اهدای خون تهدیدکننده سلامتی روزه‌داران است؟

۱۴۰۲/۰۱/۲۱ - ۱۷:۳۲:۱۱
کد خبر: ۲۰۲۹۷۵
اهدای خون تهدیدکننده سلامتی روزه‌داران است؟

علی فتوحی با اشاره به اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی روزبه‌روز در حال افزایش است، اظهار کرد: مردم روزه‌دار استان از عمل نیک اهدای خون در ماه رمضان غافل نشوند و این اقدام خداپسندانه را به عبادت خود بیفزایند. اهدای خون در ماه رمضان هیچ ضرری برای روزه‌داران ندارد به‌شرط آنکه بیماری خاصی همچون تالاسمی، نارسایی قلبی، کلیوی و بیماری‌های خاص دیگری نداشته باشند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در نیمه اول فروردین و ایام تعطیلات نوروز و تقارن آن با ماه رمضان، مراجعه مردم به پایگاه‌های اهدای خون استان به علت مسافرت‌ها و روزه‌داری کاهش‌یافته است، افزود: اکنون از دارندگان تمام گروه‌های خونی تقاضا می‌کنیم در سریع‌ترین زمان به پایگاه اهدای خون استان مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون اصفهان با تأکید به اینکه شرایط سلامتی روزه‌داران با بررسی‌های پزشکی قبل از اهدای خون مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، توضیح داد: مرکز اهدای خون خواجو در ایام ماه رمضان بعد از افطار از ساعت ۲۰ تا نیمه‌شب، آماده خدمت‌رسانی و دریافت خون اهداکنندگان است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که هشت هفته از اهدای خون آن‌ها گذشته، می‌توانند مجدد برای اهدای خون اقدام کنند. فعالیت مراکز اهدای خون استان به‌گونه‌ای تنظیم شده است که افراد روزه‌دار و افرادی که روزه نیستند بتوانند به مراکز اهدای خون مراجعه کنند، اما اهدای خون آنها نباید با آخرین وعده‌غذایی آنها بیشتر از چهار ساعت فاصله داشته باشد.

فتوحی با اشاره به  اینکه اهدای مستمر خون نیاز دائم و همیشگی مراکز و پایگاه‌های انتقال خون استان است، گفت: حدود ۴.۶ درصد خون‌گیری در استان اصفهان رشد پیدا کرده است، سال گذشته ۱۷۰ هزار نفر به مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند و ۱۴۰ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی همچنین از کارکنان سازمان‌ها، اداره‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز استان دعوت کرد که با اهدای خون دسته‌جمعی در مراکز اخذ خون این سازمان، در گسترش فرهنگ اهدای خون و تأمین نیاز خونی نیازمندان، این سازمان را یاری کنند.

ارسال نظر