ساخت نیروگاه‌های متعدد در عراق توسط ایرانی‌ها

۱۴۰۲/۰۲/۱۹ - ۰۳:۳۳:۱۳
کد خبر: ۲۰۵۳۵۳

وزیر نیرو از ساخت نیروگاه‌های متعددی در عراق توسط متخصصان ایرانی خبر داد و گفت: موضوع آب، سیاسی نیست و نباید آن را سیاسی جلوه داد. آب موضوعی کاملاً اقلیمی، اجتماعی و فنی است و متخصصان باید بررسی و مذاکره کنند و در چارچوب و بسترهای قانونی و فنی اقدام کنند

به گزارش وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان افزود: «آب» امروز به عنوان مهم‌ترین مساله بشری در منطقه مطرح می‌شود، شرایط توسعه‌های اقتصادی در منطقه موجب شده است نیاز بشریت و مردم به آب بیش از گذشته باشد.

وی درباره شرایط بارندگی‌ها در منطقه، ادامه داد: شرایط بارشی در منطقه و کاهش بارندگی‌ها در کنار تغییرات اقلیمی باعث بروز خشکسالی‌های متوالی شده است؛ این شرایط می‌طلبد که کشورهای منطقه با همکاری و مدیریت بر منابع آبی، در جهت بهبود وضعیت گام بردارند و درعین‌حال امکان استفاده حداکثری را برای همه نوع مصرف به‌ویژه شرب، کشاورزی، صنعتی و محیط‌زیست فراهم کنند.

رییس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو خاطرنشان کرد: کنفرانس بین‌المللی آب بغداد از جنبه‌های مختلف به‌ویژه ابعاد فنی، حقوقی و مدیریت منابع آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محرابیان با بیان اینکه ایران مسائل مربوط به کم‌آبی را در سه بخش فنی، حقوقی و مسائل مدیریتی تقسیم می‌کند، گفت: دو حوضه مهم دجله و فرات در کشور عراق جاری است. بخشی از آب در این حوضه در عراق تولید می‌شود، اما بخش قابل‌توجهی از آن از دیگر کشورها به‌ویژه شمال وارد این بخش می‌شود. وی با بیان اینکه کمیسیون مشترک دو کشور سال‌ها فعال بوده است، ادامه داد: این کمیته از سال ۲۰۱۲ فعالیت خود را متوقف کرده بود، اما طی برقراری مذاکرات خوب با کشور عراق در یک سال گذشته و به‌ویژه از زمان نخست‌وزیری آقای شیاع السودانی توافق‌های خوبی در این زمینه صورت گرفت.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: موضوع خشکسالی فقط مختص کشور عراق نیست، خشکسالی امروز در کل منطقه از جمله ایران سایه افکنده است، به‌طوری‌که در سال گذشته در برخی از مناطق ایران حدود ۶۰ درصد با کاهش بارندگی روبرو شدیم که به تبع آن آورده‌ رودخانه‌ها نیز کاهش یافت. محرابیان درباره پروژه‌های برقی ایران با عراق خاطرنشان کرد: سیاست ما تبادل حداکثری برق است؛ ایران به عنوان یک نقطه کانونی با کشورهای متعددی همسایه بوده و از این ظرفیت بهره می‌برد تا بتواند نیازهای خود و منطقه را پوشش دهد.

به گفته وزیر نیرو، ما در سیاست دیپلماسی غرب به دنبال تبادل حداکثری برق با در نظر گرفتن منافع اقتصادی کشور و ملت خودمان هستیم. بر همین اساس و در این چارچوب به برخی از کشورها در برخی از ماه‌ها برق صادر و در برخی از ماه‌ها برق وارد می‌کنیم.وی با بیان اینکه برق به عنوان عنصر اقتصادی تلقی می‌شود، گفت: آنچه مهم بوده این است که ما در این تبادلات منافع اقتصادی داریم و درصدد هستیم هم نیاز خود را برطرف کنیم و هم نیاز کشورهای همسایه را مرتفع کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت از افزایش روزانه ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام در دولت سیزدهم خبر داد. به گزارش ایلنا، محسن خجسته مهر در همایش خوردگی فلزات و حفاظت فنی با بیان اینکه عدد شرکتهای دانش بنیان در صنعت نفت و گاز از ۱۰۰ به ۵۰۰ شرکت رسیده و به لحاظ توانمندی هم شاهد رشد و شکوفایی هستیم، اظهار داشت: برای اعتلای کشور نیاز به دو مولفه اندیشه و انگیزه داریم، اندیشه راهکار و انگیزه اهداف ما را محقق می‌کند و تنزل یافته تربن جامعه جامعه‌ای است که اندیشه ندارد.  وی افزود: امسال مقارن با سال مهار تورم و رشد تولید و تصویب برنامه هفتم توسعه است، در بند ۸ سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه به افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز ‌ازدیاد برداشت و ایجاد ارزش افزوده اشاره می‌کند، بنابراین شرکت نفت باید تولیدمحور شود و با جدیت بیشتری نسبت به رشد تولید اقدام کند. مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه خوردگی فلزات مستقیما با رشد تولید ارتباط دارد، گفت: اکر لوله نفتی دچار مشکل شود مستقیما تولید را متوقف می‌کند یا منجر به آلایندگی می‌شود. وی با تاکید بر اینکه تولید باید رشد داشته باشد و لازمه آن دانش بنیان‌ها هستند، افزود: تولید باید بهره ور باشد، زمان اجرای پروژه و هزینه‌ها کم شود و کیفیت باید بالا برود. معاون وزیر نفت با بیان اینکه سهم نفت و گاز در رشد اقتصادی در سه ماهه پاییز ۱۵ درصد و در ۹ ماهه ۱۰ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: در شرکت نفت ستادی ویژه تحول تولید دانش بنیان در ۵ کارگروه تشکیل شد.

