امداد هوایی با سناریوی زلزله ۷ ریشتری در تهران

۱۴۰۱/۱۲/۱۳ - ۰۲:۵۰:۲۰
کد خبر: ۲۰۰۱۸۴

گروه راه و شهرسازی|

 در شرایطی که به گفته کارشناسان و مسوولان شهری، شهر تهران مستعد وقوع زلزله‌ای بزرگ است، سومین تمرین مشترک امداد هوایی کلان‌شهر تهران با سناریوی بحران زلزله فرضی به بزرگی 7 ریشتر صبح پنجشنبه با حضور مسوولان شهری برگزار شد. در سومین تمرین مشترک امداد هوایی کلان‌شهر تهران 21 دستگاه تخصصی و 739 نفر مشارکت داشتند. 

در این تمرین، یک فروند هواپیمای بال ثابت، 5 فروند بالگرد، 4 فروند پهپاد، 83 دستگاه خودرو سبک، 24 دستگاه خودرو متوسط، 12 دستگاه خودرو سنگین و 3 دستگاه خودرو دیگر مورد استفاده قرار گرفت.

سازمان مدیریت بحران کشور، قرارگاه ثارالله، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، سازمان هواپیمایی کشوری، هوانیروز ارتش‌، نیروی هوایی ارتش، سپاه، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، فرودگاه سپهر، جمعیت هلال‌احمر استان تهران، سازمان اورژانس تهران، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران، شرکت آب منطقه‌ای تهران، شهرداری منطقه 19 و مجموعه بوستان ولایت، سازمان‌های تخصصی مشارکت‌کننده در این مانور بودند.

ستاد مدیریت بحران تهران، سد لتیان، پد بالگرد قرارگاه ثارالله، پایگاه دوشان تپه و بیمارستان فجر ارتش، پایگاه شهید آریانفر، پایگاه فتح، سایت پنها 2، بوستان ولایت، بیمارستان بقیه‌الله، بیمارستان امام خمینی (ره) و مرکز آموزشی صالح‌آباد نیز محل‌های اجرای این تمرین بودند.

تهران روی 3 گسل بزرگ

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه برگزاری سومین تمرین مشترک امداد هوایی کلان‌شهر تهران با اشاره به برگزاری این مانور اظهار کرد: این مانور نسبت به گذشته با شرایط بهتری در حال اجراست و تا ظهر ادامه داشت. وی گفت: یکی از ویژگی‌های این مانور نسبت به دو مانور قبلی این است که در کنار نیروهای باتجربه، از نیروهای جوان نیز استفاده شده است.

به گزارش تسنیم، زاکانی با اشاره به اینکه سومین تمرین مشترک امداد هوایی کلان‌شهر تهران در 11 محل عملیات اجرایی خواهد شد، افزود: از این تعداد 7 منطقه در تهران درگیر این مانور هستند.

شهردار تهران ادامه داد: این مانور با پیش‌فرض زلزله 7 ریشتری برگزار می‌شود تا آمادگی بیشتری را در زمان بحران داشته باشیم.

وی با اشاره به وجود 3 گسل بزرگ و 12 هزار هکتار بافت ناپایدار در تهران گفت: برگزاری چنین مانورهای باعث افزایش آمادگی بخش‌ها در زمان بحران می‌شود.

زاکانی ادامه داد: باید اقدامات پیشگیرانه مورد توجه قرار بگیرد به همین جهت نوسازی بافت فرسوده می‌تواند باعث کاهش اثرات در بحران‌ها از جمله زلزله شود. وی اظهار کرد: باید به سرعت جبران مافات گذشته شود و یک پیشگیری مبتنی بر استحکام‌بخشی و نوسازی شهری داشته باشیم.

تخریب زیاد با زلزله 5 ریشتری

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران نیز در حاشیه این تمرین امداد هوایی گفت: زلزله ۵ ریشتری در تهران آوارهای زیادی را بر جای خواهد گذاشت.

علی نصیری، رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در ابتدای این مراسم با اشاره به برگزاری سومین تمرین مشترک امداد هوایی کلان‌شهر تهران با سناریوی بحران زلزله اظهار کرد: شهر تهران به عنوان پایتخت در یک بافت گسل‌خیز قرار دارد و به همین جهت باید به این مساله توجه شود.

