خریداران ارزهای دیجیتال صبور باشند

۱۴۰۲/۰۲/۱۶ - ۰۴:۲۳:۳۹
کد خبر: ۲۰۵۰۹۹
خریداران ارزهای دیجیتال صبور باشند

قیمت بیت‌کوین در حالی در محدوده 29.100 دلار در حال معامله است که طبق داده‌های موجود قیمت بیت‌کوین پس از سقوط بانک سیلیکون‌ولی در ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) تاکنون حدود ۴۸درصد افزایش یافته و تحلیل‌گر مشهور بازار ارزهای دیجیتال معتقد است بخش بانکداری سنتی به ضعیف‌ترین حالت خود رسیده است و به معامله‌گران توصیه کرده که در صورت خرید بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال صبر داشته باشند. 

بررسی داده‌های آن‌چین نشان می‌دهد که تلاش‌های هماهنگ دولت بایدن برای قطع ارتباط صعنت ارزهای دیجیتال با سیستم بانکی ایالات متحده تأثیر خود را بر این بازار گذاشته و منجر به کاهش نقدینگی بیت‌کوین در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شده است. به گزارش بیت‌کوینسیت، بارچارت در آخرین گزارش خود خاطرنشان می‌کند که روند کاهش نقدینگی بیت‌کوین همچنان ادامه دارد و عمیق بازار جفت بیت‌کوین/تتر به پایین‌ترین حد خود در ۱۵ ماه اخیر رسیده است.

عمق بازار به توانایی بازار برای انجام معاملات بزرگ بدون تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت اشاره دارد. این معیار، اندازه و حجم کل معاملات باز، قیمت پیشنهادی خرید و پیشنهادات را در نظر می‌گیرد. داده‌های سی‌سی‌دیتا نشان می‌دهد که در پایان ماه آوریل (فروردین)، تنها ۴۶۲ بیت‌کوین به ارزش کمی بیش از ۱۳میلیون دلار برای تغییر حداقل یک درصدی قیمت این دارایی کافی بود. طبق گفته بارچارت، این رقم به معنی کمترین عمیق بازار برای جفت بیت‌کوین/تتر از ماه مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) است؛ زمانی که قیمت بیت‌کوین در پی بحران همه‌گیری کووید۱۹ به‌شدت سقوط کرد.

نقدینگی بیت‌کوین  همچنان در حال کاهش است

متریال ایندیکتورز، یکی از پلتفرم‌های ارایه‌دهنده داده‌ها بازار، روز گذشته نموداری را به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد نهنگ‌های بیت‌کوین در حال حاضر مجبور هستند تا سفارش‌های خرید‌وفروش بزرگ خود را به‌دلیل خطر انحراف قیمت ناشی از نقدینگی کم به سفارش‌های کوچک‌تر تقسیم کنند. متریال ایندیکتورز توضیح داد: «اگر تعجب می‌کنید که چرا کیف پول‌هایی با موجودی ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار (رنگ زرد) در حال خرید بیت‌کوین هستند و نهنگ‌های بزرگ (رنگ قهوه‌ای) بیت‌کوین نمی‌خورند، احتمالاً به این دلیل است که رفتار سرمایه‌گذاران خرد متفاوت از پول هوشمند است.

زیرا، نقدینگی بین سطح کنونی تا 29.100 دلار آنقدر ناچیز است که انحراف قیمت در سفارش نهنگ‌ها می‌تواند قابل‌توجه باشد. بنابراین، آنها به معنای واقعی کلمه مجبور به انجام سفارشات کوچک‌تر هستند.» به گفته کایکو نیز حجم معاملات صرافی‌های متمرکز در ماه آوریل (فرودین)، پس از ۳ ماه افزایش متوالی تا ماه مارس (اسفند) و عبور از سطوح پیش از فروپاشی FTX کاهش یافته است.

با این همه، از جنبه مثبت، اندازه کل بازار ارزهای دیجیتال اکنون به‌طور قابل‌توجهی از اندازه‌اش پیش از شروع بازار صعودی ۲۰۲۲ بزرگ‌تر است. علاوه بر این، حجم معاملات سه‌ماه در کوین بیس، بزرگ‌ترین صرافی ایالات متحده در ۳ فصل گذشته بیش از ۱۴۰میلیارد دلار بوده است. البته که این رقم هنوز نیمی از میانگین سال ۲۰۲۱ است. کایکو همچین خاطرنشان می‌کند که نقدینگی بیت‌کوین و اتریوم، هر دو به پایین‌ترین سطح یک ساله خود، عمق بازار ۲درصدی نزدیک شده‌اند. یکی از روند‌هایی که این شرکت به آن اشاره می‌کند این است که اکنون معاملات آتی دایمی به‌طور فزاینده‌ای باعث حرکت قیمت می‌شوند. کانر راید، پژوهشگر کایکو در این باره می‌گوید: «نسبت حجم معاملات پرپچوال به اسپات به بالاترین سطح خود در ۲ سال گذشته رسیده است و اکنون کشف قیمت در بازارهای مشتقه در حال انجام است.» او اضافه می‌کند: «در اواسط ماه آوریل (فروردین) انباشت زیادی از موقعیت‌های لانگ وجود داشت، اما به‌محض کاهش نقدینگی، تعداد موقعیت‌های شورت به بالاترین سطح خود رسید. حجم موقعیت‌های باز در حال کاهش است، اما از آنجایی که ترکیب آن با قیمت میزان نقدینگی را مشخص می‌کند، هنوز روند مشخصی وجود ندارد. گرچه، داده‌ها نشان می‌دهند که در حال حاضر معاملات آتی چگونه به قیمت شکل می‌دهند.» 

