استیضاح فاطمی امین وتو شد؟!

۱۴۰۲/۰۲/۰۵ - ۰۳:۴۴:۱۱
کد خبر: ۲۰۴۱۰۶
استیضاح فاطمی امین وتو شد؟!

گروه صنعت| در حالی که امروز نایب‌رییس کمیسیون صنایع از انصراف 22 نفر از نمایندگان برای استیضاح وزیر صمت خبر داده بود، یکی دیگر از اعضای این کمیسیون تاکید کرده که استیضاح فاطمی امین با 42 امضا اعلام وصول شده و نمایندگان در این مقطع حق پس گرفتن امضاهای خود را ندارند. هرچند ادعای این نماینده رد شده، اما باید اشاره کرد که حتی با فرض صحت ادعای ردشده این نماینده نیز تعداد امضاهای طرح استیضاح فاطمی امین از حدنصاب لازم برخوردار بود.

به نظر می‌رسد درخواست پس گرفتن برخی از امضاها و این نوع اعلام نماینده مجلس به خبرگزاری دولت، در راستای تلاش‌های روزهای اخیر برای منصرف کردن مجلسی‌ها از استیضاح وزیر صمت باشد. از این رو، یک نماینده مجلس به دولت هشدار داد که مجلس به هیچ‌کسی چک سفیدامضا نداد. اگر وزیری ناکارآمد باشد و توان مدیریت نداشته باشد قطعاً برکنار خواهد شد، زیرا ما نمایندگان ملت هستیم و منافع ملی و مردم برای ما در ارجحیت است.

استیضاح وزیر صمت منتفی شده!

نزدیک به یکسال از کلید خوردن استیضاح وزیر صمت می‌گذرد، استیضاحی که اگر چه امضاهای آن به‌حد نصاب رسیده بود، ولی در راستای همان یک‌دست بودن مجلس و دولت با وساطت رییس مجلس نمایندگان دوماه به فاطمی امین فرصت دادند تا با انجام اصلاحات ساختاری زمینه را برای ادامه حضور خود فراهم سازد.  فاطمی امین خوش‌شانس بود و موعد دوماهه با ناآرامی‌های اواخر شهریور مقارن شد. پس از پایان ناآرامی‌ها، مجددا به‌صورت پراکنده حرف و حدیث‌های استیضاح وی به‌گوش می‌رسید که هیچ کدام به نتیجه نرسید. برخی هیات رییسه را مسوول می‌دانستند. می‌گفتند هیات رییسه با عدم اعلام وصول استیضاح‌ها، اهمال‌کاری می‌کند و دلیل آن را نیز رایزنی و لابی‌گری وزیر با نمایندگان ذکر می‌کردند.

اما 28 فروردین ماه نمایندگان مجددا استیضاح وزیر صمت را مطرح کردند و با حدود ۴۵ امضاء اعلام وصول آن را از هیات رییسه گرفتند. قرار شد یک‌شنبه هفته آینده جلسه استیضاح برگزار شود.  حال اما کمال حسین پور نماینده مردم سردشت و پیرانشهر سخنان رهبری در عید فطر درباره همکاری قوای سه گانه را دستاویزی قرار داد تا با توسل به آن فاطمی امین را از زیر تیغ استیضاح برهاند. از همین رو، دراظهاراتی عنوان کرد که استیضاح وزیر صمت با توجه به صحبت‌های اخیر رهبری منتفی است. نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس این را هم گفت: علاوه بر مساله صنعت خودرو که هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، قیمت آهن‌آلات و میلگرد نیز افزایش یافته که بر قیمت مسکن تاثیر دارد.

گفت: مجلس صدای گلایه مردم را شنیده و از دولت می‌خواهد با شفاف‌سازی بیشتر و ایجاد راهکار‌های مختلف با تورم و گرانی‌ها مقابله کند. از آنسو، لطف‌الله سیاهکلی در واکنش به اظهارات این نماینده مبنی بر منتفی خواندن استیضاخ وزیر صمت واکنش نشان داده و گفته است: اتفاقا رهبر انقلاب از مجلس می‌خواهد که حقوق مردم استیفا شود و استیضاح وزیر در این خصوص لازم است. او تاکید کرده: استیضاح وزیر صمت منتفی نشده و این صرفا استنباط شخصی یک نماینده است. جلال رشیدی کوچی دیگر نماینده مجلس نیز در واکنش به اظهارات حسین پور در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «ایکاش آقا کمال حسین پور، دوست وبرادر عزیزم می‌دانستند گفتن این جمله چقدر می‌تواند باعث ایجاد بدبینی و هجمه علیه مقام معظم رهبری شود!. چرا تمایلات شخصی و مکنونات قلبی خود را به فرمایشات رهبری ربط می‌دهیم. طبق آیین‌نامه مجلس استیضاح وزیر صمت قطعی است.» 

