اقتصاد ضعیف؛ عامل سقوط سهام در وال استریت

۱۴۰۲/۰۱/۱۷ - ۰۳:۰۱:۴۲
کد خبر: ۲۰۲۵۷۳
اقتصاد ضعیف؛ عامل سقوط سهام در وال استریت

گروه بازارسرمایه|

 سهام در وال استریت سه‌شنبه پس از اینکه دو گزارش در مورد اقتصاد ضعیف‌تر از حد انتظار منتشر شد، سقوط کردند. سرمایه‌گذاران هنوز در مورد اینکه آیا اقتصاد ایالات متحده وارد رکود می‌شود یا خیر و سود شرکت‌ها تا چه حد کاهش می‌یابد، اختلاف نظر دارند. بزرگ‌ترین سوال این است که فدرال رزرو پس از افزایش شدید نرخ بهره در سال گذشته برای تحت کنترل درآوردن تورم بالا، در آینده چه خواهد کرد.

گزارش‌های مربوط به فرصت‌های شغلی و سفارش‌های کارخانه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، ممکن است ترس از رکود را افزایش داده باشد. اما آنها همچنین ممکن است به فدرال رزرو برای اولین‌بار در بیش از یک سال گذشته دلیلی برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره در نشست بعدی خود در ماه مه ارایه دهند و احتمال صعودی را برای بازارها فراهم کنند.

یک گزارش نشان داد که کارفرمایان برای 9.9 میلیون فرصت شغلی در ماه فوریه آگهی دادند که افت شدیدتر از انتظار اقتصاددانان بود. فدرال رزرو به اعداد و ارقام توجه زیادی داشته است زیرا با وجود نرخ‌های بالاتر، بازار کار بسیار قوی باقی مانده است. امید این است که کاهش تعداد افتتاحیه‌ها بتواند فشار تورم را بدون نیاز به بیکار کردن افراد زیادی کاهش دهد.

یک گزارش جداگانه نشان داد که سفارشات کارخانه در فوریه بیش از انتظار اقتصاددانان ضعیف شده است. این می‌تواند دلیل دیگری را به فدرال رزرو برای توقف مجدد نرخ‌های افزایش برای غلبه بر تورم، که کند شده است، اما بسیار بالا باقی مانده است، بدهد. کاری که فدرال رزرو انجام می‌دهد چنین کنترلی بر وال استریت دارد زیرا نرخ‌های بهره بالاتر با کند کردن کل اقتصاد، تورم را کاهش می‌دهد، که خطر رکود را افزایش می‌دهد. آنها همچنین به قیمت سهام، اوراق قرضه و سایر سرمایه‌گذاری‌ها آسیب می‌رسانند.

سرمایه‌گذاران در این هفته سه گزارش از دولت در مورد بازار کار ایالات متحده دریافت می‌کنند. پنجشنبه گزارش هفتگی تعداد کارگران متقاضی دریافت مزایای بیکاری است و روز جمعه مهم‌تر به روز رسانی ماهانه در مورد تعداد شغل ایجاد شده در سراسر کشور منتشر خواهد شد.

برخی از داده‌های نسبتاً دلگرم‌کننده در مورد تورم روز سه‌شنبه از سایر نقاط جهان ارایه شد. در اروپا، نظرسنجی بانک مرکزی اروپا نشان داد که انتظارات برای تورم در سال آینده در میان مصرف‌کنندگان در منطقه کاهش می‌یابد. این نکته کلیدی است زیرا انتظارات پایین می‌تواند به اقتصاد کمک کند تا از چرخه معیوبی که تورم در آن شتاب می‌گیرد جلوگیری کند.

یک گزارش جداگانه همچنین نشان داد که نرخ تورم در سطح عمده فروشی در منطقه در ماه فوریه بیش از آنچه که اقتصاددانان انتظار داشتند کاهش یافته است. در استرالیا، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره اصلی خود را بدون تغییر در 3.60 درصد نگه‌داشت. این شرکت گفت که مدتی می‌خواهد تا ببیند افزایش نرخ‌های بهره در گذشته چگونه از طریق سیستم کار می‌کند.

ایپک اوزکاردسکایا از سایت Swissquote.com در تفسیری گفت: در حالی که اقتصاد استرالیا بسیار کوچک‌تر از اقتصاد ایالات متحده یا اتحادیه اروپا است، بانک مرکزی آن و نیوزیلند تمایل دارند تنظیم‌کننده چرخه‌های سیاست پولی باشند.

در کره جنوبی، نرخ تورم مصرف‌کننده در ماه مارس بیش از حد انتظار کاهش یافت. این انتظارات را افزایش داده است که بانک مرکزی در جلسه هفته آینده نرخ بهره اصلی خود را ثابت نگه دارد. در ایالات متحده، معامله‌گران شرط‌ها را به سمتی برگرداندند که فدرال رزرو در نشست ماه آینده خود نرخ‌ها را ثابت نگه دارد. یک روز قبل، اکثریت جزئی روی افزایش دیگری در نرخ‌ها شرط‌بندی کرده بودند. این به کاهش بازدهی در بازار اوراق قرضه کمک کرد.

بازدهی خزانه داری 10 ساله از 3.42 درصد در اواخر روز دوشنبه به 3.35 درصد کاهش یافت. این به تعیین نرخ برای وام مسکن و سایر وام‌های مهم کمک می‌کند. خزانه داری دو ساله که بیشتر بر اساس انتظارات فدرال رزرو حرکت می‌کند، از 3.97 درصد به 3.84 درصد کاهش یافت.

