تولید متناسب و شدت مصرف انرژی دچار عدم النفع بالایی هستیم اما می‌توان با اقدامات کوتاه‌مدت در عرضه و تقاضا جهش قابل توجه اقتصادی در کشور ایجاد کرد.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز نه‌تنها مزیت اقتصادی است؛ بلکه سبب فعال شدن سایر بخش‌های کشور می‌شود و ابزار امنیتی و سیاسی است و به عنوان عامل بازدارنده سبب اقتدار کشورمی شود.

اوجی با اشاره به فناوری و مصرف بهینه نیز اشاره کرد و افزود: در موضوع توسعه فناوری و دانش بیان توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است. همچنین ممنوعیت خرید خارج ۱۵۰ کالای صنعت نفت نیز اجرایی شده است. وی اضافه کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت در دولت سیزدهم ۳.۷ برابر شده است، شرکت‌های دانش بنیان از ۱۵۰ شرکت به ۵۵۰ شرکت افزایش پیدا کرده است.

    مذاکره برای توسعه ۱۰ میدان جدید نفتی و گازی ایران با شرکت‌های روسیه

وزیر نفت گفت: مقدمات توسعه ۱۰ میدان نفتی و گازی توسط شرکت‌های روس حل‌وفصل شده و وارد فاز قراردادی شده است. همچنین در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، گمرک و موضوعات دیگر نیز قراردادهایی امضا شد. جواد اوجی در حاشیه امضای ۱۰ قرارداد و تفاهم‌نامه بین شرکت‌های ایران و روسیه با بیان اینکه ایران و روسیه در اوپک پلاس نظرات مشابه دارند و با تصمیمات خوب تنظیم بازار نفت روند خوبی گرفته است، اظهار کرد: در کمیته مشترک قیمت نفت نیز چند ماهی است جلسات مشترکی داریم و در مورد قیمت نفت در منطقه به تفاهم می‌رسیم.

وی افزود: بزودی بحث سواپ فرآورده‌های نفتی با استفاده از ظرفیت‌های شمال ایران بین دو کشور پیگیری خواهد شد. اوجی با تاکید بر اینکه با شرکت گسپروم روسیه نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه داریم که وارد فاز قراردادی شده است، گفت: در چند ماه آینده قراردادهای این موضوع امضا خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه امروز به همراه جناب نواک بازدیدی از غرفه‌های نمایشگاه داشتیم، اظهارکرد: ایران و روسیه ظرفیت‌های خوبی در حوزه انرژی به خصوص نفت و گاز دارند، تصمیمات خوب و همسویی در دستور کار داریم و در دولت مردمی پیرو جلساتی که روسای جمهور هر دو کشور داشتند در زمینه توسعه روابط به ویژه نفت و گاز و صنایع فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی طی این مدت توافقات و تفاهم‌ها و قراردادهای خوبی به امضا رسید.

اوجی با بیان اینکه ایران و روسیه از کشورهای بزرگ منطقه و هر دو تحریم هستند و ظرفیت خوبی برای همکاری مشترک دارند که با پشتیبانی و کمک یکدیگر می‌توانیم این تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم، گفت: پیرو جلسه کمیسیون مشترک شانزدهم که در روسیه برگزار شد ما از دیروز با حضور نمایندگان از وزارتخانه‌های مختلف دو کشور جلساتی داشتیم که به امضای قرارداد و تفاهم‌نامه منجر شد.

 

ارسال نظر