طعنه شهردار به دولت

۱۴۰۱/۱۲/۰۷ - ۰۲:۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۹۹۶۲۱
طعنه شهردار به دولت

گروه راه و شهرسازی|

«مولدسازی رویه‌ای عقلانی در شهرداری است تا از امکاناتی که استفاده می‌کنیم حداکثر بهره‌مندی را داشته باشیم و در واقع آنچه به عنوان مولدسازی در دولت مطرح می‌شود با مولدسازی در شهرداری تفاوت دارد.» این جملات، بخشی از تازه‌ترین اظهارات علیرضا زاکانی، شهردار تهران در آیین افتتاح تقاطع غیر همسطح شهید آوینی و دسترسی بزرگراه شهید نجفی رستگار به بزرگراه امام علی(ع) است. زاکانی تاکید کرده است: به هیچ عنوان فروش گسترده اموال در شهرداری و مواردی از این قبیل که مطرح شده، صحت ندارد.

به گزارش «تعادل»، تاکنون کارشناسان اقتصادی و حتی برخی از چهره‌های اقتصادی اصولگرا انتقادهای متعددی را علیه مولدسازی اموال دولتی اقامه کرده‌اند. اما تاکنون کسی همچون زاکانی که هر هفته در جلسات هیات دولت حاضر می‌شود و یکی از رقبای انتخاباتی اما همسوی ابراهیم رییسی در سیزدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری به شمار می‌رود، چنین با صراحت از طرح مولدسازی دولتی انتقاد نکرده بود.

این عضو مدعو کابینه سیزدهم، به‌طور تلویحی طرح مولدسازی دارایی‌های دولتی را صرفا طرح فروش این اموال و «غیرعقلانی» دانسته است. این در حالی است که پیش از این، نقدهای صورت گرفته به مولدسازی دولتی از خارج از حلقه نزدیک به کابینه سیزدهم صورت می‌گرفت و معطوف به «توزیع رانت»، «ایراد به مصونیت قضایی هیات مولدسازی»، «غیرقابل اجرا بودن این مصوبه» و مسائلی از این دست بود و در واقع کسی اشاره نکرده بود که در طرح دولت، مفهوم مولدسازی دارایی‌ها دچار انحراف شده و به «فروش» اموال تقلیل داده شده است و مساله افزایش بهره وری و بهره‌برداری از دارایی‌های دولتی به فراموشی سپرده شده است.

مرور انتقادات اصولگرایان به مولدسازی

به گزارش «تعادل»، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای سرگشاده به تاریخ 15 بهمن سال جاری خطاب به سران قوا به‌شدت از مصوبه‌« مولد‌سازی دارایی‌های دولت» انتقاد کرد و آن را «فسادی مشروع و مستظهر به صلاحیت قانونی» دانست.

او این مصوبه را «فروش بیت‌المال» دانست و آن را به رفتار معتادی تشبیه کرد که برای تامین هزینه موادش اموال و اثاثیه خانه را به فروش می‌رساند. او همچنین برخورد با مجلس در جریان این مصوبه را یادآور «رفتار مستبدانه سال‌های اول مشروطه» دانست.

به نوشته توکلی، «فاجعه‌آمیزترین بخش مصوبه، بند «5» آن، یعنی «مصونیت قضایی اعضای هیات و مجریان تصمیمات آن» است. صدای فروافتادن تشت این بند چنان بلند بوده است که چرت بی‌حوصله‌ترین افراد را هم پاره کرده‌ است.چنین حکمی چه تفاوتی با «کاپیتولاسیون» دارد؟البته یک فرق دارد، و آن مصونیت برای مدیران سیاسی دارای امضای طلایی! رقم می‌خورد چنین مصونیتی در نظام جمهوری اسلامی ایران حتی برای مقام معظم رهبری، خود روسای قوا و نمایندگان مجلس و حتی مجلس از حیث کلی هم پیش‌بینی نشده است.»

