بیت‌کوین رنگ باخت

۱۴۰۱/۱۲/۱۳ - ۰۲:۴۲:۰۵
کد خبر: ۲۰۰۱۷۹
بیت‌کوین رنگ باخت

قیمت بیت‌کوین هم‌زمان روز گذشته در عرض یک ساعت 300/1 دلار کاهش یافت و برای مدت کوتاهی حتی به زیر 000/22 دلار رسید، بدین‌ترتیب ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال تنها در یک ساعت ۵۰میلیارد دلار کاهش یافت و از حدود ۱.۰۷تریلیون دلار به ۱.۰۲تریلیون دلار رسید. سقوط ارزش سهام بانک ارز دیجیتال سیلورگیت، انتشار داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده امریکا در روزهای آینده و احتمال بازپرداخت طلبکاران صرافی مت گالس از جمله اخبار منفی تأثیرگذار در این کاهش بود و بدین‌ترتیب، بیت‌کوین شدیدترین سقوط خود را از زمان فروپاشی صرافی FTX تجربه کرد. 

تردید ایجاد‌شده درباره احتمال ورشکستگی سیلورگیت، احتمالاً اصلی‌ترین دلیل سقوط قیمت بیت‌کوین بوده است. بانکی که با ایجاد دروازه‌ای به سیستم پولی فیات، نقش عمده‌ای در تامین نقدینگی بازار ارزهای دیجیتال دارد. این بانک در روزهای گذشته ارایه گزارش عملکرد سالانه خود به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده را به تأخیر انداخت.

شک و تردید نسبت به وجود مشکلات مالی باعث شد تا قیمت سهام سیلورگیت بیش از ۵۰درصد کاهش یابد. چندین شرکت بزرگ ارز دیجیتال از جمله کوین بیس، کراکن، پکسوس و گلکسی دیجیتال متعاقباً به روابط تجاری خود را با این بانک خاتمه دادند. با این حال، بسیار ساده‌انگارانه خواهد بود که دلیل سقوط قیمت بیت‌کوین را تنها این مساله بدانیم. همانطور که مایلز دویچر تحلیلگر ارزهای دیجیتال در توییتر خود نوشت، موانع رشد در بازار ارزهای دیجیتال در حال افزایش‌اند. در کنار سیلورگیت، پرداخت بیت‌کوین توسط مت‌ گاکس به مشتریان، فراهم‌شدن امکان برداشت اتریوم پس از به‌روزرسانی شانگهای و تورم زیاد، لیکوئیدشدن حجم زیادی از معاملات و ضعف بازار سهام می‌توانند از دیگر دلایل سقوط قیمت‌ها باشند.

دویچر توضیح داد: «به یاد داشته باشید که همه این دلایل لزوماً مبنای اصولی ندارند، اما نیازی هم ندارند که باعث کاهش فعالیت‌های تجاری شوند. من فکر می‌کنم دلیل اصلاح قیمت، ترکیبی از این عوامل در کنار لیکوئید‌شدن‌هایی باعث که باعث تشدید شرایط شد.» به‌ویژه، لیکوئیدشدن حجم زیادی از معلات لانگ به همان شدتی که در مدت زمان کوتاهی رخ می‌دهد، احتمالاً می‌تواند نقش مهمی در سقوط قیمت بازی کند. بر اساس داده‌های کوین‌گلس، با کاهش 1300 دلاری بیت کوین، ۲۴۳میلیون دلار موقعیت معاملاتی لیکوئید شدند که ۱۸۵میلیون دلار آن در عرض ۴۵دقیقه رخ داد. معاملات بیت‌کوین نیز کمی بیش از ۸۴میلیون دلار معاملات لیکوئیدشده بیشتر سهم را به خود اختصاص داد.