خجسته مهر گفت: یکی از چالش‌های افزایش تولید نفت، موضوع سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار است و موضوع دیگر دسترسی به فناوری است و یکی از عوامل ناپایداری تولید، تعمیرات هر ساله و یکی از ضعف‌ها مهارت آموزی مداوم نیروی انسانی است.

معاون وزیر نفت بیان کرد: ناترازی گاز نگرانی بیشتری دارد؛ زیرا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز کشور بخش خانگی است. خجسته مهر با بیان اینکه ۵۰ درصد بودجه پژوهشی وزارت نفت مربوط به شرکت ملی نفت ایران است، تصریح کرد: از این میزان ۵۰ درصد با دانشگاه‌ها در حال انجام است. قراردادهای قبلی را اصلاح کردیم و مساله محور شده است.

وی گفت: اقدامات جدیدی مانند احیای چاه‌های کم بازده انجام شد و انتظار داریم از کل این ظرفیت استفاده کنیم و در سال گذشته ۶ قرارداد برای احیای چاه‌های کم‌بازده امضا شد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: ازدیاد برداشت یکی دیگر از موضوعات کلیدی ما است. با توجه به نفت درجا و ضریب بازیافت موجود، اگر تنها یک درصد ضریب بازیافت را بالا ببریم تولید نفت تا ۸ میلیارد بشکه افزایش پیدا می‌کند. وی با اشاره به اینکه در تولید گاز کشور چند چالش داریم، ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه که ملی و فرابخشی است، بهینه‌سازی مصرف است؛ زیرا بزرگ‌ترین چالش مصرف لجام‌گسیخته انرژی و گاز در کشور است.

خجسته مهر با اعلام نگرانی نسبت به ناترازی مصرف و تولید گاز، گفت: بخش زیادی از سهم ۱۴.۵ درصدی که به شرکت نفت داده می‌شود، صرف افزایش تولید و حفظ توان تولید گاز در میادین کشور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد گاز کشور در پارس جنوبی تولید می‌شود، افزود: بعد از آن بیشترین تولید گاز مربوط به شرکت نفت مناطق مرکزی و سپس جمع‌آوری گازهای همراه است. معاون وزیر نفت با بیان اینکه میدان مشترک پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است، ادامه داد: ۵۰ درصد گاز در جای کشور در این میدان قرار دارد و در دولت سیزدهم توجه به این موضوع انجام شد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: برای اولین‌بار در طول تاریخ، تولید ۷۰۵ میلیون متر مکعب در روز از پارس جنوبی به ثبت رسید.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون در پارس جنوبی تولید گاز رکورد شکست، گفت: می‌توانیم ادعا کنیم که نه‌تنها گازی از سمت ایران مهاجرت نمی‌کند؛ بلکه مهاجرت گاز در پارس جنوبی به سمت ایران معکوس شده است. وی به موضوع تولید زودهنگام در فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: ۴ چاه در این فاز حفاری شده و خط لوله انتقال گاز نیز انجام شده است. برای سرعت بخشیدن به تولید از فاز ۱۱، یکی از سکوهای فاز ۱۲ که راندمان پایین در تولید گاز داشت را به موقعیت فاز ۱۱ منتقل خواهیم کرد. این سکو سنگین‌ترین سکوی ایران در پارس جنوبی است و برای نخستین‌بار سکو از موقعیت دریایی به نقطه دیگری از دریا منتقل می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: ۵ ماه تلاش کردیم تا شناور اوشنیک به کشور بازگردد و با موفقیت سکو از موقعیت قبلی جدا شد و بر روی شناوری مستقر شده و در آینده نزدیک سکو بر روی موقعیت فاز ۱۱ نصب خواهد شد.

خجسته مهر تاکید کرد: این فاز همان فازی است که در دولت گذشته توسعه آن به بهبود شرایط بین‌المللی وابسته شده بود. معاون وزیر نفت تصریح کرد: تا پیش از زمستان تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز خواهد شد و در تولید اولیه ۱۱ میلیون متر مکعب به تولید از این میدان مشترک اضافه خواهد شد. وی به تعمیر چاه‌های آسیب دیده فاز ۱۳ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در میدان بلال یک چاه توصیفی و اکتشافی حفاری شده است.

 

ارسال نظر