یک تاریخ تولد لاکچری

۱۴۰۲/۰۱/۳۱ - ۰۳:۲۴:۳۹
کد خبر: ۲۰۳۷۴۷
یک تاریخ تولد لاکچری

چند روز بیشتر به تاریخ 1402/2/2 باقی نمانده بسیاری از زایشگاه‌های خصوصی این روزها مشغول رزرو وقت‌های سزارین برای این تاریخ هستند، اما مساله اینجاست که واقعا ثبت تاریخ رُند در شناسنامه چه تاثیری می‌تواند در شخصیت فرزندی که متولد می‌شود داشته باشد.

البته این تاریخ تولدها بیشتر به تاریخ‌های لاکچری معروف است تا رُند. چون پولی که برای آن پرداخت می‌شود مبلغ قابل ملاحظه‌ای است.

اما واقعا تب چنین رفتارهایی از کی و کجا در جامعه ما بالا گرفت؟ چرا افراد باید سلامت فرزندشان را به خطر بیندازند تنها به این دلیل که می‌خواهند او تاریخ تولد رُند داشته باشد. این رفتارها در قشری که البته به ثروت‌های بی‌زحمت دست پیدا کرده‌اند خیلی بیشتر دیده می‌شود. متاسفانه وقتی دیگر شما هیچ چیزی برای فخر فروشی ندارید و نمی‌توانید با آن مشکلات شخصیتی و رفتاری خود را اقناع کنید به رفتارهایی اینچنین روی می‌آورید.

پدر و مادری که سلامت فرزندشان بیش از هر چیزی برایشان اهمیت داشته باشد هیچ‌وقت حاضر نمی‌شوند دست به چنین جنایتی بزنند. دقیقا باید از واژه جنایت در این زمینه استفاده کرد چرا که بارها و بارها پزشکان و متخصصان حوزه زنان و زایمان در این باره هشدار داده‌اند. زایمان‌های زودتر از موعد می‌تواند تاثیرات غیرقابل جبرانی بر نوزاد داشته باشد.

اگر این زایمان زودتر از موعد در شرایط اضطراری انجام شود چاره‌ای نیست ولی وقتی پدر و مادری تنها به این علت که دلشان می‌خواهد تاریخ تولد فرزندشان قشنگ باشد دست به این کار می‌زنند مرتکب جنایت می‌شوند. در حالی تب این کار در کشور ما بالا گرفته است که سال‌هاست در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا زنان را به زایمان طبیعی تشویق می‌کنند چرا که معتقدند استفاده از روش سزارین برای مادر و فرزند چندان امن نیست.

بسیاری از مادران در کشورهای پیشرفته ساعت‌ها درد را تحمل می‌کنند تا فرزندشان را به صورت طبیعی به دنیا بیاورند در حالی که در کشور ما بسیاری از  مادران چون فکر می‌کنند تحمل درد را ندارند خیلی زود تصمیم بسزارین می‌گیرند. البته این روشی است که هر فردی می‌تواند برای به دنیا آوردن فرزندش انتخاب کند. اما ماجرا جایی تلخ و گزنده می‌شود که بخواهی برای یک تاریخ تولد که البته هیچ تاثیری در سرنوشت هیچ انسانی ایفا نمی‌کند، سلامت نوزاد خود را به خطر بیاندازی. البته امسال وزارت بهداشت و درمان پیش دستی کرده و به بیمارستان‌ها هشدار داده که در این رابطه با افراد همکاری نکنند.

مساله اینجاست که وقتی پای پول کلان در میان باشد هر قانونی قابل دور زدن خواهد بود، اما به جای اینکه بخواهیم با تنبیه و توبیخ مانع بروز چنین اتفاقاتی شویم باید افرادی را که برای چنین روزهایی وقت رزرو می‌کنند به یک مشاور ارجاع دهیم. شاید مشاور بتواند با حرف‌هایی که می‌زند و راهنمایی‌هایی که به این مادران اغلب جوان می‌دهد، آنها را از خطری که جان خود و فرزندشان را تهدید می‌کند مطلع کنند.

مساله اینجاست که بیمارستان از دریافت وجه اضافی برای انجام چنین سزارین‌هایی نمی‌گذرد ضمن اینکه وقتی فرهنگ زیر میزی در حوزه سلامت ریشه دواند و پا گرفت دیگر نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که این افراد به راحتی از خیر کاری که می‌خواهند انجام دهند بگذرد. در واقع بسیاری از آنها می‌توانند با گرفته یک برگه زایمان اورژانسی از پزشک متخصص این تنبیه و توبیخ‌ها را دور بزنند و در نهایت به آن چیزی که می‌خواهند برسند. اما در گیر و‌دار این تاریخ‌های رُند چند نوزاد دچار مشکلات جسمی می‌شوند کسی پیگیر آن نمی‌شود و البته در آمارها هم درباره آن حرفی نمی‌زنند.

چرا که اینجا بیشتر از هر چیز این پول است که حرف اول را می‌زند و هر فردی می‌تواند به واسطه داشتن تمکن مالی تاریخ تولدی زیبا در شناسنامه فرزندش به ثبت برساند و به این ترتیب نمی‌توان چندان به هشدارهایی که وزارت بهداشت و درمان به بیمارستان‌های خصوصی در این رابطه داده است دل خوش کرد چرا که قانون‌هایی از این دست را می‌توان با پرداخت پول دور زد.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
0
0
برادر زاده‌ام بدون هیچ پولی در این روز متولد شد?