آیا نهنگ‌‌ها در ریزش قیمت نقش داشتند؟

تحلیلگری با نام مستعار اسکو با اشاره به دلتای تجمعی حجم بازار اسپات بیت‌کوین و دلتای سفارشات گفت که یک فروش بزرگ در بازار اسپات بایننس منجر به ایجاد روند لیکوئیدشدن معاملات لانگ شده است. بازار اسپات بایننس یک دقیقه پیش از هر صرافی اسپات دیگری شروع به ریزش کرده است. حجم قابل‌توجهی منجر به کاهش قیمت شده و احتمالاً شخصی از بازار ارزهای دیجیتال خارج شده است. قیمت هدف 000/22 دلار خواهد بود.

شرکت تحلیلی آن‌چین سنتیمنت در توییتی نوشت که بیش از چهار ماه از زمانی می‌گذرد که قیمت بیت‌کوین در عرض یک ساعت ۵درصد یا بیشتر سقوط کرد. اما این‌بار، بار دیگر شاهد این اتفاق بودیم. افزایش دوباره قیمت به‌میزان نگرانی سرمایه‌گذاران بستگی دارد و به نهنگ‌ها اجازه می‌دهد تا بیت‌کوین‌های معامله‌گران بی‌تجربه و احساساتی را جمع‌آوری کنند.

   کاهش ۵۰ میلیارد دلاری ارزش  کل بازار تنها در یک ساعت

ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در ۳ مارس (۱۲ اسفند)، تنها در یک ساعت ۵۰میلیارد دلار کاهش یافته و از حدود ۱.۰۷تریلیون دلار به ۱.۰۲تریلیون دلار رسید. سقوط ارزش سهام بانک ارز دیجیتال سیلورگیت، انتشار داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده امریکا در روزهای آینده و احتمال بازپرداخت طلبکاران صرافی مت گالس از جمله اخبار منفی تأثیرگذار در این کاهش بوده است. بیت‌کوین شدیدترین سقوط خود را از زمان فروپاشی صرافی FTX تجربه کرد.

قیمت این ارز دیجیتال هم‌زمان با شروع روز معاملاتی در هنگ کنگ در عرض یک ساعت 300/1 دلار کاهش یافت و برای مدت کوتاهی به زیر 000/22 دلار رسید. پس از سقوط قیمت بیت‌کوین به محدوده 000/23 دلار در هفته گذشته، اکنون نگرانی‌ها درمورد تداوم روند افزایش یافته است. در حالی که برخی از تحلیلگران عقیده دارند که قیمت بیت‌کوین در میان‌مدت به 000/30 دلار خواهد رسید، یکی از تحلیلگران بلومبرگ خاطرنشان کرده که ممکن است سطح 000/25 دلار همچنان به عنوان مقاومت اصلی باقی بماند.

خریداران باور دارند که  قیمت به ۳۰ هزار دلار می‌رسد

در حالی که بازار سهام ایالات متحده پس از انتشار داده‌های تورمی با نرخ‌‌هایی بالاتر از حد انتظار به روند نزولی خود ادامه می‌دهد، رشد اخیر قیمت بیت‌کوین پس از یک هفته سخت برای این دسته از دارایی‌های پررسیک، کمابیش نشانه‌هایی از بازگشت روند را نشان می‌دهد. با این همه، قیمت بیت‌کوین همچنان پایین‌تر از محدوده‌ای است که توسط تحلیلگران به عنوان سطح مهمی برای بازپس‌گیری پیش از پایان ماه مشخص شده بود.

در این شرایط، کالئو معامله‌گر ارزهای دیجیتال، یکی از معدود تحلیلگرانی است که به افزایش قیمت خوش‌بین است. او همچنان باور دارد که قیمت بیت‌کوین به سمت سطح 000/30 دلاری در حرکت است. هم‌زمان، آلت‌کوین شرپا در تحلیل خود خاطرنشان کرد که قیمت در میان‌مدت (۴ تا ۶ هفته آینده) به 000/30 دلار خواهد رسید. با این حال، مگز، تحلیلگر تکنیکال ارزهای دیجیتال، در توییتی درباره روند قیمت بیت‌کوین نوشت: «بیت‌کوین همچنان در مرحله گذار از بازار نزولی به صعودی است، رشد قیمت تنها زمانی آغاز می‌شود که خط گردن شکسته شود.»

