صادرات به لبنان ۲,۵ برابر شد

۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۰۳:۳۲:۵۰
کد خبر: ۲۰۵۷۹۳

صادرات ایران به لبنان در سال ۲۰۲۲ با دستیابی به حدود ۱۱۲ میلیون دلار به بالاترین رقم طی این سال‌ها رسیده و نسبت به سال ۲۰۲۱ که حدود ۴۴ میلیون دلار بوده افزایش ۲,۵ برابری را نشان می‌دهد.

 صادرات ایران به لبنان طی ۲۰ سال گذشته به‌طور متوسط کمتر از ۲۴ میلیون دلار بوده و در سال ۲۰۲۲ با دستیابی به حدود ۱۱۲ میلیون دلار به بالاترین رقم در طی این سال‌ها رسیده و نسبت به سال ۲۰۲۱ که حدود ۴۴ میلیون دلار بوده افزایش ۲,۵ برابری را نشان می‌دهد. این افزایش باعث شده است سهم بازار کشورمان به دو برابر افزایش یابد و ایران در جدول شرکای تجاری لبنان از ۴۸ به ۳۲ ارتقا یابد. طی سال‌های گذشته بالاترین رقم صادرات ایران به لبنان متعلق به سال ۲۰۱۷ با رقمی معادل ۶۲ میلیون دلار بوده است.

ابراهیم محمد رضا‌زاده رایزن بازرگانی ایران در لبنان با ارایه آماری عنوان کرد: مطابق اظهار تجار لبنانی، واردات کالا از ایران از سایر کشورها مانند عراق، امارات و ترکیه به میزان دو برابر آمار درج شده در گمرکات لبنان بوده و دلیل عمده آن تغییر منشأ در کشورهای ثالث و تسهیل‌گری تجار سایر کشورها در خرید کالاهای ایرانی است.  وی افزود: در حال حاضر محصولات ایرانی بدلیل درخواست پیش پرداخت ۱۰۰ درصدی وجه از طرف تولید‌کنندگان به صورت غیرمستقیم به صورت پرداخت ۱۰ درصد پیش پرداخت و ۹۰ درصد هنگام تحویل به تجار لبنانی توسط تجار سایر کشورها خریداری و به تجار لبنانی تحویل می‌شود یا به دلیل محدودیت‌های تحریم، با انجام کراس استاف و تغییر منشأ توسط تجار سایر کشورها از مبدا کشورهای ثالث به لبنان وارد می‌شود. 

این رایزن بازرگانی تنها در زمینه واردات میلگرد ایرانی به لبنان آمار تقریبی سالانه ۱۵۰ میلیون دلار اعلام شده است. با این توضیحات آمار تقریبی صادرات کالای ایرانی به لبنان بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ تخمین زده می‌شود.  بنابر آمار اعلامی رایزن بازرگانی در لبنان، میزان صادرات در صورت انجام عملیات اصلاحی نحوه پرداخت و کاهش هزینه حمل حتی تا دو برابر نیز قابل افزایش خواهد بود.

در این راستا پیشنهاد می‌شود شرکت‌های مدیریت صادرات با استفاده از خدمات صندوق ضمانت صادرات و اعتبار خریدار بانک توسعه صادرات در جهت حذف واسطه‌ها و کاهش قیمت تمام شده صادراتی اقدام کنند. او، دلایل افزایش صادرات ایران به لبنان را آشنایی تجار لبنانی با بازار ایران و همچنین کیفیت خوب و قیمت مناسب کالاهای ایرانی دانست.  لبنان با امریکا، برخی کشورهای اروپایی و کشورهای عربی که در مجموع ۴۵ کشور می‌شود موافقتنامه تجارت آزاد دارد، لذا تعرفه واردات این کشورها به لبنان صفر است و به راحتی می‌توانند به لبنان کالا صادر کنند اما با این وجود قیمت کالاهای صادراتی ما نسبت به رقبا در بازار لبنان مناسب‌تر است و همین موضوع نیز یکی از عوامل افزایش صادرات ایران به لبنان شده است. 

 

ارسال نظر