محمد خوش‌چهره اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز در پاسخ به سوال پایگاه خبری جماران در خصوص «طرح مولدسازی اموال دولتی» گفته بود: این طرحی که دولت به نام مولد‌سازی اموال داده است جای بحث زیادی دارد. این دولت می‌خواهد شبیه آن دولتی که روی اصل ۴۴ فشار آورد و منویات رهبری را برآورده نکرد، این‌بار به نام مولدسازی مابقی اموال را در اختیار خود بگیرد.

در دولت نهم علی رغم آن درآمد افسانه‌ای ۷۰۰ میلیارد دلاری تحت عناوینی مانند عدالت، فقرزدایی و ... به سراغ اصل ۴۴ رفتند تا از اموال برجسته دولت و انفال استفاده کنند. آن زمان دولت توانست ۳۰ تا ۳۵ درصد این منابع را در اختیار بگیرد که دقت‌ها و تعدیلات رهبری باعث شد اموال بیشتری به دست‌شان نرسد. وی افزوده بود: اصلا نام مولد‌سازی یک لفاظی است. مولد‌سازی یعنی اینکه شما از این اموال به عنوان یک منبع مالی استفاده کنید؟ این اقدام ناپخته، آثاری شبیه اجرای اصل ۴۴ که منابع زیادی در اختیار دولت نهم قرار داد و خصوصی‌سازی را منشأ فساد کرد، در پی خواهد داشت. می‌خواهند اموال متراکم شده دولتی را به خاطر کسری بودجه بفروشند.

حسن سبحانی، استاد دانشگاه تهران و نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی، سومین اقتصاددان اصولگرایی است که پس از احمد توکلی و محمد خوش‌چهره با ابعاد مختلف این طرح مخالفت کرد. سبحانی با تشریح ابعاد اجرایی و عملیاتی مصوبه مولدسازی و تردید در عملی بودن آن، اجرای این مصوبه را به «معجزه» تشبیه کرد؛ معجزه‌ای که از مجری مطالبه شده و می‌شود.

تکذیب فروش پارک‌های پایتخت

شهردار تهران اما دیروزبا بیان اینکه این روزها انواع و اقسام دروغ‌ها مطرح می‌شود، گفت: فروش پارک‌های پایتخت کذب محض است. علیرضا زاکانی با بیان اینکه مولدسازی استفاده بهینه از امکانات شهر است، اظهار کرد: مابقی مواردی که در خصوص مولدسازی امکانات شهرداری مطرح می‌شود، داستان‌پردازی است. شهردار تهران تأکید کرد: مولدسازی رویه‌ای عقلانی در شهرداری است تا از امکاناتی که استفاده می‌کنیم حداکثر بهره‌مندی را داشته باشیم و در واقع آنچه به عنوان مولدسازی در دولت مطرح می‌شود با مولدسازی در شهرداری تفاوت دارد. وی افزود: به هیچ عنوان فروش گسترده اموال در شهرداری و مواردی از این قبیل که مطرح شده، صحت ندارد. به گزارش ایسنا به نقل از سایت شهر، زاکانی با اشاره به شایعات مطرح شده در رابطه با فروش پارک‌ها در راستای مولدسازی، اظهار کرد: این روزها انواع و اقسام دروغ‌ها را می‌شنویم؛ فروش پارک‌های پایتخت هم یک دروغ شاخدار است.

معنای مولد‌سازی

او با بیان اینکه موضوع مولدسازی استفاده حداکثری از امکانات‌مان است، اظهار کرد: اگر قرار است جایی اتفاقی بیفتد باید ابعاد مختلف آن را در جهت استفاده حداکثری وجب به وجب مورد ارزیابی قرار دهیم. برای مثال در پایانه متروی دولت‌آباد سال‌ها نگاه به پایانه‌های روباز بود اما باید در جهت مولدسازی این پایانه را به زیرزمین ببریم و از سطح استفاده کنیم. امیدواریم از طریق مولدسازی و مشارکت این پروژه مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و اساس هدف‌گذاری ما بر روی مناسب‌سازی است.