تحلیلگر بلومبرگ:  روند قیمت بیت‌کوین نزولی باقی می‌ماند

مایک مک‌گلون، استراتژیست ارشد در بلومبرگ اینتلیجنس، با نگاهی به آینده، نسبت به توانایی خریداران برای عبور از منطقه مقاومت 000/25 دلاری ابراز تردید کرد. می‌گوید که افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو باهدف کاهش تورم، در کنار ایجاد خطر رکود اقتصادی، می‌تواند بر قیمت دارایی‌های پرریسک مانند بیت‌کوین فشار نزولی وارد کند. او عقیده دارد که تداوم سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو، بزرگ‌ترین عامل بازدارنده رشد برای بیشتر دارایی‌های پرریسک، به‌ویژه ارزهای دیجیتال خواهد بود. او در توییتی با اشاره به آخرین گزارش بلومبرگ نوشت: «باوجود رشد بازارها، عوامل بازدارنده اقتصادی همچنان قدرتمند هستند.

سیاست‌های پولی انقباضی فدرال رزرو مهم‌ترین عامل بازدارنده رشد بازارها در سال ۲۰۲۲ بود که در سه‌ماهه اول سال جاری نیز همچنان ادامه دارد.» مک‌گلون خاطرنشان کرد: «عبور بیت‌کوین از سطح مقاومت 000/25 دلاری احتمالاً برای تمامی دارایی‌های پرریسک اتفاقی مهم باشد و ماه مارس احتمالاً مشخص می‌کند که آیا ارزهای دیجیتال می‌توانند در برابر سیاست‌های پولی سختگیرانه فدرال رزرو مقاومت کنند یا نه.» گزارش بلومبرگ پیش‌بینی می‌کند زمانی که صحبت از بیت‌کوین به میان می‌آید، معامله‌گران تکنیکال به احتمال زیاد نسبت به فروش در شرایط مناسب متمرکز هستند، در حالی که ممکن است مدتی طول بکشد تا گروهی دست بالا را در بازار به دست آورند که استراتژی خرید و سرمایه‌گذاری دارند.

هفته گذشته، این امید وجود داشت که بیت‌کوین بتواند بدون تلاش زیادی از مقاومت 000/25 دلاری عبور کند؛ در حالی که اکنون میزان دشواری عبور از این سطح مشخص شده است. علاوه بر این، سفارش‌های فروش موجود در دفتر سفارش صرافی‌ها و قرارگیری قیمت بیت‌کوین زیر میانگین‌های متحرک کلیدی خود، به‌ویژه میانگین متحرک ساده ۵۰ و ۲۰۰ هفته‌ای دیگر عوامل منفی برای قیمت محسوب می‌شوند. نزولی‌شدن وضعیت میانگین متحرک ۵۰ هفته‌ای بیت‌کوین به‌تنهایی باعث شد مک‌گلون به این نتیجه برسد که روند نزولی همچنان ادامه دارد.

اکنون بهترین زمان  برای خرید بیت‌کوین است

جیمز مولارنی، مجری کانال محبوب یوتیوبی InvestAnswers، در مورد اینکه چه زمانی مردم باید بیت‌کوین بخرند تا بیشترین بازده را ببینند، صحبت کرد. براساس صحبت‌های مولارنی، از نظر تاریخی، ماه مارس (اسفندماه و اوایل فروردین‌ماه) بهترین زمان برای خرید بیت‌کوین است. به گفته او این ماه در بین سرمایه‌گذاران به پربازده بودن معروف است چراکه همواره بین ۶۰ تا ۹۰ روز آینده بیشترین بازده را به سرمایه‌گذاران می‌رساند. مولارنی به ۴۴۰ هزار مشترک خود اعلام داشت که خریداران با اعتماد به نفس بالایی درحال تهیه بیت‌کوین هستند که احتمال رشد بالقوه آن را بالاتر نیز می‌برد.

 

ارسال نظر