تداوم رشد دامیننس بیت‌کوین  در نتیجه بحران بانکی ایالات متحده

در عین حال برخی تحلیلگران عقیده دارند که تداوم روند رشد دامیننس بیت‌کوین در طول بحران بانکی ایالات متحده می‌تواند به معنی تغییر نگرش سرمایه‌گذاران به این دارایی و جایگاه آن نسبت به کل بازار ارزهای دیجیتال باشد. به گزارش کوین دسک، دامیننس بیت‌کوین که سهم این ارز دیجیتال را نسبت به کل بازار ارزهای دیجیتال اندازه‌گیری می‌کند، از زمان شروع بی‌ثباتی در بخش بانکی ایالات متحده، تقریباً از ۲ ماه پیش به‌شدت افزایش یافته است. داده‌های بازار نشان می‌دهد که دامیننس بیت‌کوین از ۴۲درصد در اوایل ماه مارس (اسفند) به بالاترین حد خود در ۲۲ماه گذشته به بییش از ۴۸.۵درصد رسیده است.

این رشد بیانگر عملکرد بهتر این ارز دیجیتال نسبت به کل بازار است. در همین بازه زمانی ارزش صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله اس‌پی‌دی‌آر اس‌اندپی که عملکرد شاخصی از بانک‌های ایالتی ایالات متحده را نشان می‌دهد، حدود ۳۵درصد کاهش یافته است. در ماه مارس (اسفند)، ۳ بانک سیلیکون‌ولی، سیلورگیت و سیگنچر بنک در ایالات متحده ورشکسته شدند تا ترس از شکل‌گیری یک بحران بانکی تمام‌عیار این کشور را فرا بگیرد. فرست ریپابلیک بنک، آخرین قربانی بحران این بانکی شد. سقوط ۶۰درصدی ارزش سهام بانک پک‌وست بنکورپ در اواخر روز چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت) نیز شرایط را بیش از گذشته پیچیده کرد.

با این همه، جروم پاول، رییس فدرال رزرو در کنفرانس خبری پس از برگزاری جلسه کمیته بازار آزاد فدرال خاطرنشان کرد که سیستم بانکی ایالات متحده سالم است و تاب‌آوری بسیاری دارد. به گفته لوئیس هارلند، مدیر سرمایه‌گذاری دیسنترال پارک کپیتال، افزایش دامیننس بیت‌کوین بر بازار در بحبوجه بی‌ثباتی بخش بانکی و کاهش ارزش سهام بانک‌ها، دلیلی بر تشدید جذابیت این ارز دیجیتال به عنوان یک دارایی ضددلاری یا خرید آن به‌دلیل تضعیف دلار است؛ درست مثل طلا و نفت. هارلند افزود: « شاهد عملکرد بهتر بیت‌کوین در بازار ارزهای دیجیتال در هنگام سقوط ارزش سهام بانک‌های ایالتی هستیم. با گسترش بحران بانکی، این امر نشان‌دهنده نقش بیت‌کوین به عنوان یک دارایی ضددلاری با قدرت نقدشوندگی بالا در میان سرمایه‌گذاران است.» انتظار بازار برای کاهش مجدد نقدینگی توسط فدرال رزرو در بحبوحه بحران بانکی افزایش یافته که بیانگر تضعیف دلار در آینده است. روز چهارشنبه، فدرال رزرو نرخ بهره را ۰.۲۵ واحد درصد افزایش داد و از احتمال توقف این روند افزایشی در ماه ژوئن (خرداد) خبر داد. دامیننس بیت‌کوین اکنون در تلاش برای گذر از مقاومت چندساله خود است. هارلند عقیده دارد که عبور از این سطح مقاومت به تداوم عملکرد خوب بیت‌کوین خواهد بود.

او خاطرنشان کرد: «دامیننس بیت‌کوین به‌دنبال شکستن الگوی اسیلاتور ۳ ساله خود است. یک شکست ۵۰درصدی احتمالاً به معنای ایجاد یک نظام جدید بلند‌مدت در بازار، به‌همراه عملکرد بهتر بیت‌کوین خواهد بود.» طبق داده‌های موجود قیمت بیت‌کوین پس از سقوط بانک سیلیکون‌ولی در ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) تاکنون حدود ۴۸درصد افزایش یافته و به محدوده 29.100 دلاری رسیده است. به گفته برخی ناظران، تأثیر سقوط بانک سیلیکون‌ولی بر قیمت بیت‌کوین، مشابه بحران مالی قبرس در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱) است. رویدادی که با برجسته‌کردن مشکلات کوچک بانک‌های مرکزی، توجه سرمایه‌گذاران را به بیت‌کوین به عنوان یک دارایی غیرمتمرکز و پوششی در برابر خطرات بانکداری متمرکز جلب کرد.

بخش بانکداری سنتی  به ضعیف‌ترین حالت خود رسیده است

در این میان مایکل ون دی پوپ، تحلیلگر مشهور بازار ارزهای دیجیتال می‌گوید که به نظر او نرخ بهره امریکا برای آخرین بار افزایش یافته است و نهایتاً بعد از یک رشدِ دیگر تغییری نمی‌کند. او تأکید کرده که بخش بانکداری سنتی به ضعیف‌ترین حالت خود رسیده است و برخلاف گفته‌های جروم پاول، رییس فدرال رزرو، شرایط آن بهبود نیافته و سالم و مقاوم نیست. دی پوپ به معامله‌گران توصیه کرده که پول خود را از بانک‌ها خارج کنند و دارایی‌های مثل طلا و نقره بخرند. او از آنها خواسته است که در صورت خرید بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال صبر داشته باشند. 

 

ارسال نظر