وی گفت: در سنوات گذشته اقداماتی در ایمن‌سازی ساختمان‌های تهران صورت گرفته و تهران شهری ایمنی‌تر نسبت به یک دهه گذشته شده است اما تهران همچنان مستعد زلزله‌های 7 ریشتری و بیشتر است.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران افزود: نوسازی بافت فرسوده اهمیت ویژه‌ای دارد.

نصیری با اشاره به اینکه زلزله 5 ریشتری در تهران می‌تواند موجب به وجود آوردن آوارهای زیادی شود، گفت: در همین راستا باید آمادگی کامل را در بحران‌ها داشته باشیم و به همین منظور در سومین سال پی در پی مانور و تمرین مشترک امدادی با همکاری تمام دستگاه‌ها و تمام ظرفیت برگزار می‌شود.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: برای مانور امروز، 6 ماه است برنامه‌ریزی شده است و ما در طول این مسیر و اخذ مجوز، 12 بار سناریو را تغییر داده‌ایم. نصیری اضافه کرد: در تمرین امروز ستاد بحران هم فعال شده است. برای اینکه عملیات قابل‌ رصد باشد پایش‌های زمینی و تصویری انجام خواهد شد. وی انتقال مجروحان و نیروهای امدادی توسط بالگرد را بخشی از تمرین عنوان کرد.

 استقرار ۲ میلیون نفر  روی خطرناک‌ترین گسل پایتخت

در حالی سومین تمرین امداد رسانی هوایی در تهران برگزار شد که هفته گذشته، مهدی زارع، رییس مرکز پیش‌بینی زلزله در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفته بود: استقرار جمعیتی بیش از ۲ میلیون نفر روی گسل تهران بسیار خطرناک است و عمدتاً در۵۰ سال گذشته این اتفاق رخ داده است و دولت‌ها می‌توانستند مقرراتی را اعمال کنند تا تمرکز جمعیتی در شمال و حاشیه تهران کمتر باشد و جمعیت میلیونی بیش از ۵ میلیون نفر در این منطقه مستقر نشود.

 رییس مرکز پیش‌بینی زلزله در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله همچنین در پاسخ به اینکه آیا از نظر شما می‌تواند بافت فرسوده تهران را پاشنه آشیل این کلان‌شهر نامید؟ اظهار کرده بود: باید تأکید کنم بافت فرسوده حتی بدون رخداد زمین لرزه پاشنه آشیل تهران است، چرا که در بافت فرسوده می‌تواند اتفاقاتی مانند پلاسکو در دی ماه ۱۳۹۵ رخ دهد. ما مناطقی در تهران مانند بازار داریم که مطالعات نشان می‌دهد که روزانه بین ساعت ۹ تا ۱۴ جمعیتی بین ۱.۵ تا ۳.۵ میلیون نفر در بازار گردش و فعالیت می‌کنند. 

او افزوده بود: یکی از پرتراکم‌ترین مناطق تهران، بازار به شمار می‌رود و اینکه حادثه زلزله چه زمانی رخ دهد شاید بد نباشد به زلزله دوم ترکیه که ساعت ۱۳.۲۴ دقیقه عصر رخ دهد اشاره‌ای کنیم. برخی اوقات ممکن است زلزله‌ها در ساعاتی غیر از شب رخ دهد و کانون زلزله همجوار محل‌هایی باشد که بسیارآسیب‌پذیرترند. 

زارع اظهار کرده بود: بنابراین بافت‌های فرسوده و تراکم جمعیت و گردش جمعیت در پهنای فرسوده می‌توانند به مراتب اتفاقات بعدی را برای ما بدتر کنند، راه چاره این است که با یک نگاه علمی و مرحله‌ای دست به اقداماتی بزنیم تا به تدریج میزان ریسک را در تهران کاهش دهیم، با این اقدام می‌توانیم مانع ایجاد ریسک‌های جدید در تهران نیز شویم.بنابراین با این مجموعه عملکردها باید مانع اعطای مجوز برای احداث آسمانخراش‌های چند طبقه در مناطق بسیار پرتراکم در بافت‌های فرسوده بشویم.

 

ارسال نظر