تحمیل زیان به هواداران سرخابی

۱۴۰۲/۰۱/۱۵ - ۰۲:۵۴:۵۷
کد خبر: ۲۰۲۳۷۷
تحمیل زیان به هواداران سرخابی

گروه بازار سرمایه|

 بیش از یک‌سال از پذیره‌نویسی سرخابی‌ها در بازار سرمایه می‌گذرد و در این مدت سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس چیزی جز زیان برای سهامداران به ارمغان نیاورده‌اند. نیمه اسفند ماه سال 1400 بود که پذیره‌نویسی دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس در فرابورس رقم خورد و علی‌رغم انتظارها نیز استقبال نسبتا خوبی از این عرضه اولیه شد.

در آن زمان اکثر کارشناسان در خصوص عدم ارزشمندی استقلال و پرسپولیس هشدار دادند اما کسی به هشدار کارشناسان گوش نداد و اکنون سرمایه‌هایشان غرق در زیان است. البته تبلغات فرابورس نیز در آن زمان باعث شد که افراد زیادی به عنوان خرید سهام باشگاه‌های پرطرفدار بروند که نتیجه آن زیان بود.

تبلیغات محیطی بسیار زیاد و پست‌های اینستاگرامی توصیه به خرید توسط فرابورس و سازمان خصوصی‌سازی باعث شد که طرفداران این دو باشگاه بدون توجه به ارزشمندی اقدام به خرید کنند. حتی در زمان برخی از طرفداران در فضای مجازی نوشتند که من سهام خریدم مهم نیست ضرر بده چون برا تیم محبوبمه میخرم»؛ «ما که سهام استقلال و پرسپولیس را خریدیم.باشد که یادگار بماند.»«این عرضه یک سوءاستفاده از عشق مردم به این دو تیم هستش در عشق هم که عاشق کر و کور است. لطفاً از این سرمایه برای ارتقای این دو تیم استفاده بشه و ترتیبی اتخاذ بشه که دیگر تیم‌های لیگ برتر هم بتوانند عرضه اولیه بشن و باعث ارتقا سطح فوتبال کشور بشه.هر چند قصد سازمان بورس برگرداندن مردم به بورس هستش و موفق هم شد ولی کسانی که در این دو عرضه شرکت کردند اولین و آخرین خریدشان هم این سهم است.و فکر سود و زیان هم نیستن.» «اگر شما هوادار پرسپولیس هستید به باشگاه کمک کنید به فکر سود نباشید .پس شما چه هواداری هستید یک ریال حاضر نیستید سهام بخرید پس چطور می‌گویند پرسپولیس ۴۰میلیون هوادار دارد؟»

این هواداران به واسطه تبلیغات و تنها هواداری در پذیره‌نویسی استقلال و پرسپولیس شرکت کردند و اکنون چیزی جز زیان ندارند.

علت اصلی عرضه سرخابی‌ها در آن تحقق شروط کنفدراسیون آسیا برای اصلاح وضعیت حقوقی این دو باشگاه بود تا سرخابی‌ها در کورس باشگاه‌های آسیا سهامدار بمانند اما اکنون پشت پرده‌ها رو شده و سهامداران وضعیت بدی دارند.

حسین قربان‌زاده رییس سازمان خصوصی‌سازی به تازگی درباره باشگاه استقلال گفته که برای واگذاری این باشگاه یک کمیته راه‌اندازی شده که متولی تصمیم‌گیری برای هزینه کرد باشگاه بوده‌اند. در واقع متولی شرکت‌های فرهنگی - ورزشی، وزارت ورزش و جوانان و سازمان خصوصی‌سازی هستند و اینها باید مجوز مصارف باشگاه‌ها را صادر کنند اما در باشگاه استقلال مدیرعامل به تنهایی تصمیم‌گیری کرده و مجوز لازم دریافت نکرده و از طرف دیگر یک بار حدود ۱۱۸ میلیارد تومان برای بدهی‌های خارجی از جمله استراماچونی به این باشگاه پرداخت شده که همان پشتوانه وام‌شان بود که به جای آن، زمینی را در بانک شهر، وثیقه کردند.

از آن ۱۱۸ میلیارد تومان، ۹۳ میلیارد تومان به صورت مستقیم به حساب باشگاه واریز شده است. باشگاه، هزینه‌های دیگری هم داشته، ولی متأسفانه کماکان، بدهی استراماچونی را پرداخت نکردند و این اتفاقات افتاده و در حال حاضر سهام‌داران می‌توانند شکایت کنند، همانطور که ما شکایت کردیم و محکم پای این شکایت هستیم. وقایع مالی، کتمان شده است و حتماً باید در دادگاه مورد بازخواست قرار بگیرد.

زیان زنجیروار

علیرضا سادات، کارشناس اقتصادی به بازار درباره ارزندگی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: دولت سهام این دو باشگاه را از سر اجبار و بدون اینکه شرایط واگذاری را فراهم کرده باشد، عرضه اولیه کرد و بسیاری از مردم به عشق باشگاه مورد علاقه‌شان سهام خریدند و برخی هم تصور می‌کردند به محض اینکه باشگاه وارد بورس شود سودده خواهد شد.

با بیان اینکه در صورتی که قیمت‌گذاری باشگاه به درستی انجام شده باشد به واسطه تورم سهام این دو باشگاه می‌تواند رشد کند، افزود: در زمان واگذاری سهام این دو باشگاه، شاخص کل بورس بسیار پایین‌تر بود و از طرف دیگر تورم سالانه ۵۰ درصدی هم داشته به همین دلیل ارزش سهام آنها نمی‌تواند افت زیادی تجربه کرد مگر اینکه ورشکسته شوند.

