از مهار کرونا تا سلامت برای همه

۱۴۰۲/۰۲/۰۷ - ۰۳:۰۷:۱۴
کد خبر: ۲۰۴۲۹۰

احتراما پیوست درج مطلبی با عنوان « از مهار کرونا تا وعده اجرای نظام ارجاع» در روزنامه تعادل مورخ 31 فروردین ماه 1402 لطفا نسبت به درج توضیح پیوست وفق ماده 23 قانون مطبوعات در همان صفحه و همان ستون و با همان حروف که اصل مطلب منتشر شده است، اقدام لازم را معمول فرمایید.

از مهار کرونا تا سلامت برای همه

از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون آمارهای ابتلا، فوت و بهبودیافتگان کرونا به صورت روزانه و اصول و مبانی پیشگیری و پروتکل‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت به همراه هشدارهای لازم اطلاع‌رسانی شده و کماکان این امر از طریق رسانه‌های مختلف در جریان است. نکته حائز اهمیت طبیعت، سیر عود‌کننده این بیماری است که سایر کشورهای جهان نیز هم اینک درگیر موج جدید آن هستند. علی ایحال تاثیر بسزای واکسیناسیون‌های قبلی موجب شده با موارد بالایی از ابتلا و فوت همانند سال‌های اول اپیدمی کرونا مواجه نباشیم.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمام اطلاعیه‌های خود تزریق دز یادآور را به عموم مردم گوشزد می‌کند. در کنار این موارد پایگاه‌های بسیاری در سطح کشور وجود دارد که به تزریق واکسن مشغول هستند؛ به نحوی که تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۱۱۲ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۷۲۲ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۳۰۲ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۱۳۶ دُز رسیده است.

گفتنی است تعداد کل تخت‌های فعال در سطح کشور حدود 155 هزار تخت و تعداد تخت‌های آی سی یو نیز حدود 12 هزار تخت است که طبق آخرین آمار تنها ۶۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند بنابراین با توجه به این تعداد تخت هیچ بیماری معطل تخت برای بستری شدن نخواهد بود.

همچنین مجاهدت افتخارآمیز کادر درمان کشورمان در دوران اوج مقابله با همه‌گیری کرونا و در شرایطی که جامعه سلامت در خط مقدم این مبارزه نفس گیر قرار داشت، تعلق خاطر عمیق به میهن اسلامی و پیوند استوار با آرمان‌های ملت بزرگ ایران را به اثبات رساند.

کادر درمان در دوران کرونا با روحیه و رفتاری شبیه به رزمندگان دوران دفاع مقدس در برابر خطر ایستادند و جان بسیاری از هموطنان را با ایثار و تلاش‌های خالصانه نجات دادند.

 نظام سلامت بی‌شک قدردان زحمات و خدمات فداکارانه آنهاست و با آنکه حماسه آفرینی‌های آنان را نمی‌توان با معیارهای مادی سنجید و پاسخ داد؛ اما همواره و با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود درصدد حق‌گزاری و قدردانی از این قشر خدوم بوده و خواهد بود.

در خصوص پدیده مهاجرت لازم به ذکر است که این پدیده از جمله پدیده‌های رایج در جهان و متاثر از عوامل مختلف شغلی، اجتماعی و فرهنگی است و تدبیر آن به همکاری وسیع بین بخشی و اتخاذ راهبردهای کلی در کشورهای مبدا نیاز دارد. نیروی کار برای جست‌وجوی شرایط کاری متفاوت همیشه در حال بررسی است؛ به‌طوری که طبق بررسی‌های آینده نگر سازمان جهانی بهداشت، در دوران پسا کرونا به دلیل احساس نیاز نظام سلامتِ برخی کشورها به پزشک، ضریب گردش و مهاجرت پزشکان افزایش داشته است.

طرح پزشک خانواده از سال 1382 در کشور آغاز شده که با رویه قبلی خود طرحی ناموفق و شکست خورده ارزیابی می‌شود و به همین دلیل طرح سلامت خانواده در دولت سیزدهم جایگزین آن شد. امسال قرار است طرح سلامت خانواده با پیشگیری محوری، اتکا بر زیرساخت‌هایی از جمله پرونده الکترونیک و بیمه همگانی سلامت به اجرا در‌آید تا از رهگذر آن شاخص‌های سلامت جامعه ارتقا یابد و هزینه‌های بستری شدن بیماران در قالب نظام ارجاع از روی دوش مردم برداشته شود. 

پوشش بیمه همگانی از وعده‌های دولت سیزدهم است به نحوی که بیمه سلامت برای سه دهک اول رایگان است و هیچ هزینه‌ای از سوی آنها برای پوشش بیمه‌ای پرداخت نخواهد شد و دهک‌های دیگر بعد از ثبت نام و آزمون وسع بر مبنای دهکی که در آن قرار می‌گیرند باید حق بیمه بپردازند. در سال گذشته تقریبا همه مردم تحت پوشش بیمه درمان قرار گرفتند.

در خصوص شائبه کمبود دارو و سرم‌های تزریقی لازم به ذکر است؛ در حال حاضر با وجود مصرف بیش از پیش و بعضا بدون ضرورت انواع سرم‌های تزریقی حجیم، ظرفیت شرکت‌های تولیدکننده افزایش پیدا کرده و با حداکثر توان در سه شیفت در حال تولید سرم هستند؛ به‌طوری‌که در اسفندماه سال گذشته با تولید بیش از ۱۸ میلیون عدد سرم و واردات سه میلیونی، رکورد تولید و تامین سرم در کشور شکسته شد.

از سویی فروش تمامی سرم‌ها به مصرف‌کننده نهایی باید در سامانه تیتک ثبت شود و امکان رهگیری آن به منظور جلوگیری از خروج از زنجیره تولید تا مصرف مهیا می‌شود. در سال گذشته به صورت مقطعی با کمبود برخی اقلام دارویی مواجه شدیم که طی ماه‌های اخیر این وضعیت برای عمده اقلام ضروری مرتفع شده است. گفتنی است؛ در نیمه دوم سال گذشته بیشتر نگرانی‌ها در زمینه تأمین آنتی بیوتیک و سرُم بود که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، افزایش تولید و واردات، مشکل تا حدود زیادی رفع شد. 

تولید این اقلام بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته اما با توجه به افزایش مصرف، هنوز تا رسیدن به نقطه اشباع بازار فاصله داریم.

لازم به توضیح است؛ سامانه اعلام برخط کمبودهای دارویی نیز راه‌اندازی شده و معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به صورت برخط کمبودهای خود را از این طریق به سازمان غذا و دارو اعلام کرده و این سازمان نسبت به رفع مشکل کمبود اقدام می‌کند.

در خاتمه اذعان می‌دارد عملکرد یک مجموعه را باید همزمان با سنجش کاستی‌ها در برابر دستاوردها ارزیابی کرد. نکته مهم روندهاست که وضعیت روبه رشد آن اطمینان‌بخش و امیدآفرین خواهد بود.

 

ارسال نظر