کابوسی به اسم بنزین!

۱۴۰۲/۰۲/۰۷ - ۰۳:۴۹:۳۰
کد خبر: ۲۰۴۳۱۷
کابوسی به اسم بنزین!

جواد اوجی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت گفت «خیال همه مردم را راحت کنم هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت وجود ندارد.» این درحالی است که این روزها گمانه زنی‌ها برای افزایش قیمت بنزین در کشور افزایش یافته و به یک کابوس تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار «تعادل» در ماه‌های اخیر سرتیتر اخبار رسانه‌ها بنزین و حواشی آن است و مسوولان و نمایندگان و تحلیل گران را بر این داشت تا اظهارنظرهای متفاوتی در مورد این ماده سوختی مهم در کشور داشته باشند.

روز گذشته وزیر نفت در حاشیه جلسه دولت گفت: در بودجه ۱۴۰۲ به ما تکلیف کرده است که سوختگیری خودرو‌ها با کارت سوخت انجام بشود. ما یک ماهه کارت سوخت را تحویل می‌دهیم. از مردم می‌خواهیم زمان مراجعه به جایگاه‌ها حتما با کارت شخصی خودشان مراجعه کنند. وی بیان کرد: کارت‌های سوخت جایگاه‌ها جمع‌آوری نشده بلکه تعدادشان کم شده است تا کنترل کنیم.

مردم طبق قانونی که مجلس گذاشته باید از کارت سوخت خود استفاده کنند و این کارت‌ها برای زمانی است که اگر کسی کارتش را گم کرد مشکلی نداشته باشد و از کارت سوخت اضطراری جایگاه استفاده کند. اگر جایگاهی می‌گوید کارت سوخت ندارد تخلف است. عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: طبق مفروضات تبصره 14 قانون بودجه 1402، پیش‌بینی دولت بر واردات حدود یک میلیارد دلار بنزین و گازوئیل در سال جاری است.

پیش‌بینی واردات 900 میلیون دلار بنزین و گازوئیل در بودجه 1402

این در حالی است که مالک شریعتی با اشاره به برنامه دولت برای واردات سوخت در قانون بودجه 1402 اظهار کرد: سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در صحن علنی مجلس این موضوع را رسما بیان کرد که دولت در مفروضات تبصره 14 قانون بودجه 1402، واردات سوخت به میزان بیش از 600 میلیون دلار بنزین و 300 میلیون دلار گازوئیل را لحاظ کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بدین‌ترتیب پیش‌بینی دولت بر واردات حدود یک میلیارد دلار بنزین و گازوئیل در سال 1402 است. فروش داخلی گازوئیل حدود 7.5 هزار میلیارد تومان برای دولت در سال 1402 درآمدزایی دارد ولی مجبور است بیش از 12 هزار میلیارد تومان صرف واردات گازوئیل کند.

وی اظهار داشت: یعنی دولت باید مبلغی بیش از 4.5 هزار میلیارد تومان بر درآمد حاصله بیفزاید و این مبلغ را صرف واردات برای تامین نیاز داخل کند. به نظرم این مدل سیاست‌ورزی کاملا نادرست است و نمی‌توان این ریل‌گذاری غلط در حوزه تراز انرژی را ادامه داد.

شریعتی گفت: این در حالی است که سالانه حدود یک میلیارد دلار یارانه سوخت جت از جیب مردم به شرکت‌های هواپیمایی می‌دهیم تا منافعش فقط به 5 درصد مرفه جامعه که از هواپیما استفاده می‌کنند برسد و 95 درصد دیگر متضرر می‌شوند.

وی گفت: بنده نه به عنوان سخنگو یا نماینده مجلس بلکه به عنوان یک کارشناس انرژی که سال‌ها در این حوزه فعالیت و مطالعه کرده‌ام می‌گویم که ضرورت دارد نسبت به وضعیت تراز بنزین و گازوئیل کشور هشدار داد، ما حتما باید ریل‌گذاری در حوزه توزیع یارانه بنزین و گازوئیل را تغییر دهیم تا هم منافع مردم تامین شود و هم دولت بتواند خدماتش را ادامه دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تامین نیاز عامه مردم به صورت یارانه‌ای حتما باید انجام شود و بنده جزو کسانی نیستم که نسخه می‌پیچند که یارانه باید حذف شود. می‌توان بدون تغییر قیمت، در جامعه رضایت‌مندی ایجاد کرد اما فرق بنزین با گاز و برق این است که این دو سوخت را همه مردم در کشور مصرف می‌کنند و می‌توان نظام افزایشی - پلکانی (IBT) را برای آن اعمال کرد، اما این مدل برای بنزین صدق نمی‌کند، زیرا 50 درصد خانوارها خودرو ندارند و باید مدل توزیع یارانه بنزین را از خودرو به خانوار تغییر داد.

استفاده از کارت سوخت خودرو در پمپ‌بنزین‌ها 4 برابر شد

همچنین سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه بیش از 90 درصد مردم دارای کارت سوخت خودرو هستند، گفت: بعد از اجرای طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها و از ابتدای سال جاری، استفاده از کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین آزاد بیش از 4 برابر شده است.

رضا نواز با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها، عنوان کرد: طبق قانون بودجه امسال، وزارت نفت موظف به ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها و هدایت مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری بنزین 3000 تومانی است.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: این اقدام دولت بر اساس قانون مصوب مجلس است، زیرا سوخت‌گیری با کارت شخصی توسط شهروندان منجر به تجمیع آمار صحیح و بهبود مدیریت توزیع بنزین در کشور خواهد شد و البته محاسن بسیاری دارد. وی افزود: بعد از اجرای این طرح از ابتدای سال جاری، مردم همکاری مناسبی با پرسنل جایگاه‌ها داشته‌اند و استفاده از کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین آزاد بیش از چهار برابر شده است و این روند در حال افزایش است و به خصوص در کلان‌شهرها استفاده مردم از کارت سوخت صعودی است.

نواز تاکید کرد: بنابر اعلام مسوولان شرکت‌های تابعه وزارت نفت، در حال حاضر بیش از 90 درصد مردم دارای کارت سوخت هستند و در سال گذشته نیز بیش از 3 میلیون کارت سوخت المثنی و خودروهای نوشماره صادر شد تا مردم مشکلی برای استفاده از کارت سوخت شخصی برای خرید بنزین آزاد نداشته باشند. سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: اما برای مصارف اضطراری همچنان حداقل یک کارت سوخت به ازای هر سکو وجود دارد و در استان‌های مرزی روندی الگوهای بومی اجرا شده است تا در موارد اضطراری مثل شرایطی که کارت سوخت المثنی به دست صاحبان خودرو نرسیده، از آن استفاده کنند.

وی اظهار داشت: در صورتی که شهروندان همانند گذشته بخواهند از کارت سوخت جایگاه استفاده کنند ترافیک ایجاد می‌شود، صنف ما در این تصمیم‌سازی نقشی نداشته و صرفا مجری هستیم. البته این موضوع را نیز بگویم که استقبال مردم تا بدین جا بی‌نظیر بوده و قطعا با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، این طرح به خوبی به انجام می‌رسد.

 

ارسال نظر