فعال‌سازی مکانیسم ریال - روپیه در پیشبرد اهداف مشترک

۱۴۰۲/۰۲/۱۲ - ۰۳:۳۵:۲۵
کد خبر: ۲۰۴۷۱۳

آجیت دوآل مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند که به تهران سفر کرده است، صبح دیروز با نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون روابط سیاسی، امنیتی به ویژه مسائل اقتصادی دو و چندجانبه و مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار گفت: اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی ریشه دار، اراده رهبران دو کشور و همچنین استقلال راهبردی ایران و هند، بسترهای اصلی در مسیر توسعه همکاری‌های دو جانبه است.

وی با بیان اینکه روابط ایران و هند علیه هیچ کشور دیگری نیست و از اراده طرف‌های ثالث نیز متاثر نمی‌شود، گفت: تحولات جهانی و منطقه‌ای شرایط بسیار مناسبی را برای تقویت تعاملات فی مابین در حوزه انرژی، حمل و نقل و ترانزیت، فناوری و بانکی میان ایران و هند ایجاد کرده است. شمخانی گفت: فعال‌سازی مکانیسم ریال - روپیه اقدام ضروری و مهمی است که در پیشبرد اهداف مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی نقش تعیین‌کننده خواهد داشت. وی با بیان اینکه از ارتقاء نقش و موقعیت هند در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی استقبال می‌کنیم و حضور فعال دهلی در ابتکارات سیاسی، اقتصادی و امنیتی با مشارکت کشورهای آسیای مرکزی و حوزه خلیج فارس را لازم و راهگشا می‌دانیم، گفت: مشارکت دو کشور برای احصاء و بهره‌گیری از فرصت‌های حاصل از تحولات منطقه‌ای و جهانی و همچنین همکاری فعال در سازمان شانگهای و گروه بریکس تامین‌کننده منافع ملی ایران و هند است.

وی افزود: تصمیمات اتخاذ شده برای رفع موانع تداوم همکاری در پروژه چابهار می‌تواند در تغییر وضعیت غیر مناسب فعلی بسیار موثر باشد.  آجیت دوآل، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند نیز گفت: نفوذ جدی فرهنگ ایران در زندگی روزمره مردم هند، نشان‌دهنده پیوندهای عمیق میان دو ملت است که شاید در سطح منطقه نتوان نمونه دیگری برای آن ارایه کرد. وی افزود: کشورهای مستقل می‌بایست با شناخت ویژگی‌های تحولات جدید جهانی و همزمان با تقویت توانمندی‌های داخلی خود، برای توسعه همکاریهای منطقه‌ای و ایفای نقش بین‌المللی موثر آماده شوند. - توافق ایران و عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط علاوه بر اثرات عمیق منطقه‌ای در تغییر مناسبات در نظام بین‌الملل نیز تأثیرات جدی خواهد داشت.

دوآل گفت: به سهم خود از نقش محوری و تعیین‌کننده جنابعالی (دریابان شمخانی) در مدیریت روند عادی‌سازی روابط تهران و ریاض و توافق حاصل شده میان دو کشور قدردانی می‌کنم. وی افزود: بر تداوم همکاری مشترک در خصوص کمک به ثبات در افغانستان و جلوگیری از توسعه حضور و نقش آفرینی تروریسم تکفیری در این کشور و همچنین ایجاد دولت مسوول و فراگیر در افغانستان تاکید داریم. چابهار را دروازه ورود هند به همکاری‌های اقتصادی همه‌جانبه با ایران می‌دانیم و آماده افزایش رایزنی‌ها برای رفع مشکلات موجود هستیم.

 

ارسال نظر