تداوم روند افزایشی کرونا تا پایان فروردین ماه

۱۴۰۲/۰۱/۱۵ - ۰۲:۰۳:۴۰
کد خبر: ۲۰۲۳۵۹
تداوم روند افزایشی کرونا تا پایان فروردین ماه

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به تداوم روند افزایشی کرونا تا پایان فروردین ماه در عین حال بر تزریق نوبت‌های یادآور واکسن کرونا تاکید کرد. دکتر بابک عشرتی درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور، به ایسنا گفت: ما از قبل هم انتظار افزایش موارد بیماری، پس از تعطیلات نوروز را داشتیم که این اتفاق هم به وقوع پیوست.

به دنبال افزایش مبتلایان به بیماری ابتدا تعداد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند و سپس تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا افزایش می‌یابد و شواهد هم نشان می‌دهد این روند افزایشی کرونا به احتمال زیاد تا آخر فروردین ادامه یابد. عشرتی ادامه داد: عمده مواردی که درحال حاضر به واسطه ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند گروه سالمندان یا کسانی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند یا نوبت یادآور واکسن‌های کرونا را تزریق نکرده‌اند. او در خصوص علائم فعلی بروز کرونا در افراد، توضیح داد: شروع علائم مانند گذشته با آبریزش بینی، تب و لرز، گلودرد و... است. در صورتی که فرد مشکل زمینه‌ای داشته باشد ممکن است این علائم تشدید شود و به دنبال آن درگیری ریه و تنگی نفس اتفاق افتد.

تنها با یک ویروس کرونا سر و کار نداریم

او در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا عفونت چشمی هم جزو علائم جدید ابتلا به کرونا است یا خیر؟، بیان کرد: برخی از ویروس‌های تنفسی مانند سرماخوردگی و... علاوه بر علائم ذکر شده، علائم چشمی هم دارند. در شرایط فعلی ما تنها با یک ویروس کرونا سر و کار نداریم، ممکن است علائم چشمی مربوط به کسانی باشد که با سایر ویروس‌ها درگیر شده باشند. این اپیدمیولوژیست با تاکید بر اینکه کرونا دیگر جزئی از زندگی بشر است، تصریح کرد: توصیه کلی ما این است که کسانی که به بیماری مبتلا می‌شوند و علامت دارند تا ۵ روز بعد از بهبود علائم حتما در منزل بمانند چون این کار سبب می‌شود از گردش بیماری در سطح جامعه جلوگیری شود.

این مساله در مورد دانش‌آموزان اهمیت بیشتری دارد؛ چون معمولا کودکان علائم سبک‌تری دارند اما انتقال بیماری از سمت آنها خیلی سریع‌تر اتفاق می‌افتد. او با اشاره به لزوم تزریق نوبت‌های یادآور واکسن کرونا، گفت: بالغین و به ویژه کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند حتما باید واکسن تزریق کنند. معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: کرونا یک بیماری ویروسی است و اکثر مبتلایان به آن نیز نیازی به مصرف آنتی‌ بیوتیک ندارند؛ از این رو مردم نباید از پزشک خود درخواست تجویز آنتی‌بیوتیک داشته باشند؛ زیرا سبب افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود و آن‌هم مشکلات خود را دارد.

استفاده ۱۶ درصدی از ماسک

روند ابتلا به کرونا همچنان رو به رشد بوده و این در حالی است که سیر رعایت پروتکل‌های ضدکرونایی همچنان پایین است؛ به‌طوری که متوسط استفاده از ماسک به عنوان مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور حدود ۱۶ درصد است. پیش‌بینی‌ها بر آن است که روند افزایشی کرونا در کشور تا پایان فروردین ادامه داشته باشد و هرچند که شدت بیماری‌زایی سویه‌های اُمیکرونی کرونا نسبت به سویه‌های پیشین کمتر شده، اما باتوجه به افزایش سرایت‌پذیری آنها و بالا بودن قدرت انتقال، همچنان امکان بالا رفتن موارد ابتلا و بستری وجود دارد. بر همین اساس وزارت بهداشت اکیدا به مردم توصیه می‌کند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفته و اگر علائمی مانند تب، سرفه، گلودرد، بدن درد، آبریزش بینی و... دارند، تا زمان رفع علائم در منزل بمانند.

همچنین بر اساس آخرین به روز رسانی‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، تا تاریخ پنجم فروردین ماه ۱۴۰۲، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونا از ۱۰ به ۱۳ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۳۳ به ۴۸ شهر افزایش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۹۸ به ۱۹۴ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۲۰۷ به ۱۹۳ شهر رسیده است.

رعایت ۳۲ درصدی  پروتکل‌های ضدکرونا در کشور 

در عین حال اکنون بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۵ فروردین ماه ۱۴۰۲، پایین و بالغ بر ۳۲.۶۸ درصد بوده است. 

میانگین رعایت بهداشت فردی

در عین حال میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی ۲۴ اسفند ماه  ۱۴۰۱ تا ۲ فروردین ماه ۱۴۰۲، بالغ بر ۴۶.۸۰ درصد بوده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت در استان اردبیل با ۷۸.۱۵ درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان زنجان با ۳۳.۰۷ درصد بوده است. همچنین میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور از ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ تا ۲ فروردین ۱۴۰۲، بالغ بر ۴۶.۸۰ درصد بوده است که استادیوم‌ها با ۹۲.۸۶ درصد بیشترین میزان رعایت و پاساژها با ۴۳.۷۳ درصد کمترین میزان رعایت را در این شاخص داشته‌اند.

میانگین استفاده از ماسک در شاغلان

میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۴ اسفند ماه  ۱۴۰۱ تا ۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶.۶۹ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت در استان کهگیلویه و بویر احمد با ۴۰.۷۸ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به همدان با ۳.۵۷ درصد رعایت بوده است. 

میانگین رعایت فاصله‌گذاری

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ تا ۲ فروردین ماه ۱۴۰۲، ۳۱.۰۳ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت مربوط به استان کهگلویه و بویر احمد با ۵۶.۳۹ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به همدان با ۱۲.۰۱ درصد بوده است. 

 

ارسال نظر