وی ادامه داد: در سال جاری ۲۶۰ کیلومتر مناسب‌سازی انجام دادیم و سال آینده ۳۰۰ کیلومتر مناسب‌سازی انجام خواهد شد تا از شهر بهتر بهره بگیریم. با استفاده از هوشمندسازی از طریق دوربین‌ها و ارایه خدمات به صورت غیر حضوری ترددهای غیر ضرور در شهر را کاهش می‌دهیم. همچنین تقویت حمل و نقل عمومی نیز که مورد تاکید شورای شهر تهران است دنبال خواهد شد. شهردار تهران تاکید کرد: در حوزه مولدسازی باید گفت، تاکنون قطر تونل خطوط مترو ۹ متر بوده در حالی که می‌توانیم در خطوط جدید این قطر را به ۱۵.۸ افزایش دهیم و از این ظرفیت برای تردد اتوبوس‌های پاک در بالای خط رفت و برگشت مترو استفاده کنیم. این موضوع مطالعه خواهد شد و TBM‌های مخصوص آن نیز برای ورود و تهیه دنبال خواهد شد.

جزییات افتتاح 23 کیلومتر راه شهری

زاکانی که در آیین افتتاح تقاطع غیرهمسطح شهید آوینی و دسترسی بزرگراه شهید نجفی رستگار به بزرگراه امام علی(ع) سخن می‌گفت، اظهار کرد: شاهد افتتاح دو پروژه عمرانی هستیم که غریب به ۲۳ کیلومتر راه شهروندان را نزدیک‌تر می‌کند. عملیات عمرانی این پروژه‌ها در منطقه ۱۵ ظرف مدت سه ماه و توسط مجموعه شهرداری تهران انجام شده که قابل تقدیر است. همچنین تقاطع غیر همسطح منطقه ۲۰ نیز ظرف مدت چهار ماه به بهره‌برداری رسیده که علاوه بر سهولت دسترسی کاهش خطرات در این محدوده را به همراه دارد. این در حالی است که در سال جاری در همین محدوده سه نفر جان خود را از دست داده‌اند. لذا از معاونت فنی و عمرانی برای برداشتن این گام بلند تقدیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: در تهران برای حل موضوعات شهر، شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم چارچوبی را دنبال می‌کند که در قالب تحول پاسخ معتبری به رفع نیازها داده شود. قطعا مشکلات بزرگ تهران شامل آلودگی هوا و ترافیک است. عدم دسترسی به خدمات، فرسودگی، ایمنی و بی‌هویتی هم از مشکلات تهران قلمداد می‌شود.  به گفته شهردار تهران، رینگ شرقی تهران، شهید شوشتری، بزرگراه یادگار و شهید بروجردی امکانی را فراهم می‌کند که ظرفیت بزرگراهی تهران افزایش پیدا کند و باید در این مسیر استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها داشته باشیم.

زاکانی افزود: اصلاحات معابر، ۷۸۸ کیلومتر مسیر اضافه را به ۵۷ کیلومتر تبدیل می‌کند و روزانه ۶۰۰ هزار لیتر بنزین را که هدر می‌رفت صرفه جویی می‌کند و امکانی را برای آسایش شهروندان فراهم می‌کند.

شهردار تهران با اشاره به احداث تونل بزرگراه صیاد به آزادگان به طول ۹ کیلومتر به عنوان مصوبه برنامه چهارم توسعه شهر تهران، گفت: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد مولدسازی است که برخی به اشتباه نکاتی را در این خصوص عنوان می‌کنند.

وی تاکید کرد: باید در موضوع برف روبی امسال از همکارانم قدردانی کنیم. ۹ برف داشتیم که برخی همانند بارش برف سال ۱۳۹۶ بی‌نظیر بوده و در دو برف اخیر قرارگاهی با حضور شهرداری تهران، پلیس راهور و رسانه‌ها تشکیل شد که با پیش‌بینی و اقدامات به موقع شرایط به سمتی رفت که رضایتمندی جدی شهروندان را فراهم کرد.

 

ارسال نظر