فوت ۱۹۰۰ کارگر در حوادث کار سال۱۴۰۱

۱۴۰۲/۰۲/۱۲ - ۰۳:۴۱:۵۳
کد خبر: ۲۰۴۷۱۸
فوت ۱۹۰۰ کارگر در حوادث کار سال۱۴۰۱

بی‌توجهی به ایمنی در کار هر ساله باعث می‌شود تا تعداد قابل توجهی از کارگران قربانی حوادث کار شوند، این آمار همیشه در بین کارگران ساختمانی بیشتر بوده چرا که پیمانکاران در بسیاری از موارد به امنیت جانی کارگران اهمیت نداده و از فراهم آوردن وسایلی که ایمنی جان این افراد را تامین می‌کند سر باز می‌زنند.

تامین وسایل ایمنی کار برای خیلی از پیمانکاران به عنوان یک خرج اضافه است که ترجیح می‌دهند آن را برای مصارف بهتری که قطعا از نظر آنها ارزش بیشتر از جان یک انسان دارد، صرف کنند. اما از سوی دیگر استفاده از وسایل ایمنی هم در بین کارگران حتی اگر این وسایل تامین شده باشد چندان مرسوم نیست، بسیاری از آنها استفاده از این وسایل را دست و پا گیر می‌دانند به همین دلیل به بروز اتفاقاتی که منجر به قطع عضو، مرگ یا معلولیت آنها می‌شود، می‌انجامد. مساله مهم این است که استفاده از وسایل ایمنی در کار نه تنها فرهنگ‌سازی نشده است که حتی بسیاری از پیمانکاران و کارگران سعی می‌کنند، بازرسان حفاظت فنی ایمنی و بهداشت کار را دور بزنند و هر طور شده از ارایه گزارش‌های درست به آنها طفره می‌روند.

در این بین اما وظایف یک بازرس ایمنی و بهداشت کار باید در این زمینه نه تنها به گفته‌های این افراد اکتفا نکند که نظارت دقیقی بر کارگاه‌ها داشته باشد. این نظارت اگر درست و اصولی انجام شود قطعا می‌تواند مانع از بروز حوادث و البته آمارهایی تا این حد نگران‌کننده در مورد مرگ و میر کارگران بر اثر حوادث کار شود. مرگ یک کارگر تنها از دیدگاه همان محیط کار نباید مورد ارزیابی قرار بگیرد. هر کارگر می‌تواند نان آور خانواده‌ای باشد و مرگ او مشکلات زیادی را برای یک زندگی به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر اگر کارگران دچار معلولیت شوند می‌توانند هزینه‌ای به مراتب بیشتر از تامین وسایل ایمنی برای کشور داشته باشند. به هر حال افراد معلول نیازهای ویژه‌ای دارند، هم نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند و هم نیازمند تامین هزینه‌های درمان و دارو هستند. از سوی دیگر وقتی سرپرست خانوار دچار معلولیت می‌شود مشکلات اقتصادی و معیشتی بیشتر از پیش به خانواده فشار می‌آورد.

آمار فوتی‌ها کاهش داشته اما...

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور آمار تلفات ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد. مسعود قادی پاشا درباره آمار متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۱ گفت: در مجموع ۱۹۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ در حوادث ناشی از کار، جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات یک هزار و ۹۲۶ نفر بود، ۱.۳ درصد کاهش داشته است. او ادامه داد: از کل تلفات حوادث کار در سال گذشته یک‌هزار و ۸۷۰ نفر مرد و ۳۰ نفر زن بودند، این در حالی است که تعداد مردان فوت شده در حوادث کار در سال ۱۴۰۰ یکهزار و ۹۱۰ و تعداد زنان ۱۶ نفر بوده است. معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: در این مدت استان‌های تهران با ۳۹۹ نفر، اصفهان با ۱۷۶ نفر و استان‌های خراسان رضوی و مازندران با ۱۱۶ فوتی بیشترین آمار و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با سه نفر، زنجان با پنج نفر و ایلام با ۹ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند.

سقوط از بلندی بیشتر سهم را دارد

قادی پاشا تصریح کرد: سقوط از بلندی همواره بیشترین سهم را در آمار تلفات حوادث کار به خود اختصاص می‌دهد و نزدیک به نیمی از تلفات را شامل می‌شود. در سال گذشته نیز ۸۶۱ نفر از قربانیان حوادث کار به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند که ۴۵.۳ درصد کل تلفات را دربر می‌گیرد و ۱.۳ رشد داشته است.

او با اشاره به دومین مورد تلفات در حوادث کار گفت: پس از سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت با ۴۱۴ فوتی، ۲۱.۸ درصد از کل تلفات حوادث کار به خود اختصاص داده و در رتبه دوم دلایل مرگ در حوادث کار قرار گرفته است، دلایلی همچون برق گرفتگی، سوختگی و کمبود اکسیژن در رتبه‌های بعدی مرگ در حوادث کار قرار دارند. معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به آمار مصدومان حوادث کار در سال ۱۴۰۱ گفت: در سال گذشته آمار مصدومان حوادث کار که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، ۷.۳ درصد کاهش یافته است، در این مدت ۲۶ هزار و ۷۴ مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که ۱۲۹۳ نفر آنان زن و ۲۴ هزار و ۷۸۱ نفر آنان مرد بوده‌اند.

قادی پاشا تصریح کرد: همچنین بیشترین مصدومان حوادث کار مربوط به استان‌های تهران با ۲۹۴۳ نفر، اصفهان با ۲۷۹۷ نفر و خراسان رضوی با ۲۲۸۱ نفر بوده است. کمترین مصدومان حوادث کار نیز در استان‌های سیستان و بلوچستان با ۱۷۶ نفر، خراسان جنوبی ۱۹۸ نفر و هرمزگان با ۲۶۶ نفر بوده است.

 

ارسال نظر