تحلیل بنیادی سهام بوعلی

۱۴۰۲/۰۲/۰۴ - ۰۳:۲۷:۵۳
کد خبر: ۲۰۴۰۱۲

اکوایران| پتروشیمی بوعلی سینا در 9 ماهه ابتدایی سال گذشته توانست با رشد 484 درصدی سایر درآمد‌ها به سود خالص 5 هزار و 774 میلیارد تومانی دست پیدا کند که 81 درصد بیشتر از سود خالص مدت مشابه در سال 1400 است.

پیش بینی می‌شود این مجموعه در صورت‌های مالی پیش‌روی خود با افزایش قابل توجه سودآوری همراه باشد. صنعت محصولات شیمیایی به عنوان مصرف‌کننده محصول نهایی پالایشگاه‌های کشور در این چند هفته به واسطه تغییرات نرخ ارز محاسباتی خوراک این صنایع با چشم‌انداز مثبتی پیش رو است. شرکت‌های صنعت محصولات شیمیایی با توجه به تصمیمات اخیر بانک مرکزی موظف هستند تا ارز حاصل از صادرات خود را در بازار مبادله به فروش برسانند؛ در حالی که نرخ ارز محاسباتی خوراک این شرکت‌ها 28 هزار و 500 تومان محاسبه می‌شود. این شیوه مدیریت ارزی رییس کل بانک مرکزی باعث شده تا شرکت‌های پتروشیمی پتانسیل سود‌آوری قدرتمندی را به دست ‌آورند و این مساله موجب تقویت چشم‌انداز‌های سودآوری در این صنعت شده است.

با این وجود زنگ خطر زیان‌دهی در صنعت فرآورده‌های نفتی به صدا درآمده است. شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در سال 1401 توانست 48 هزار و 672 میلیارد تومان فروش داشته باشد. فروش فصلی این شرکت در سال قبل نشان می‌دهد که بیشترین میزان فروش بوعلی در فصل تابستان با 14 هزار و 30 میلیارد تومان به ثبت رسیده است. بیشترین فروش ماهانه بوعلی نیز در سال اخیر با 5 هزار و 840 میلیارد تومان متعلق به دی ماه است. گزارش عملکرد اسفند ماه این مجموعه نشان داد که در آخرین ماه سال 1401 بوعلی کمتر از 3 هزار میلیارد تومان فروش داشت و از سوی با توجه به روند فروش فروردین ماه بوعلی در سال‌های گذشته، توقع فروش بالایی در فروردین 1402 نیز از این مجموعه پتروشیمی نمی‌رود.

صورت سود و زیان 9 ماهه ابتدایی بوعلی سینا نشان می‌دهد که این شرکت در 9 ماهه ابتدایی سال 1401 توانسته است با افزایش بیش از 5 برابری در سایر درآمد‌های خود که ناشی از سود تسعیر ارز حاصل از فعالیت‌های عملیاتی است؛ در برابر کاهش حاشیه سود خالص خود مقاومت کند. با توجه به تغییر نرخ ارز خوراک پتروشیمی‌ها به نرخ 28 هزار و 500 تومان و از سوی دیگر فروش ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در مرکز مبادله، با تداوم روند مدیریت ارزی این زنجیره صنایع؛ احتمال کاهش بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی و افزایش سود حاصل از تسعیر ارز حاصل از فعالیت‌های عملیاتی افزایشیافته که می‌تواند حاشیه سود و سودآوری این شرکت را سطحی دیگر افزایش دهد.

 

ارسال نظر