او با تاکید بر اینکه یکی از منابع اصلی درآمدی باشگاه‌ها پیروزی در مسابقات آسیایی و باشگاهی داخلی است، افزود: با توجه به اینکه این دو باشگاه بازیکنان گران قیمت دارند هزینه بالایی دارند و درآمد آنها از محل پخش تلویزیونی، اسپانسری و پیروزی در مسابقات است، از این رو اگر باشگاهی به مسابقات آسیایی راه پیدا نکند درآمد اسپانسری و حق پخش تلویزیونی آن کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع منجر به افت عملکرد باشگاه هم می‌شود زیرا نمی‌تواند بازیکن خوب خریداری کند و زنجیروار باشگاه به سمت سقوط می‌رود.

در حال حاضر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هر دو زیان ده هستند و عملکرد چند سال اخیر این دو باشگاه نشان داده که در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا حرف چندانی برای گفتن ندارند، به همین دلیل درآمد آنها بیشتر محدود به مسابقات داخلی شده و چشم‌انداز روشنی برای سهامداری این دو باشگاه قابل تصور نیست و حالا که پشت پرده عملکرد انحصاری مدیرعامل باشگاه استقلال در هزینه کردها هم نمایان شده است می‌توان پی‌برد که این دو باشگاه اصلا شرایط حضور در بورس را ندارند.

آخرین صورت مالی سرخابی‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد که آخرین صورت مالی سرخابی‌ها نیز وضعیت خوبی ندارد. بررسی صورت‌های سالانه استقلال حاکی از آن است که شرکت در سال مالی منتهی به پایان تیر 1401 با وجود افزایش 57 درصدی درآمد عملیاتی به دلیل جهش بزرگ در بهای تمام شده عملیات در این سال متحمل زیان ناخالص 64 میلیارد تومانی شده است. به این ترتیب درآمد عملیاتی شرکت از 126 میلیارد تومان در سال مالی 1400 به 199 میلیارد تومان در امسال رسید.

همچنین بهای تمام شده عملیات شرکت در سال 1401 حدود دو برابر شده و از 132 میلیارد تومان در پارسال به 263 میلیارد تومان رسیده است. این افزایش سنگین بهای تمام شده عملیات در این سال موجب زیان‌سازی 64 میلیارد تومانی استقلال در 1401 شده است. گفتنی است شرکت در سال گذشته تنها پنج میلیارد و 400 میلیون تومان زیان ناخالص ساخته بود. همچنین زیان خالص شرکت نیز در سال مالی 1401 با جهش 542 درصدی مواجه شد و عدد 78 میلیارد تومان را ثبت کرد.

صورت‌های مالی 6 ماهه منتهی به پایان دی‌ماه استقلال نیز نشان می‌دهد که درآمد عملیاتی شرکت نه تنها زیاد نشده بلکه با کاهش 90 درصدی از 110 میلیارد تومان در دوره مشابه سال 1400 به 10 میلیارد تومان در این دوره رسیده است.

بهای تمام شده عملیات شرکت نیز 211 درصد رشد داشته و عدد 321 میلیارد تومان را ثبت کرده است. تمامی موارد ذکر شده سبب زیان‌سازی سنگین 310 میلیارد تومانی شرکت شده که حکایت از راه سخت استقلال در سال مالی 1402 برای جبران زیان دارد. همچنین زیان خالص شرکت در این دوره 6 ماهه 339 میلیارد تومان ثبت شده است. گفتنی است استقلال در دوره قبلی نه تنها زیان نساخت بلکه سود خالصی معادل چهار میلیارد و 479 میلیون تومان شناسایی کرده است. پرسپولیس نیز وضعیت چندان خوبی ندارد و روند نزولی درآمد عملیاتی و افزایش هزینه‌های پرسپولیس حاکی از آن است که اگر شرکت با همین فرمان پیش برود، جبران زیان‌های انباشته شرکت بسیار سخت و حتی غیر ممکن می‌شود.

صورت‌مالی سالانه منتهی به خرداد 1401 پرسپولیس خبر از کاهش 42 درصدی درآمد عملیاتی شرکت و افزایش 32 درصدی بهای تمام شده عملیاتی پرسپولیس می‌دهد. به دنبال این کاهش درآمد و افزایش هزینه، پرسپولیس متحمل زیان 111 میلیارد و 354 میلیون تومانی در سال مالی منتهی به پایان خرداد 1401 شده است.

بررسی صورت ‌مالی 6 ماهه پرسپولیس نشان می‌دهد که شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به آذر 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، توانست جهش خوبی در درآمد خود ایجاد کند. به‌طوری که درآمد عملیاتی شرکت از پنج میلیارد و 850 میلیون تومان در 6 ماهه 1400 به 45 میلیارد و 303 میلیون تومان رسید.

البته این افزایش درآمد نتوانست جلوی زیان‌سازی پرسپولیس را بگیرد. چرا که هزینه‌های عملیاتی این شرکت حدود دو برابر افزایش یافت و از 92 میلیارد و 618 میلیون در 6 ماهه 1400 به 180 میلیارد تومان در این دوره رسید. همین امر سبب زیان 140 میلیارد 634 میلیون تومانی پرسپولیس در6 ماهه 1401 شده است. این عدد در مقایسه با 93 میلیارد تومانی دوره مشابه سال گذشته حدود 50 درصد رشد داشته که کارنامه سالانه ضعیف پرسپولیس را ضعیف‌تر می‌کند.

 

ارسال نظر