فرش سبز تالار شیشه‌ای برای سهامداران

۱۴۰۲/۰۲/۱۷ - ۰۳:۵۵:۳۴
کد خبر: ۲۰۵۱۷۷

اولین روز کاری بورس به پایان رسید و در این روز نمادهای ریالی توانستند به مثبت شدن شاخص کمک شایانی کنند.

در این روز شاخص کل بازار سرمایه با افزایش 20 هزار و 562 واحدی معادل 0.82 درصدی به محدوده دو میلیون و 535 هزار واحدی برسد، همچنین شاخص هم‌وزن نیز رشد بیش از 14 هزار و 522 واحدی داشت و در محدوده 870 هزار واحدی ایستاد. از سوی دیگر شاخص فرابورس تنها رشد 87 واحدی را ثبت و در تراز 32 هزار واحدی ایستاد.

دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 40 هزار و 903 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 12 هزار و 361 میلیارد تومان بود که 30 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. همچنین ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 7 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 24 هزار و 840 میلیارد تومان رسید.

در معاملات روز شنبه نماد وبملت (بانک ملت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 623 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، دی بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد ثبهساز و شتران در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. سهام دی (بانک دی) با تعداد 3 میلیارد و 130 میلیون و 344 هزار و 422 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد ثبهساز و وبصادر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات شنبه، 218 نماد صف خرید داشتند و 40 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 7 درصدی نسبت به روز قبل به 2 هزار و 887 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 155 درصدی به 212 میلیارد تومان رسید. روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای پانزدهمین روز کاری متوالی مثبت شد و 2 هزار و 150 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. روز گذشته نماد ثبهساز (شرکت بهساز کاشانه تهران) بیشترین ورود پول را داشت که ارزش آن 260 میلیارد تومان بود. پس از ثبهساز، نمادهای خودرو، وبملت، وبصادر و شتران بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای فولاد، وکغدیر و گلدیرا اختصاص داشت.

   وضعیت بازار در روزی که گذشت

در اولین روز کاری هفته بانک ملت (وبملت) با ۲ هزار و ۷۱۲ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۷۱۳ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۴۷۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک هزار و ۴۱۶ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و ۳۳۹ واحد و بانک پاسارگاد (وپاسار) با یک هزار و ۲۴۸ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

همچنین معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۶۸۹ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با یک هزار و ۶۰ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۹۷۳ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۶۶۲ واحد و صنایع شیمیایی ایران (ایران) با ۶۵۷ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، روز گذشته پالایش نفت اصفهان (شپنا)، بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (وکغدیر)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت تهران (شتران)، بانک ملت (وبملت)، بهساز کاشانه تهران (ثبهساز) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه بانک‌ها هم در معاملات روز اخیر صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه چهار میلیارد و ۹۸۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۸ هزار و ۶۳۶ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این بازار بیش از ۱۱ میلیارد و ۵۲۴ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات روز اخیر فرابورس بیش از ۷۶۰ هزار و ۲۴۹ نوبت بود. سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، بهمن دیزل (خدیزل)، بیمه پاسارگاد (بپاس) و شرکت آهن و فولاد غدیر ارفع (فغدیر) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. در مقابل سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پلیمر آریاساسول (آریا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) و پتروشیمی مارن (مارون) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

   بازار چه مسیری را طی می‌کند؟

به نظر می‌رسد که بورس تهران پس از گذران از یک دوره صعودی قدرتمند که ناشی از جاماندگی بود و تمامی صنایع را به رنگ سبز درآورده بود، اکنون مدتی است که روند معاملاتی منطقی و به دور از هیجانی را تجربه می‌کند و دیگر خبری از افزایش قیمت‌های دسته جمعی نیست. این موضوع از مناظر مختلفی قابل بررسی است اما به‌طور کلی می‌توان آن را به فال نیک گرفت. با این حال اما طی روزهای اخیر می‌توان در صحبت‌های کارشناسان، نشانه‌هایی از احتیاط را مشاهده کرد که توجه به آنها می‌تواند از تحمل زیان‌های احتمالی جلوگیری کند.

