پرسیاوش سرماخوردگی را درمان می‌کند

۱۴۰۲/۰۱/۲۰ - ۱۹:۴۰:۳۲
کد خبر: ۲۰۲۸۶۵
پرسیاوش سرماخوردگی را درمان می‌کند

این گیاه از قدیم به عنوان ضدسرفه، تسکین دردهای سینه و خلط آور مصرف می شده است. همچنین آن را به عنوان معرق و برای بهبود علائم سرماخوردگی استفاده می نمودند. دم کرده آن را با شکر یا عسل شیرین می کردند تا تاثیر آن قوی تر شود. این شربت در نزله های ششی و برونشیت نیز کاربرد دارد. شربت پرسیاوش اکثرا برای بچه ها استفاده می شد و گاهی به آن گیاهان دیگری از جمله شقایق اضافه می گردید تا تاثیرش بیشتر شود.

به گزارش بهداشت نیوز، ترکیبات مهم: ترکیبات اسانسی ، قند ها و تانن و موسیلاژ و مهم ترین ترکیبات تلخ کاپیلارین می باشد. این گیاه همچنین دارای فلاونوئیدها از جمله روتین و ایزوکورسیتین است. این گیاه از قدیم به عنوان ضد سرفه، تسکین دردهای سینه و خلط آور مصرف می شده است. همچنین آن را به عنوان معرق و برای بهبود علائم سرماخوردگی استفاده می نمودند. دم کرده آن را با شکر یا عسل شیرین می کردند تا تاثیر آن قوی تر شود. این شربت در نزله های ششی و برونشیت نیز کاربرد دارد.

عوارض جانبی هیچ گونه عارضه جانبی در حد مصرف دارویی این گیاه گزارش نشده است: اما در دوران حاملگی نباید مصرف شود.

طریقه  و میزان مصرف: 1.5 گرم پرسیاوش را با یک لیوان آب جوش به مدت 15 دقیقه بگذارید تا دم بکشد سپس آن را صاف کرده و پس از شیرین کردن میل کنید. می توان تا روزی دو نوبت از این دم کرده خورد. همچنین می توان همین میزان برگ و آب را به مدت سه دقیقه جوشاند و مصرف کرد.

مهم ترین اثرات گزارش شده: ضد تب، قابض، ملین، مسهل، معرق، ادرار آور، تهوع آور، تهوع آور، قاعده آور، خلط آور، کاهش دهنده قند خون، محرک و مقوی.

ارسال نظر