هیچ امضایی پس گرفته نشده

صبح روز گذشته نیز علی جدی، نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به آخرین وضعیت استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت، گفته بود: تعداد ۲۲ نفر از استیضاح‌کنندگان وزیر صمت پیش از اعلام وصول استیضاح، امضای خود را پس گرفتند که طبق آیین‌نامه باید تعداد امضاها در زمان اعلام وصول کاسته می‌شد.  این نماینده مجلس به ایرنا گفته که ۱۵ نفر از ۲۲ نفری که از استیضاح وزیر صنعت انصراف داده بودند، انصراف خود را در سامانه مجلس نیز به ثبت رسانده بودند.

به گفته نایب‌رییس کمیسیون صنایع، با وجود انصراف تعداد قابل توجهی از نمایندگان، هیات رییسه مجلس استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت را با ۴۰ امضا اعلام وصول کرده اما به گفته این نماینده مجلس، استیضاح با ۱۸ امضا اعلام وصول شده؛ ضمن اینکه اعلام وصول طرح استیضاح مربوط به چند روز قبل است و قانونا امکان انصراف بعد از آن وجود ندارد.

هرچند رسولی‌نژاد ادعای این نماینده را رد کرده، اما باید اشاره کرد که حتی با فرض صحت ادعای ردشده این نماینده نیز تعداد امضاهای طرح استیضاح فاطمی امین از حدنصاب لازم برخوردار بود. احمد رسولی‌نژاد - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس - گفته زمانی که استیضاح اعلام وصول می‌شود طبق آیین‌نامه مجلس هیچ امضایی نه می‌تواند پس گرفته شود و نه اضافه شود؛ از این‌ رو استیضاح وزیر صمت همان 42 امضا را دارد.

در حالی که خبرگزاری ایرنا به عنوان رسانی رسمی دولت در خبری به پس گرفتن برخی امضاها پرداخته بود، این نماینده مجلس گفته است: متأسفانه برخی از رسانه‌ها در حال بی‌تقوایی هستند و دست به هر کاری می‌زنند تا نمایندگان مجلس را از وظیفه اصلی خودشان که نظارت بر وزراست، منع کنند و با خبرسازی‌های فیک و غلط قصد بدنام کردن نام مجلس شورای اسلامی را دارند. او به تسنیم گفته است: سخنگوی وزارت صمت در گفت‌وگو با رسانه ملی بیان می‌کند که برخی از نمایندگان از استیضاح به‌دنبال منافع خود هستند.

بنده از آقای فاطمی امین سوال دارم که کدام از نمایندگان مجلس درخواست داشتند؟ نام آنها را مطرح کنند تا بدانیم چه‌کسانی قصد تخریب مجلس و وظایفشان را دارند. این عضو کمیسیون صنایع اظهار کرده: مجلس به دولت این را دوستانه هشدار می‌دهد که به هیچ‌کسی چک سفیدامضا نداده است. اگر وزیری ناکارآمد باشد و توان مدیریت نداشته باشد قطعاً برکنار خواهد شد، زیرا ما نمایندگان ملت هستیم و منافع ملی و مردم برای ما در ارجحیت است. به نظر می‌رسد درخواست پس گرفتن برخی از امضاها و این نوع اعلام نماینده مجلس به خبرگزاری دولت، در راستای تلاش‌های روزهای اخیر برای منصرف کردن مجلسی‌ها از استیضاح وزیر صمت باشد. در هر حال طبق قانون حتی با 18 امضا هم استیضاح وزیر باید اعلام وصول می‌شد، ضمن اینکه به اذعان همین نماینده مجلس، 7 نفر از انصراف‌دهندگان موضع جدید خود مبنی بر انصراف را در سامانه مجلس ثبت هم نکرده بودند.

در چند روز گذشته، استیضاح وزیر صمت برای دومین بار در حالی اعلام وصول شد که علی بهادری جهرمی - سخنگوی دولت - گفت که دولت قصد تغییر در وزارت صمت را ندارد. همچنین، فاطمی امین روز چهارشنبه، 30 فروردین ماه، از تصویب لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده در دولت خبر داد. برخی دلیل تصویب این لایحه را - که از برنامه‌های نمایندگان مجلس برای اصلاح وضعیت حاکم بر بازار خودرو بود - تلاش برای به دست آوردن دل پارلمانی‌ها توسط وزیر صمت می‌دادند.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۹۰
0
0
این آزمونی مهم و سرنوشت‌ساز برا مجلس است که در طی این ۴ سال هیچ کار مثبتی که نکردن و حداقل این شخص که وزیر مافیای خودرو است را کنار بزند