معاملات بورس تهران طی روزهای گذشته به خوبی نشان داد که ممکن است از این پس شاهد حرکت یکدست نمادها با یکدیگر نباشیم و هر سهم با توجه به شرایط مختص به خود با قدرت خریداران یا فروشندگان مواجه خواهد شد. اگرچه فعلا شرایط کلی بازار مثبت ارزیابی می‌شود و نگرانی خاصی بابت احتمال کاهش قیمت‌های شدید وجود ندارد اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که خرید سهام درست و در قیمت مناسب می‌تواند به بازدهی نهایی سبد سهام ما کمک بسیاری کند. از این رو احتمالا نگاه بورسی‌ها به هر سهم متفاوت خواهد بود و انتظار می‌رود که به مرور صنایع و سهام در ریل‌های متفاوتی به معاملات خود ادامه دهند.

این اتفاق نشان داد که به نظر می‌رسد بورس تهران اکنون منطقی تصمیم می‌گیرد و دیگر خود را در بند رفتارهای هیجانی و به دور از تفکر نمی‌بیند. همین رفتار کافیست تا به مرور بتوان شاهد برگشت اعتماد سهامداران خرد به بورس تهران باشیم و این مسیر صعودی تداوم یابد.

همانطور که اشاره شد، طی روزهای گذشته، هرگونه عرضه در بازار سهام با واکنش سریع خریداران مواجه می‌شود و تقاضا بخش عمده‌ای از کاهش قیمت‌ها را جبران کرده و نمادها را به محدوده مثبت می‌رساند تا به صورت متوالی شاهد ورود پول‌های جدید به تالار شیشه‌ای باشیم. این موضوع که دلایل متعددی را پشت خود دارد، به خوبی نشان می‌دهد که در روزهای کم‌رمق بازارهای موازی، بورس تهران به مقصد اصلی نقدینگی‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده و افراد ترجیح می‌دهند پول‌های خود در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند که ورود پول‌های روزانه نیز مهر تاییدی بر این ماجراست.

وضعیت تورم سنگین سال گذشته، چشم‌انداز تورمی برای سال جاری، نبود نگاه مثبت به بودجه ۱۴۰۲، تثبیت نرخ دلار بازار آزاد در کانال ۵۰ هزار تومانی، سیاست‌های اخیر ارزی بانک مرکزی با راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی و... همگی موجب شده‌اند تا اکنون بازار سهام بتواند پس از گذشت نزدیک به ۳ سال، شرایط مساعدی را برای صعود پیش روی خود ببیند و این موضوع موجب شده است تا سرمایه‌گذاران با قدرت نسبتا خوبی به خرید سهام در قیمت‌های منفی روزانه بپردازند و اجازه کاهش قیمت را به نمادهای بازار ندهند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که فعلا بورس تهران بتواند هرچند آرام اما به مسیر صعودی خود ادامه دهد. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که بازار سهام برای تشکیل یک روند صعودی به ۵ فاکتور بسیار مهم نیاز دارد که دریافت سیگنال مثبت از سمت همگی آنها می‌تواند منجر به تداوم این روند صعودی شود. او افزود مباحث بنیادی، تکنیکالی، سنتیمنت (شرایط حاکم بر بورس)، رفتار بزرگان بازار و روند تابلوی معاملات، متغیرهایی هستند که همواره باید مدنظر قرار داد و در صورت مشاهده سیگنال منفی از سمت هرکدام از این متغیرها، بهتر است که بخشی از سود کسب شده را شناسایی کرد و از سهام بیرون کشید.

از سمت دیگر بسیاری از سهام رشدهای قابل توجهی را طی ماه‌های گذشته تجربه کرده‌اند که برخی از آنها نیز شاهد توجیه بنیادی ندارند و این موضوع بر ریسک سرمایه‌گذاری می‌افزاید. بنابراین طبیعی است که در روزهای اخیر در بسیاری از نمادها شاهد افزایش عرضه بعضا به دلیل شناسایی سود هستیم. این موضوع تا حدی به چرخش پول از سمت سهام بدون پشتوانه به سمت نمادهایی با وضعیت بنیادی و چشم‌انداز مناسب حرکت کند.

 

ارسال نظر