در درازمدت، به نظر می‌رسد اعتماد بیشتری در وال استریت وجود دارد که فدرال رزرو باید در اواخر سال جاری نرخ بهره را کاهش دهد. این به رشد سهام، به ویژه فناوری و سایر شرکت‌های با رشد بالا کمک کرده است، زیرا کاهش نرخ‌ها مانند استروئیدها برای بازارها عمل می‌کند. اما فدرال رزرو ثابت کرده است که انتظار کاهش نرخ بهره را در سال جاری ندارد.

منتقدان نیز بدبین هستند و می‌گویند که تورم هنوز برای فدرال رزرو بسیار بالا است. و هر گونه کاهش در نرخ‌ها احتمالاً تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که وضعیت اقتصادی بسیار ضعیف‌تر باشد، چیزی که می‌تواند سهام را نیز اژدر کند. آمار ضعیف‌تر از حد انتظار در روز سه‌شنبه در مورد اقتصاد به دنبال گزارشی در روز دوشنبه است که نشان می‌دهد تولید ایالات متحده سریع‌تر از پیش‌بینی اقتصاددانان به کاهش ادامه می‌دهد.

مارک هفله، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری مدیریت ثروت جهانی UBS، با توجه به چنین ضعفی، «زمان تعقیب رشد» نیست. در وال استریت، سهام Virgin Orbit با 23.6% سقوط به 15 سنت پس از درخواست این شرکت برای حفاظت از ورشکستگی فصل 11 سقوط کرد. این کشور با عواقب یک ماموریت ناموفق در سال جاری و افزایش دشواری در جمع‌آوری بودجه برای ماموریت‌های آینده مبارزه کرده است.

قیمت نفت برخی از رشدهای بزرگ خود را نسبت به روز قبل، زمانی که به دلیل نگرانی در مورد کاهش عرضه افزایش یافت، پس داد. عربستان سعودی و سایر کشورهای تولیدکننده نفت در پایان هفته اعلام کردند که از ماه مه تولید خود را کاهش خواهند داد. قیمت نفت خام امریکا با 0.4 درصد کاهش به 80.07 دلار در هر بشکه رسید تا کمی از فشار بر تورم بکاهد. قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 0.6 درصد کاهش به 84.41 دلار رسید.

خرید شرکت TPG  برای به دست آوردن سهام Elite 

رویترز شرکت سهام خصوصی TPG Inc روز سه‌شنبه اعلام کرد که با خرید اکثریت سهام Elite، فروشنده نرم افزار مدیریت کسب و کار برای شرکت‌های حقوقی، از شرکت ارایه‌دهنده اطلاعات تامسون رویترز به ارزش 500 میلیون دلار موافقت کرده است.

تامسون رویترز سهام اقلیت و نمایندگی هیات‌مدیره در Elite را حفظ خواهد کرد و به حمایت از آن با محصولات اطلاعات قانونی خود ادامه خواهد داد. این قرارداد پول نقد را برای تامسون رویترز آزاد می‌کند تا در توسعه و ارتقای سایر محصولات خود سرمایه‌گذاری کند.

پل فیشر، رییس بخش متخصصان حقوقی تامسون رویترز، گفت که Elite به اشتراک بسیاری از مشتریان تامسون رویترز به عنوان یک شرکت مستقل ادامه خواهد داد.

فیشر گفت: ما مطمئن خواهیم شد که در سمت مشتری بسیار نزدیک هستیم و راه‌هایی را بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توانیم از نظر استراتژیک با یکدیگر همکاری کنیم.

الیت نرم افزاری را ارایه می‌دهد که به شرکت‌های حقوقی کمک می‌کند تا عملیات مالی و حسابداری خود را انجام دهند، از جمله صورتحساب، صورتحساب و پرداخت.

شریک TPG تیم میلیکین گفت که داده‌ها و اتوماسیونی که Elite ارایه می‌دهد در بین متخصصان حقوقی مورد تقاضا است. شرکت‌های حقوقی از داده‌های زیادی برای حمایت از مشتریان خود استفاده می‌کنند، اما از داده‌ها برای انجام تحقیقات زیادی و اداره شرکت‌های خود نیز استفاده می‌کنند.

قرارداد با TPG همان ساختار واگذاری بزرگ‌تری را دارد که تامسون رویترز در سال 2018 انجام داد، زمانی که اکثریت سهام در تجارت اطلاعات مالی خود را به شرکت سهام خصوصی Blackstone Inc به ارزش 20 میلیارد دلار فروخت. تامسون رویترز همچنین سهام اقلیت در آن تجارت را حفظ کرد که Refinitiv نام داشت و متعاقباً توسط گروه بورس اوراق بهادار لندن به مبلغ 27 میلیارد دلار به صورت نقد و سهام خریداری شد.

TPG سابقه خرید کسب و کار از شرکت‌های بزرگ را دارد. چنین معاملاتی شامل خرید 4 میلیارد دلاری شرکت Dell Technologies Inc در تجارت ابری Boomi در سال 2021 و خرید اکثر سهام در تجارت نرم افزار McAfee و Wind River اینتل در سال‌های 2016 و 2018 است.

تامسون رویترز شرکت مادر رویترز نیوز است. استیو هاسکر، مدیر اجرایی تامسون رویترز، بین سال‌های 2019 تا 2020 به عنوان مشاور ارشد TPG خدمت کرد و بین سال‌های 2018 تا 2019 او مدیرعامل یکی از شرکت‌های نمونه کار TPG - آژانس استعدادیابی CAA بود.

 

ارسال نظر